brigittevisser.reismee.nl

Cuba, dag 4

Dag 4

Vandaag een reisdag, we reizen van Havana naar Vinales, ongeveer 2,5 uur rijden.Om 8 uurkomt Jose ons ophalen met onze privebus met chauffeur ( die overigens het jongere broertje van Barack Obama lijkt te zijn) en vertrekken we uit ons eerste hotel. Tijdens de rit vertelt Jose weer veel en wijst op alle interessante gebouwen. Zo rijden we langs de Amerikaanse ambassade aan de Malecon, daar staan enorm veel vlaggenmasten voor. Vroeger hingen daar allemaal zwarte vlaggen aan, nu alleen nog 1 Cubaanse, doel van al die vlaggen was om het zicht op de ambassade te ontnemen, want de Amerikanen hadden lichtkranten met wereldnieuws voor de ramen geplaatst. En later rijden we langs de Russische ambassade, dat gebouw heeft een enorme toren, bedoeld om Amerika te bespioneren. Nog voor we Havana uit zijn hebben we de eerste wegafzetting al te pakken, we waren ervoor gewaarschuwd, een stuk omrijden dus en direct daarna rijden we een groen landschap in.
Hier is het agrarisch gebied waar de boeren zorgen voor de voedselvoorzieining van Havana, 60% van hun oogst wordt door de staat geincasseerd en naar Havana gebracht om daar verkocht te worden.
De eerste stop is bij een 'benzinestation' waar Jose ons adviseert om flessen water in te slaan omdat die in Vinales nauwelijks te koop zijn, hij zegt er wel bij 'als er water is', er is namelijk nog steeds een Amerikaans embargo en soms is het water op!! Gelukkig hebben we hier mazzel en kunnen we allemaal een 5 ltr fles kopen. Dit is de eerste winkel waar ik ook zeep en deodorant enzo zag, gelukkig hoef ik die toch niet te kopen.
De volgende stop is een tabakfarm met sigarenfabriek, we krijgen een demonstratie over het maken van sigaren en natuurlijk mogen we ook even roken én kunnen we sigaren kopen. Supergrappig, we staan allemaal op de foto met een sigaar.
Daarna weer de bus in, op weg naar een restaurant voor de lunch, weer heerlijk echt Cubaans gegeten, veel black beans op tafel iedere keer.
Daarna liepen we naar een uitkijkpunt over de mooie vallei van Vinales, hier zijn bijzondere 'bergen' te zien die op de werelderfgoedlijst van Unseco staan, de zogenaamde Mojones. Prachtig uitzicht.
Vervolgens naar een prehistoric wallpainting. Er was niets prehistorich aan hoor, gemaakt in 1975, maar er staan wel dino's op????
Als laatste toeristische hotspot gingen we naar het commandocentrum van Che Guevara tijdens de rakettencrisis van 1962. Vanuit een grot midden in het oerwoud heeft hij 32 dagen het leger aangestuurd, ver verstopt tussen de rotsen. Het was een beetje ver rijden en de gids en de chauffeur wisten de weg niet dus het ging niet helemaal gesmeerd. Maar de plek zelf was heel interssant om te zien.
Op de terugweg kwamen we in een gigantische onweersbui terecht, maar onze chauffeur reed ons veilig de berg af. Tot slot via het centrum van Vinales naar het hotel, daar aangekomen werden we erg blij van het uitzicht en van het hotel. Maar toen Jose ons ging aanmelden bleek dat er voor ons geen kamers waren gereserveerd. Gelukkig had de Cubaanse reisorganisatie een ander hotel geregeld waar we wel kamers hadden....we waren er al voor gewaarschuwd, maar je moet echt wel flexibel zijn.
Na het inchecken hebben we met elkaar nog even wat gegeten en gedronken en daarna zijn we na deze lange dag ons bed in gerold.
Voor foto's moeten jullie nog even geduld hebben, het internet is hier niet zo goed dat je foto's kunt opladen. Dus die komen waarschijnlijk pas na terugkomst.
Oh ja, even voor de goede orde: Cindy uit het reisgezelschap heet in het echt Joyce, haha verkeerd onthouden bij het voorstelrondje

Tineke

Is Joyce/Cindy soms een spion ofzo haha, waarom twee namen? Of mag ze niet herkent worden? Flexibel ben jij wel hoor Brigitte dat heb je altijd al gehad. Maar wel lastig soms denk ik.

Jan

De rek van mijn geduld zou allang verdwenen zijn. Wat prachtig om te lezen dat jij zoveel,geduld hebt. Veel plezier.

Toos

Leuk verhaal Brigitte. Er leuk om te lezen en herkenbaar. Veel plezier in Trinidad!

Tiara Tours