brigittevisser.reismee.nl

Beijing

Zaterdagavond heb ik in de buurt van het hotel in een leuk restaurantje heerlijk gegeten. Het was erg grappig, want de bediening sprak geen woord Engels, dus met handen, voeten en een menukaart met plaatjes zijn we eruit gekomen wat ik wilde eten en drinken. Heerlijke eend gegeten, met bamboescheuten en allerlei gemengde kruiden. Ik heb het gevoel dat ik hele voeten knoflook heb zitten eten, maar het was heerlijk. Ook nog een lekker biertje erbij en dat alles voor nog geen € 10,--. De meisjes van de bediening vonden het zo moeilijk om mij te helpen dat ze af en toe de slappe lach kregen als ze weer iets aan mij moesten vragen, of als ik iets aan hen vroeg. Maar toen ik braaf met de stokjes mijn maaltje naar binnen werkte vonden ze me geloof ik toch wel weer leuk. Mooi avontuur weer.

Zondag, dag 3 van Beijing alweer! Vandaag gingen we met alle 7 Nederlanders uit ons hotel op stap. In twee auto´s werden we naar een mooie plek bij de Muur gebracht, dit was wel 80 km van Beijing, maar zou minder toeristisch zijn dan de plekken dichterbij. Bij de Muur aangekomen gingen we met een kabelbaan omhoog. Lopen zou ook kunnen, maar dan ben je een paar uur onderweg om er te komen, nu was er meer tijd op de Muur zelf. Jongens, ik heb op de Chinese Muur gelopen! Wat een prachtig ding is dat zeg! Het is indrukwekkend om te horen dat de bouw al in 700 voor Christus is gestart en dat hij 7000 km lang is. Het lopen op de Muur is intensief, het klimt en daalt behoorlijk en niet alle bestrating is even goed in orde. Maar het is wel prachtig! De natuur eromheen is ook mooi dat maakt het plaatje wel compleet. Na een wandeling van een klein uurtje boven gingen we weer naar beneden en daarbij kon je kiezen voor of de kabelbaan, of zo´n soort bobsleebaan. Uiteraard hebben we de bobsleebaan gekozen, lachen! Beneden aan de voet van de Muur krioelt het van de kraampjes waar je souvenirs kunt kopen, hoezo minder toeristisch! Maar we hebben natuurlijk wel lekker rondgeneusd. Angela ik ben echt je zus, ik kan het ook, dat afdingen! Wat is dat een leuk spel zeg! Ik heb een paar leuke souvenirtjes kunnen kopen.
Na de Muur was er weer een lunch geregeld, heerlijk gegeten en na een rondleiding door een koperwerkplaats ging het verder naar het Olympisch dorp. Mooi om al die gebouwen te zien, helaas gingen we niet naar binnen. In de weekenden wordt het Bird´s nest gebruikt voor concerten en The Watercube is gewoon een openbaar zwembad geworden, dus geen toeristische plek. Hiermee zat de excursie dag er weer op, maar Daniel had nog een leuke verrassing onderweg terug naar het hotel, we stopten bij een Chinees theehuis. Wat was dat leuk! We kregen, met zijn allen rond een grote tafel, 5 verschillende soorten thee te proeven en de dame legde van alles uit over het theezetten zelf en over de werking van de verschillende theesoorten. Uiteraard was dit ook bedoeld om je over te halen om zelf thee en theepotten en theekoppen aan te schaffen, maar het ritueel was erg leuk.
Hierna zat de dag er echt op en werden we terug gebracht naar het hotel. Alweer veel beleefd en gezien, nu even lekker rustig aan doen.

Maandag, bij KPOA is het werk alweer begonnen en ik zit nog hier in Beijing, lieve collega's werkze! Vandaag de laatste dag met de gids op pad. We hebben de Lama tempel bezocht, alweer een Boeddhistische plek. Ook hier veel verschillende Boeddhabeelden en heel veel wierook, lekker zeg! Door de enorme massa mensen die hier rondloopt is het niet echt een rustgevende omgeving, maar indrukwekkend is het wel met al die kleuren en geuren. Hierna gingen we naar een echte hutong, de Zhonglouwan Hutong. We hebben het huis van een familie daar bezocht en gekeken hoe zij wonen. Volgens Daniel is dit een rijke familie omdat ze in Beijing veel grond bezitten, ik vond het er erg arm uitzien..... alweer een groot verschil met mijn opvattingen en die van de mensen hier. Daarna werd ik in een riksja door de hutong gereden, jeetje wat heb ik me geschaamd. Moet daar zo´n ielig dun Chinees mannetje op een fiets zonder versnellingen zo´n dikke, luie Nederlandse rondrijden door de wijk. Ik had bijna de neiging om te zeggen: 'Laat mij maar een stukkie fietsen'. Dat ging natuurlijk niet, dus ik heb hem een dikke fooi gegeven. De wijk is enorm arm, het lijkt een soort sloppenwijk. Volgens Daniel is dit ook de manier waarop de mensen op het platteland van China leven, pfff.
Na de hutong alweer een heerlijke Chinese lunch en daarna naar het Zomerpaleis van de keizerin uit de Ming dynastie. Hier een enorme overdaad, veel prachtige tempels en complexen waar de rijke dame in de zomermaanden leefde. Ook hier weer veel symboliek en leven volgens allerlei voorschriften. De daken van de paleizen bijvoorbeeld zijn allemaal geel, de enige die gele daken mocht hebben was de keizerlijke familie, groene daken waren voor de hogere officieren van de keizerlijke garde en het gewone volk moest grijze daken hebben. Als je een andere kleur koos, ging je kop er gewoon af. We hebben in de tuinen rond het Zomerpaleis heerlijk rondgewandeld en zijn met een drakenboot terug gevaren naar onze auto met chauffeur. Dat was alweer het einde van de laatste excursie dag, dus terug naar het hotel en lekker een uurtje onderuit. Want aan het einde van de middag werd ik samen met twee leden van de familie Blok opgehaald om een kungfu show bij te wonen. En wat was dat de moeite waard zeg! Een super spectaculaire show vol kungfu, acrobatiek en muziek. Geweldig! Ik vind het ook wel grappig om te kunnen zeggen dat ik naar het theater ben geweest in alle drie de landen waar ik doorheen gereisd ben.
Na deze show is er alweer een dag van mijn super-reis voorbij. Morgen nog één dagje op eigen houtje Beijing verkennen, ik denk dat het shoppen wordt. Silk streek market staat in ieder geval in mijn agenda, en dan woensdag helaas alweer het vliegtuig naar Amsterdam.

Reacties

Reacties

Tineke

Hoi Brigitte mens wat bellef jij mooie dingen zeg. ik vind het echt tof zoals je alles voor ons opschrijft. Geniet nog deze twee dagen, want het gaat toch echt veel te snel.
liefs en goede terugreis.

asana@hetnet.nl

Nou had ik bedacht je hierbij alvast 10 euro te schenken als beginnetje - ontbijtje - voor een nieuwe reis! Als iedereen wat in dat vakantiepotje doet kunnen we binnenkort weer genieten van je verhalen en oh, oh, wat zou dat toch te gek zijn?

Lieve groetjes van een fan en, wel thuis!

Mieke

Wat een mooie verhalen Brigitte. Geniet nog maar lekker in Beijing. Alvast een goede reis terug!

Angela

Goed zo zus, lekker pingelen! Nog een fijne laatste dag en een goede terugreis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours