brigittevisser.reismee.nl

St. Petersburg

Hallo allemaal,

mijnbelevenissen in St. Petersburg. Het is een heel verhaal, dus als je geen zin hebt omalles te lezen, lekker overslaan. Voormezelf is het fijn om alles op te schrijven, want ik weet nu al dat ik aan het einde van deze reis, dit eerste deel alweer kwijt ben.

1eavond

Als je de straat van het hotel uitloopt kom je al meteen op een enorm groot plein/ park waar mensen op het gras picknicken, zorgt voor een heerlijk vakantiegevoel. Het weer is ook prachtig, blauwe lucht en een graad of 22. Links ligt dan al meteen de rivier Neva, waar langs de oever honderden rondvaarboten liggen en je wordt naar binnen gelokt door dames die met zo´n electrische megafoon je aandacht proberen te lokken. Grappig want bij iedere boot staat er een te roepen. Er flaneren erg veel mensen langs de rvier en er zijn terrasjes en leuke parkjes. De Seine is er niets bij.

Ik ben langs de Hermitage gelopen en dan kom je op een enorm plein, het Paleisplein. Immens groot en met prachtige gebouwen van de stadsarchitect Carlo Rossi. Vanaf dat plein ben ik de Nevski Prospect ingelopen, dé winkelstraat van de stad. Mooie winkels met grote merken. Ik heb maar een klein stukje gedaan, de rest komt van de week wel. Ik wilde namelijk ook nog wel even iets eten, dus op zoek naar een restaurant. En nu wreekt het gebrek aan kennis van de Russische taal zich, ik herken niet eens een uithangbord van een restaurant! Er waren ook wat zaken bij waarvan ik dacht dat het misschien een restaurant was, maar het zou net zo goed een louche nachtclub kunnen zijn, dus daar ben ik maar voorbij gelopen. Uiteindelijk toch een mooi terras gevonden, een heerlijk biertje gedronken en een lekker biefstukje gegeten, niet erg Russisch maar wel heerlijk. Daarna via een andere route terug gewandeld naar het hotel. Daarbij kwam ik langs een prachtige kerk, de St. Isaac Cathedral, helaas zijn bijna alle kerken in gebruik als museum en niet meer als kerk.

Om 23.00 uur was ik terug in het hotel, het is dan dus nog gewoon helemaal licht buiten!

Dag 2.

Na een wat onrustige nacht, warm, licht, een-persoons bed enzo, werd ik vanmorgen wakker van de regen op mijn schuine dak, bah. Gelukkig was het een bui tot een uur of half negen, ik moest me om 9.00 uur melden in de receptie om met Tatiana, mijn gids voor vandaag, op stap te gaan en toen was het alweer droog. Maar natuurlijk eerst ontbijten in het hotel. Het is allemaal wat spartaans, houten keukenstoelen op een tegelvloer en beperkt keus voor het ontbijt, maar wat er is, is prima. Dus lekker koffie met een broodje genomen, glaasje sap erbij en de dag kon beginnen.

Tatiana zat al in de lobby op me te wachten en toen ik vroeg: 'Are you Tatiana?' Zei zij: 'Ja, en u bent Mevrouw Visser'. Gewoon in het Nederlands dus, wat een verrassing. Samen met haar ben ik op stap gegaan. Al snel bleek dat mijn idee van vandaag anders was dan het idee van Tatiana. Ik dacht dat ik één excursie dag had, maar nu bleek dat het twee halve dagen zijn geworden. Morgen komt de Hermitage aan de beurt. Vandaag stonden de Petrus en Paulus vesting, de kathedraal, een wandeling door de stad en de St. Isaacskathedraal op de planning. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar lopen in een vreemde stad, dus dat gingen we ook doen. De klant is koning nietwaar?

Het was superleuk om samen met de gids onderweg te zijn. Doordat ik een privé gids had, kon alles en zij werd steeds enthousiaster en steeds was het: 'Oh laten we nog even daarheen lopen, dat is ook leuk'. Uiteindelijk was de 4 uur van vandaag behoorlijk kort. Tatiana is een Russische vrouw, ze woont in St. Petersburg en heeft vreemde talen, kunstgeschiedenis en kunst gestudeerd, de perfecte gids dus. Op mijn vragen naar het leven in Rusland wil ze echter niet zoveel zeggen. Toen ik vroeg naar de veranderingen sinds de val van het communisme zei ze dat er dingen verbeterd waren en ook dat er dingen slechter waren geworden, diplomatiek antwoord dus.

Eerst liepen we langs de Neva, dezelfde route als ik gisterenavond had gedaan. Gisteren was de Neva vol met plezier en rondvaartboten, nu lagen er ineens 2 militaire fregatten en een onderzeeër. En een stukje verderop zelfs zo'n enorm cruiseschip. Tatiana legde uit dat dit komt omdat hier 's nachts om 01.05 uur de bruggen van St. Petersburg opengaan, allemaal tegelijk! Dan kan de scheepvaart erdoor zonder dat het verkeer er veel last van heeft. Het is zelfs zo dat er dan honderden mensen aan de kade zitten om te kijken naar al die open bruggen en schepen die erdoor varen. Rare mensen die russen.

Maar goed, langs de Neva dus en over de paleisbrug naar de Petrus en Paulus vesting. De plek waar de eerste bebouwing van St. Petersburg is gerealiseerd. Het is er toeristisch maar wel super leuk om rond te lopen en je hebt van de punt van het eiland een prachtig zicht op de andere kant van de Neva waar de Hermitage zichtbaar is en waar de torenspits van de Admiraliteit en de gouden koepel van de St. Isaacskathedraal boven alles uitsteken.

In de kathedraal staan de tomben van alle Romanovs. Beginnend natuurlijk met de tombe van Tsaar Peter de Grote, of Peter de 1e zoals ze hem hier noemen. En eindigend met een gedenkzaal voor de laatste tsarenfamilie, dus Nicholas en zijn vrouw en kinderen waaronder Anastacia. Als ik straks in Yekaterinenburg ben zie ik de plek waar ze zijn omgebracht, dus dan is het cirkeltje rond. Ik heb mijn lesje over de tsarenfamilie wel gehad hoor, er is een Peter de 1e (die dus eigenlijk de Grote heet), maar ook een Peter de 2e. Er is een Catharina de 1e en de 2e (die wordt dan ook weer de Grote genoemd), er zijn wel drie Alexanders, een Elisabeth, een Paul en een paar Nicholas'en en nog een heel rijtje. Natuurlijk kwam ook Anna Paulowna nog ter sprake. En dat de Europese vorstenhuizen allemaal aan elkaar verwant zijn is ook weer even duidelijk geworden. Al die Romanovs hielpen elkaar en hun vrienden wel vooruit hoor, de één liet een standbeeld voor de ander neerzetten en weer een ander bouwde een super paleis voor een (niet zo) geheime liefde. Net als in Parijs begrijp ik hier bij het zien van al die extreme rijkdom dat 'het volk' uiteindelijk in opstand is gekomen.

Voor we de kathedraal uitgingen nam Tatiana me mee naar een klein zaaltje ergens achter in de kerk. Ze zei dat we gewoon zouden gaan zitten en afwachten tot het mini-concert begon. Geen idee wat er ging gebeuren natuurlijk, maar op een gegeven moment kwamen er 5 mannen en die zongen een Russisch Orthodox kerklied, mooi!! Kippenvel. Martin en Jan, een soort van barbershop maar dan anders. Die bas kon laag joh! Het blijkt dat dit studenten zijn van het conservatorium hier en die verdienen zo hun collegegeld. Martin ik heb de cd gekocht, kom maar eens luisteren.

Na dit bezoek wandelden we door de stad, het voetbalstadion van Zenith heb ik gespot en we hebben ook een wandeling door de zomertuin gemaakt. Een prachtige beeldentuin met fonteinen en heerlijke bankjes om een paar uur door te brengen en dat doen dan ook veel St. Petersburgse ouderen en jonge moeders. We zijn langs de bloedkathedraal gewandeld en over Nevski Prospekt naar de St. Isaacskathedraal en die is mooi!!! Prachtig mozaïek en mooie schilderingen. Ik zal niet alles wat Tatiana verteld heeft over deze kerk hier doorgeven, je moet zelf maar gaan kijken. Het is de moeite waard.

Na dit bezoek was de tijd met Tatiana op en heb ik na een lunch de wandeling weer terug gemaakt, want ik wilde natuurlijk ook nog even in de bloedkathedraal kijken. Deze kathedraal is de enige in St. Petersburg met die typische bollen op de kerk en al die mooie kleuren. De rest van de stad is vooral gebouwd onder invloed van Italiaanse en Franse architecten. De bloedkathedraal is van binnen net zo mooi bewerkt als van buiten. Van onder tot boven vol met mozaïek. Ook hier weer veel toeristen, maar ja. Daarna heb ik even lekker op een bankje in een park gezeten, beetje moeie pootjes van al dat lopen. Toen ik in slaap begon te sukkelen ben ik maar weer opgestaan en verder gegaan. Het is ook zo wat als ik daar op bankje ga liggen dutten, straks word ik wakker met een handvol muntjes op mijn schoot.

Maar Ronald en Albert, toen heb ik het dus weer gedaan, geen treintje of koets deze keer, maar wel met een rondvaartboot meegegaan en me laten varen over de Neva en de kanalen van de stad. Het was heerlijk! Het was behoorlijk warm geworden en met mijn moeie benen was het even heerlijk zitten in de zon. De gids op deze boten praat het hele uur dat je vaart, maar geen woord buiten Rusland. Je hebt dus geen idee wat ze allemaal zegt. En jeetje wat hebben die mensen veel woorden nodig zeg.

Na de rondvaart een heerlijk echt Russisch diner genoten, met Stroganov. Inmiddels kan ik de restaurants herkennen en ook het woord café heb ik ontcijferd.

En na het diner ben ik naar het theater geweest. Helaas is het Marijinksi theater juist in deze periode twee weken gesloten in verband met de zomervakantie, dus ballet zit er niet in, maar ik ben naar het Nikolaevsky palace (alweer een Nicholas) geweest. Daar was een folklore avond met ook a capella zang door 4 mannen. Naast deze zanggroep was er een dansvoorstelling met kozakken dans, inderdaad ook met die mannen op hun hurken en de benen vooruit, dames die van die kreten slaken en veel gestamp. Super leuk om mee te maken.

Al met al een dag VOL met indrukken. Wat is er in deze stad veel te zien zeg.

Dag 3.

Vandaag de Hermitage. Wat is dat een pracht! Het gebouw is zo mooi dat je bijna vergeet om naar de schilderijen te kijken. Ik heb een paar mooie foto´s gemaakt. Tatiana heeft me tijdens een rondleiding van 2 uur vooral de mooie zalen laten zien en veel verteld over de herkomst van de schilderijen, de symboliek erin en soms ook het verhaal erachter. Hier in Rusland hebben ze heel wat oorlogen te herdenken. De strijd tegen Zweden was natuurlijk gisteren al onderwerp van de excursie, vandaag kwam daar de inval van Napoleon en de 1e en 2e wereldoorlog nog bij en dat gedenken ze ook maar wat graag. Er is in de Hermitage bijvoorbeeld een hele zaal vol met veldheren die van belang zijn geweest bij de veldslag tegen Napoleon. Maar ook alle tsaren, Romanovs en aanverwanten zijn weer voorbij gekomen. Er is een meterslange galerij waar ze allemaal te zien zijn.

Ik heb maar liefst 4 uur in Hermitage rondgelopen, daarna nog weer even de stad in. Bijzonder hoe snel je zo´n stad leert kennen en de weg vindt. Woensdagavond liep ik nog een beetje bibberig te zoeken naar de juiste weg. Nu voelt het vertrouwd en durf ik gewoon ergens naar binnen stappen, ook al weet ik niet wat er achter de deur is. Zo opende ik de deur in een prachtig oud pand, er gingen veel mensen naar binnen, dus ik dacht dat mag ik ook wel. En achter die gevel was een splinternieuw, 7 verdiepingen hoog winkelcentrum, bijzonder. Het straatbeeld in St. Petersburg heeft twee gezichten, je ziet prachtige panden, maar ook veel vervallen huizen. Er wordt veel gebouwd, zowel aan de weg als aan het restaureren van panden, er zijn opvallend veel vrouwelijke bouwvakkers. Er zijn verschrikkelijk dure winkels, Cartier en DKNY zitten op de Nevsky Prospekt, maar daarvoor liggen of zitten oude mensen met een bordje te bedelen. Het verschil tussen rijk en arm is groot. Er lopen natuurlijk veel toeristen, maar de Russen herken je wel. Een recht afgeknipte, iets te korte pony is mode bij de dames en de mannen hebben veel van die matjes in de nek. De jonge vrouwen lopen in veel te korte rokjes op veel te hoge hakken te paraderen op straat. Meiden als jullie in Nederland zo naar buiten zouden willen, dan deed ik de deur op slot! Verder rijden er supermooie dure auto's, ik heb al een paar van die Hummer-limo's gezien die net zo lang zijn als een bus! Er rijden echter ook verschrikkelijk oude Lada's en een enkele Trabant rond. Ook hier een verschil tussen rijk en arm dus. Er wordt ook veel getrouwd in St. Petersburg, in die 2 dagen dat ik hier rond loop heb ik zeker al 10 paartjes foto's zien maken bij alle bezienswaardigheden. In Amerika zie je op iedere straathoek hotdog en pretzelkarretjes, hier staat er iedere 100 mtr, een koelwagentje waar ijs en koude drank verkocht wordt. Veelal staat er een super oud dametje met zo'n ouderwetse schort om te verkopen. Je krijgt de neiging om bij iedereen een flesje water te nemen, dan hebben ze weer wat inkomen.

Mijn twee dagen hier zitten er bijna op. Straks ga ik nog even lekker eten en vanavond om 23.00 uur komt Mariana mij ophalen om me naar de trein te brengen. Ik heb een late check-out geboekt en mag mijn hotelkamer blijven gebruiken tot vertrek, best handig. Nu dus deze updates naar jullie en ook wat foto's. Vannacht mijn eerste overnachting in een trein, ik ben benieuwd.

Moskou here I come, tot later.

Reacties

Reacties

Jan

Dat je nog de erergie hebt om zo'n practig ferhaal te schrijven.
Erg leuk om te lezen en ik kom zeker een keer luisteren naar de russische barbershop????
Gr

Jan

Sorry voor de schrijffouten
Gr

Ingrid

Kicken vanaf mn bankje! Dat doe ik vanavond ook voor het beeld tijdens de opening van de Olympische spelen. De komende tijd zijn er dus 2 evenementen om van te genieten, jouw verhalen en de gebeurtenissen in London. Helemaal leuk! Heb het fijn, meis.

Tineke

Wow Brigitte wat heb je al veel gedaan en gezien in 2 dagen???? helemaal leuk om je zo te volgen. We kijken uit naar je volgende verhaal over Moskou. Had je de eerste vond niet stiekum de neiging om dan maar de Mac in te gaan toen je niet wist wat nu een restaurnt was? Of was je die nog niet tegengekomen? Liefs van ons Jan en Tineke

carla Smeels

Jos en ik willen ook graag de muziek horen. Jos is nieuwsgierig naar de foto's van daer met te korte rokjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours