brigittevisser.reismee.nl

moskou

ow dit is ingewikkeld, ik zit nu achter de pc van het hotel en als ik niet uitkijk dan type ik in het Russisch. Hoop dat het een verhaal wordt dat jullie begrijpen.

Bij aankomst in het hotel werd al snel duidelijk dat ik het westen achter me gelaten heb. Ik ben terecht gekomen in hotel Tourist, een aantal gebouwen bij elkaar uit de tijd van het communisme. Het zijn van die woonblokken zoals je die je voorstelt als je over Rusland denkt. Alles wat je nodig hebt is er, maar het is allemaal behoorlijk ' versleten' zal ik maar zeggen. Ik zit in ' korpus 4', gebouw 4 dus. En ieder gebouw wordt 24 uur per dag ' beheerd' door een heer. Bij deze man moet je alles vragen wat je nodig hebt, hij spreekt echter geen woord Engels, Duits of welke andere taal dan Russisch dan ook, dus..... Maar uiteindelijk kun je alles duidelijk maken hoor, ik heb nu dus zelfs geregeld dat ik zijn pc mag gebruiken, hihi.

De kamer is op zich prima, maar bloedheet, geen airco en in de douche stinkt het naar verrot hout enzo. Maar ach, ik heb er heerlijk geslapen.

Gisteren ben ik dus aangekomen, om 8.00 uur kwam de trein aan in Moskou en mijn taxichauffeur heeft me hier om 8.30 uur afgezet. Om 9 uur kwam de gids al, dus veel tijd om bij te komen was er niet. Elena, dat was de gids is een Moskouse vrouw die ook weer enthousiast veel wist te vertellen. Ik ging op pad met nog twee Nederlandse dames (Joke en Jopie), twee vriendinnen die ook de Trabssiberie express doen, maar dan de route naar Vladiwostok. Het was een superleuke dag. We gingen met de metro naar het centrum, dat is op zich al een belevenis en toen we uit de metro kwamen gingen we direct door naar het Rode Plein. Wat is dat indrukwekkend, die mooie kathedraal (gebouwd in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke) en het Kremlin zijn de bekende plaatjes. Maar ook het warenhuis Gym (in de tijd van Stalin de enige plek in Rusland waar je kleding mocht kopen) en de andere gebouwen aan het plein zijn indrukwekkend. Ik heb de plek gezien waar de presidenten de parade afnamen. Ik zie Breznjev nog staan op dat podiummet al dat militaire vertoon ervoor. Het is superleuk om hier nu zelf rond te lopen. We hebben het wisselen van de wacht gezien, bij het graf van de onbekende soldaat. In St. Petersburg was het vooral het verhaal van de Romanovs, hier overheerst het verhaal van de Sovjet tijd en de veranderingen door Gorbatsjov. Elena heeft nog meegemaakt dat ze met haar ouders en grootouders (dus 5 personen) in een 2-kamer appartement woonden, met ' voorzieningen buiten'. Dat was prima in de zomer, maar in de winter met -25 geen pretje.

Na het Kremlin hebben we een kathedraal bezocht, het Russisch Orthodoxe geloof is vooral heel veel kruisjes slaan en heiligen kussen. Prachtig versierde kerken met veel goud. Na de kathedraal gingen we naar de winkelstraat van Moskou en hebben daar gelunched. Gezellig met Joke en Jopie gedaan en ondertussen veel gekletst. Na de lunch gingen we weer onder de grond en hebben we de meest indrukwekkende metrostations gezien. Het zijn net kleine musea. Gebouwd in opdracht van Stalin, hij heeft de stad wel iets goed nagelaten hiermee. Maar daardoor ook vol propaganda, de schilderingen namelijk moesten het verhaal vertellen dat het leven in Rusland geweldig was. Je ziet dus taferelen uit de landbouw met onwaarschijnijk overdadige oogsten en mensen met allemaal gelukkige gezichten, vissers met metersgrote vangsten. Mooi om te zien en fascinerend om het verhaal erbij te horen.

Na de metro gingen we op een rondvaart over de rivier de Moskwa, niet zo mooi als in St.Petersburg maar wel lekker om weer even te zitten :-).

Na deze excursie dag was ik bekaf! Daarom ben ik naar de supermarkt bij het hotel gegaan, heb mijn avondeten gekocht en heb dat bij het hotel in een parkje opgegeten. Daarna heb ik lekker op mijn kamer een boekje gelezen en ben vroeg gaan slapen.

Vanmorgen ben ik op eigen houtje weer met de metro naar de stad gegaan. Best stoer als je de bordjes kunt lezen! Ik heb nogmaals het Rode Plein bezocht. Gisteren ging het in zo'n sneltreinvaart dat ik vandaag nog even op mijn gemak wilde rondneuzen daar. Ook ben ik in Gym geweest, het warenhuis. Zoals gezegd in de tijd van Stalin het enige warenuhuis in Rusland. Ik denk dat de man zich omdraait in zijn graf als hij er nu een kijkje zou nemen. Al die dure winkels als Versace, Dior en zelfs een Apple store pasten niet echt in zijn communistische plaatje denk ik.

In een restaurantje in Gym heb ik even gelunched en vandaar hebben jullie mijn update over de treinreis gehad. Nu ben ik terug in het hotel en over ongeveer drie kwartier word ik weer opgehaald om naar de trein te gaan. Ben benieuwd of mijn gezelschap in deze trein net zo vermakelijk wordt als dat van afgelopen keer.

Morgennacht kom ik dus aan in Yekaterinenburg, dus wordt vervolgd.

Jullie moeten me wel een beetje op de hoogte houden hoor! Hebben we al medailles gewonnen??

Reacties

Reacties

Jan

Geweldig wat een belevenis!
Waar haal je dan nog de energie vandaan om ons mee te laten genieten.Super.
Heel veel plezier op je volgende deel van de reis
Bknf

Brigitte

Jan, die verhalen gaan vanzelf, ik schrijf het ook voor mezelf op. Heb zoveel te beleven en te zien, dat ik bang ben straks het begin alweer vergeten te zijn.
Leuk dat je weer zo trouw leest en reageert!
Knuf terug.

carla Smeels

Geweldig wat je allemaal beleeft en zo voortvarend je doelen weet te bereiken. We blijven het graag lezen. ps de dames hebben zilver gewonnen met de 4x 100mtr vrije slag.

Ingrid

Epke staat als eerste geselecteerd voor de finale over 10 dagen. Nederlandse hockey vrouwen wonnen met 3 - 0 hun eerste wedstrijd, verdere wedstrijden zijn gaande, geen uitslagen nog.

Jouw verhalen zijn weer kicken!

Ingrid

Marianne Vos, wielrennen. Goud!

Ronald

Woow wat een belevenissen.. Echt heel tof!! Echt genieten al die belevenissen, om het te lezen is al prachtig!! A en A zijn weer thuis, vanochtend al even in het huis geweest! Klussen gaat super, we werken hard en schieten erg op!! Het is klaar als je thuis komt haha

Gister zilver met de vrouwen estafette zwemmen, en 5 min geleden goud door Marianne Vos! We gaan lekker!! :)

Nou, we wachten hier allemaal op het volgende verhaal.. Succes in de trein!! Haha x

Albert & Amber

Hey Mam,

Inderdaad mooie verhalen! Ook wel erg lang, haha! We zullen ze bij blijven houden.

Moskou lijkt me ook wel een mooie stad. Maar uit je verhalen lijkt wel alsof het echte communistische er vanaf is, zoals de dure winkels en de McDonalds foto.

We lezen je volgende verhaal snel weer! Veel plezier x

Martin en Angela

Ha zus, zelfs in het lake district kunnen we je volgen, geweldige ervaringen voor jou! Geniet nog maar lekker.

Marian van Essen

Hoi Brigitte, door al jou mooie verhalen zou je bijna vergeten dat ons leven hier op dit moment draait om de OS. En zoals je al gelezen hebt hebben "wij" al een goude en een zilveren medaille! als ik ze lees zie ik bijna voor voor me hoe jij daar in het Gym rond loopt en van de ene verbazing in de andere valt. Je schrijft zo beeldend dat Ik je bijna zie lopen als ik de foto's bekijk. Nou meisje, geniet met volle teugen. Ik kijk uit naar het volgende verslag.

Thea Houtschild

Hoi Brigitte,

Wat een geweldig beeldend verhaal.
Leuk hoor.
Wij zaten op het puntje van de stoel voor:
Marianne Vos; goud wielrennen.
Zwemmen was ook heel spannend (niet voor ned.) toch mooi omn te zien.
Vandaag weer een gewone werkdag alhier. ahum btw aangifte doen, saai....
dus eerst maar jouw avonturen gelezen. Nu Thea pak jezelf bij elkaar en aan de slag. Zie uit naar je volgende verhaal.

olga

Jeetje meid, wat heb je in korte tijd al veel meegemaakt. Uit ervaring weet ik dat het heel verstandig is om alles gelijk op te schrijven/typen. Je ziet/hoort/doet zoveel dat je soms 's avonds niet meer weet wat je allemaal op een dag gedaan hebt. Erg leuk om je 'beeldende' verhalen te lezen. We blijven je volgen. Kus.

Jan

Inderdaad wordt je van het begin tot het eind gevolgd:-)
Grappig dat kgb huis maar ook weer een grote tegenstelling. Wat een land wat een volk.
Bknf

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours