brigittevisser.reismee.nl

Ik ben er

Zo ik ben veilig aangekomen in het hotel.

Vanaf Schiphol een supermooie vlucht gehad, het was heel helder weer en ik had een mooi plekkie aan het raam. Vanaf Schiphol gng het over het IJsselmeer, over de waddeneilanden en via Denemarken, Zuid-Zweden en de Oostzee richting Rusland. Ik kon de waddeneilanden prachtig zien en ook de brug tussen Denemarken en Zweden lag in een strakblauwe zee te stralen. De co-piloot leek wel een gids, want die wees de hele weg op alle mooie dingen die we konden zien. Na de landing op het vliegveld van St. Petersburg moest ik aansluiten in een immens lange rij voor de paspoortcontrole. Maar na het zetten van een fiks aantal stempels op mijn formulieren mocht ik toch het land in. In de bagagehal stonden alle koffers en tassen uit ons vliegtuig op de grond op een grote hoop, bordje ervoor met KL1935 en zoek het maar uit. Niks geen bagagebanden met luxe rollende koffers, hier doen ze nog aan het betere sjouwwerk.

Maar uiteindelijk heb ik toch mijn tasje gevonden (stond natuurlijk in het midden van de grote hoop) en toen naar de aankomsthal. Daar stond mijn transferdame al op me te wachten. Een goed Engelssprekende jongedame die meteen begon met allerlei tips en adviezen. Ze heeft me de treinkaartjes voor het Russische deel van het traject van de grote reis meteen gegeven, evenals mijn voucher voor de gids die morgen met me op stap gaat. Ze had ook een kaart van St. Petersburg voor me geregeld en daarop al aangegeven waar het hotel is, zodat ik straks de weg weer terug kan vinden.

Buiten moesten we even wachten op de chauffeur, maar die kwam ook al snel aan. Ingestapt en op weg naar het centrum. Wat een rit!! Als je hier links voorgesorteerd staat kun je nog best rechtsaf slaan hoor! Je moet gewoon net ff iets meer gas geven dan de anderen naast je bij het verkeerslicht. En als er twee banen op de weg getekend staan betekent dat niet dat je maar met zijn tweeen naast elkaar kunt rijden, dat kan ook best met 3 of 4 auto's. Hahah, ik heb me gek gelachen. En dan die borden met aanwijzingen, niet te lezen. Volgens mijn transfergids komt dat omdat Russisch verwant is aan Grieks en Latijn, ze gebruiken een totaal ander alfabet. En Albert en Amber: hier is het logospel gewoon live te spelen hoor! Je ziet allemaal bekende logo's, maar je hebt geen idee wat er bij staat omdat je het niet kunt lezen. Grappig om te zien en soms best nadenken omdat je niet precies weet waar dat logo voor staat. Verder ging de route langs erg veel industrie, niet het mooiste stuk St.Petersburg. De wegen zijn erg slecht, de tramrails liggen op de weg in plaats van erin, dus je hobbelt af en toe als een malle.Maar rond mijn hotel ziet het er wel mooi uit. Het hotel ligt in het centrum op 5 loopminuten van de Hermitage. Ik heb vanuit de auto de eerste gouden koepels al gezien en ook het Mariinkski theater heb ik al gespot.

Bij aankomst in het hotel ging mijn gids ook nog even mee naar binnen om ervoor te zorgen dat ik goed werd welkom geheten. Ze komt me vrijdag weer ophalen om me naar de trein te brengen. Goede service dus.

Mijn kamer in het hotel is prachtig, heel ruim en keurig schoon. Straks ga ik mijn paspoort beneden weer ophalen en dan ga ik de stad in. Ik heb al een aantal restauranttips van de gids gekregen en ik ga natuurlijk even langs de Neva wandelen. De Hermitage wil ik nu al even spotten.

Op mijn kamer heb ik wifi dus vandaar deze snelle update. Nog geen foto's. Maar voor ik uit St. Petersburg vertrek zal ik jullie weer op de hoogte houden van de dingen die ik zie en beleef.

Voor nu 'dobri vetsjer' en tot later.

Reacties

Reacties

Ronald

Wat een verhalen al zo op de eerste dag!! Klinkt super :) je bent vast lekker op stap geweest als je dit leest!! Slaap lekker zo en heel veel plezier bij de Hermitage morgen! X

Sanne-Lot

Hai Brigitte,
Leuk dat je een blog bijhoudt voor deze gave reis. Het rijden in St Petersburg komt overeen met rijden in Jeruzalem. Klinkt heerlijk. Ik neem aan dat je gids meegaat in St Petersburg? Lijkt me wel praktisch als je niets van de taal spreekt. Veel plezier daar.

loes jen

Goed te lezen dat je goed bent aangekomen. Paul en ik zijn 11 jaar geleden in St Petersburg geweest op de bruiloft van mijn broer Jos en zijn Russische vrouw Victoria. We zijn in de Hermitage geweest, hebben gevaren op de Neva en hebben een ballet gezien in het Mariinski theater.....indrukwekkend en prachtig om te zien. Ik snap dus helemaal dat je nu al onder de indruk bent en geniet! Ga zo door zou ik zeggen!

Christa

Hoi Brigitte :-) Nu al heerlijk om te lezen wat je al meemaakt... En dat op je eerste dag.. Enjoy

hennie.brouwer@hotmail.com

Hallo Brigitte, Je reis is begonnen, lees ik. Een goede reis toegewenst en geniet ervan. Gr. Hennie

Jan

Geweldig verhaal. Leuk om zo mee te kunnen genieten.
Kn

Wil E.

Leuk om op deze manier iets van je ervaringen te mogen horen. Geniet ervan :-)
ps. Ik weet nu van Christa wat dat laatste tekentje betekent. Dus nooit te oud om te leren...

Marian van Essen

Hoi Brigitte, dit gaat de reis van je leven worden! Zo te lezen hoef je niet bang te zijn dat de verveling toe slaat! Mooi om te lezen hoe galant Russen met buitenlandse gasten omgaan! Dat is nogal wat anders wat je over deze bevolkingsgroep hoort, vooral als zij in een all-inclusief hotel zitten. Maar dit terzijde. Je schrijft levendig zodat "wij" het gevoel hebben er bij te zijn. Althans dat geldt voor mij! Ik kan bijna niet wachten op je volgende verslag! Tot dan, Marian

Ingrid

En op het moment dat jij in de Hermitage loopt zwalkt een vriendin van mij daar ook. Het Nederlands blijf je dus ook overal in de wereld tegenkomen, grijns.

Heb het helemaal te gek!

Sil

Hi Bri,
Klinkt al helemaal super!! Ben benieuwd naar de foto's!
Genietze xx

Ronald

Ook m'n collega's zijn je aan het volgen! Bij het woord hermitage werden ze allemaal wild.. Haha het leidde tot een geschiedenis les door de baas vanochtend op de zaak ;)

Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

carla Smeels

leuk om op deze manier je reis mee te beleven. Jij als stoere meid bent hierop heel goed voorbereid.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours