brigittevisser.reismee.nl

Cuba, dag 8

Dag 8

Vandaag opnieuw een dag in de bus. Vanuit Trinidadom 8 uurvertrek en meteen op weg naar de suikerplantages. Trinidad is zeer rijk geweest in de hoogtijdagen van de Cubaanse suikerexport. Op de plantage hebben we de uitkijktoren beklommen, deze werd gebruikt om te kijken of er geen brand zou ontstaan ergens op het uitgestrekte gebied, maar ook om te controleren of er geen slaven vluchtten.
Na de toren bezochten we het huis van de eigenaar van de plantage destijds en hebben we de suikerpers (aangedreven door slaven) en de huisvesting van de slaven gezien. Schrijnend om vanuit de veranda van de haciende de krotten voor de slaven te zien!
Tot slot hebben we puur geperst sap van de rietsuiker gedronken, heerlijk tegen de dorst.
Na de suikerplantage zijn we doorgereden naar Sancti Spiritus, een klein stadje onderweg. We zijn er even gestopt voor foto's, maar omdat het regende was het maar een korte stop. Het is vandaag sowieso niet zulk goed weer, het is 'maar' 25gr en het regent steeds. Dus goed dat we veel in de bus zitten.
De volgende stop was al de eindbestemming van vandaag: Camaguey. Een pitoresk stadje waar het centrum van het katholicisme van Cuba is. Zeer veel kerken te zien! Maar omdat het al bijna 3 uur is gingen we eerst lunchen. Tijdens de lunch viel er weer een enorme stortbui, de dame van het restaurant vertelde dat dit iedere dag rond die tijd het geval is. We beginnen te begrijpen waarom dit land zo enorm groen is... Na de lunch namen we 4 bicitaxi's, met 2 personen achterop een fietsje en de gids maar trappen, haha. Het was erg leuk, vooral omdat we met zijn allen in optocht gingen. We hadden verschillende fotostops en tot slot werden we voor ons hotel afgezet.
Dit is het meest luxe hotel tot nu toe! Prachtige (een beetje vergane) grandeur, alle kamers rond een patio. Prachtig.
Hier heb ik óók een wc met bril en nu ook nog een douche waar een redelijke waterstroom uitkomt.....de luxe wordt steeds groter.
Na aankomst en na de welkomstcocktail, een Cuba Libre dit keer, hebben we even lekker gezwommen in de hotelpool en straks gaan we de stad in om lekker te shoppen, hier zijn winkels mét koopwaar. Hoewel het dan eerst wel weer even droog moet worden, want op dit moment staan de sluizen weer helemaal open daarboven.

Jan

Weer een leuke dag beschreven maar het draait veel om water (regen en douche) en cocktails. Laat het laatste je heel goed smaken :-) ;-) :-) ;-)

Tiara Tours