brigittevisser.reismee.nl

Cuba, de eerste 3 dagen

Dag 1

Vertrekdag, Albert brengt me naar Schiphol. Ik ben niet de enige die vandaag op vakantie gaat, wat een drukte! Mijn tas wordt eruit gepikt en het duurt even voor ik door de controle ben, maar ik mag uiteindelijk verder. Lekker op Schiphol rondgelopen, blijft leuk. Bij de gate blijkt dat het vliegtuig 3 kwartier vertraging heeft. Niet grappig want we hebben maar een uur overstaptijd.
De vlucht is prima, beter vliegtuig dan de echte lowbudgetmaatschappijen. In Madrid landen we bij hal 1, maar met de bus worden we naar hal 2 gebracht. Daar aangekomen blijkt ons vliegtuig van hal 1 te vertrekken een kwartier lopen, rennen dus! Maar we halen het, net voor het sluiten van de gate komen we aangerend. Onderweg kennis gemaakt met Martin en Angelien, de eerste medereizigers.
In het vliegtuig zit ik naast een Cubaanse mevrouw die de hele vlucht geslapen heeft, maar aan het einde van de reis hebben we nog een poosje zitten kletsen. Ze kwam terug van drie maanden werken in Portugal en ging eindelijk haar man en zoon weer zien. Ze vertelde veel over haar leven in Cuba.....we mogen niet meer mopperen in Nederland! In de aankomsthal maakte ik kennis met Rafael en Margot, onze Belgische reisgenoten. Hij tandarts, zij communicatiemedewerker voor een politicus in het Europees parlement. Neef en nicht van elkaar en superjong.
Na 2,5 uur bij de bagageband staan werd duidelijk dat onze bagage het vliegtuig had gemist, dus naar de bagageclaim. Daar ontmoeten we de overige groepsleden, Cindy en Marjon en Arno. Zo waren we compleet, met elkaar hebben we aangifte gedaan van de verloren bagage en toen op zoek naar Jose Alberto onze gids. Na een korte zoektocht hebben we hem gevonden en gingen we naar hetgeldwissel kantoor. Opnieuw ruim een uur in de rij, maar toen konden we dan toch eindelijk naar het hotel. We hebben een prima hotel tegen Havana Viejo, het oude centrum aan. Na aankomst zijn we uitgeput in bed gerold. Leerpunt van onze eerste uren in Cuba: hier moet je geduld hebben.
Dag 2
Na een korte nacht heerlijk ontbeten op de 7e verdieping van het hotel. Een blik uit het raam was wel een cultuurschok. Wat een vreselijk vervallen stad! Alles is aan renovatie of misschien wel aan sloop toe in mijn Hollandse ogen. Na het ontbijt een korte wandeling gemaakt om alvast een beetje de stad te 'voelen'. Naar de Malecon gelopen, de muur die de stad beschermt tegen de Atlantische Oceaan. Ook een rondje door de woonwijk, achter de mooie promenade Prado, gelopen. Daar is het leven anders dan het toeristische deel dat Jose ons gaat laten zien, pffff ik dacht dat Ulaan Baatar vervallen en arm was, maar hier is het misschien nog wel veel erger.
Daarna met de groep, onder leiding van Jose begonnen aan een rondwandeling door Havana Viejo. Hier is men bezig om de prachtige koloniale gebouwen te renoveren. Er zijn enorm veel bouwputten, maar het resultaat is mooi. Er staan veel mooie gebouwen, maar het geld ontbreekt om ze allemaal op te knappen.
En dan die oude auto's, wat zijn ze geweldig. Je blijft foto's maken van het verkeer. We hebben alle highlights gezien en Jose vertelt veel over de geschiedenis van Cuba met al zijn bezetters en natuurlijk de revolutie. Aan het einde van de wandeling heeft Cindy sandalen gekocht, want haar hoge-hakken-reisschoenen zijn niet echt geschikt voor de Cubaanse straten. Daarna terug naar het hotel en na een korte opfrissing ben ik samen met Marjon en Arno naar het museum van de revolutie geweest. Een supergrappig museum met allerlei items die door de revolutionairen zijn gebruikt: dit fluitje is door el capitan gebruikt tijdens de gevechten van.... Ook een enorme heldenverering en propaganda voor Fidel Castro, niets anders dan de werkwijze in Rusland, Mongolie en China die ik eerder zag.
In de avond gingen we met zijn zessen naar de Buena Vista Social Club. Heerlijk was dat, een avond met diner, mojito's en een show van de oude knakkers. Het toppunt was een 96 jarige Cubaanse zangeres die de show stal. Muziek maakt de mensen hier gelukkig.
Dag 3
Vanmorgen begonnen met een rondrit in classic cars, wat een feestje was dat! Die oude karren rijden nog, maar er rammelt van alles en van katalystoren hebben ze nog nooit gehoord. Dus het stinkt naar uitlaatgassen, enorm. Maar de chauffeurs zijn reuzetrots op hun auto en poetsen de hele dag. We hebben nu een ander deel van Havana gezien, waaronder de ambassadewijk en een prachtig park. Maar ook kwamen we langs enorme rijen voor de bakker, waar de mensen met voedselbonnen stonden te wachten op hun beurt. Ik weet het niet hoor, met dat communisme.
Na de rondrit hebben we met elkaar geluncht op een heerlijke binnenplaats, uiteraard weer onder begeleiding van een live optreden. Havana ademt live muziek. Na de lunch gingen Cindy, Margot, Rafael en ik de stad in. Het eerste plan was om kleding en tandenborstel te kopen, omdat het nu toch echt vies wordt in onze reiskleren, maar via de vader van Margot kregen we bericht dat de koffers onderweg zijn. Dus geen reden om op kosten van de verzekering te shoppen. Toch zijn we de stad in gegaan en nadat ik sandalen heb gekocht en eindelijk mijn wandelsokken en wandelschoenen kon uittrekken zijn we naar El Bocadita del Medio gegaan, een cafe waar Ernest Hemingway zijn mojito's dronk. Wij hebben zijn voorbeeld gevolgd. Daarna gingen we naar El Floridita, het cafe waar hij Daiquiri's dronk.....hebben we ook maar gedaan. Toen terug naar het hotel en onderweg bij Sloppy Joe's zijn we nog even gestopt voor nog een laatste cocktail. Ik heb daar weer een Mojito genomen, heerlijk.
Bij aankomst in het hotel bleken de koffers te zijn gebracht, hoe blij kun je zijn met schone kleren!!!
Na een snelle verkleedsessie gingen we naar een top restaurant in Havana Est, aan de andere kant van de baai. Heerlijk en heel gezellig met de hele groep gegeten en genoten van een superavond. We hebben hier ontdekt dat je beter cocktails kunt drinken dan wijn als je in Cuba bent....een glas wijn kost 5,25 en een Mojito 2,50!

Paul Bonsel

Brigitte, weer een leuk verslag(je). Foto's zullen ook nog wel volgen denk ik.
Fijne vakantie en geniet er van.

Jan de Beer

Wat een leuk verslag van het begin van de reis. Hoop dat er nog meer volgen, maar dat zal wel denk ik.
Leuk dat je ook verschillende culturen en landen kunt vergelijken en dan ws uitkomt dat ons land nog niet zo slecht is????????????????

Marian van Essen

Hoi Brigit, leuk om je verhalen te lezen waar je ons lezers bij de hand neemt en zo je avonturen mee te maken. Nu de foto's nog! Enjoy the trip!

Paul en Loes

Oh wat een mooi verhaal weer! Wat mooi om te lezen dat je zo geduldig het "kofferleed " hebt geaccepteerd.
Hopelijk vanaf nu heerlijk verder genieten van deze ongetwijfeld mooie reis. Groetjes van ons.

Martin en angela

Hè zus, dat leest weer lekker weg! Heb je ook al een dikke sigaar gerookt? Hoort ervoor bij toch?
Geniet maar lekker. Martin is vooral erg benieuwd naar de foto's van die mooie auto's.
Groe van ons

Nadine en Ronald

Moeders!

Leuk om te lezen!! Mooie verhalen, klinkt top! Geniet er van!

Tineke

Leuke verhaal Brigitte. Ik snap dat je blij bent met schone kleren!! Geniet van je reis he en zet maar veel foto's op de site.????

Masja Verpoort

Hey Brigitte!
Wauw, wat een avonturen! Geniet van de salsa, mojito's en gastvrijheid van de Cubanen. Heel veel plezier verder! Ik hoop snel het vervolg te lezen. :)

Gerry

Leuk reisverslag van onze eigen "Floortje Dessing". Lijkt me een heerlijke welverdiende vakantie. Geniet ervan!

Annemieke

Hang nu al aan je lippen ?? Ben benieuwd naar de rest van je vakantieverslag! Geniet ervan.

Diny

Leuk reisverslag hoor. Genieten nog maar!

Edwin

Lekker hoor!!