brigittevisser.reismee.nl

Cuba, dag 9

Dag 9.

Gisterenavond is het niet meer droog geworden, we hebben daarom in het hotel gegeten en zijn we op tijd naar de kamers gegaan. Het eten is in principe goed, maar de keuze is erg beperkt. Ik eet vrijwel iedere lunch en ook bij het diner rijst met beef en black-beans. Verder wordt er veel vis en kreeft geserveerd, maar als je dat niet lust is de keuze niet zo reuze. Ook het ontbijt is goed, maar steeds hetzelfde, dus ik denk dat ik straks in Nederland weer happy word van onze groenten-uit-eigen-tuin en van een verse boterham. Gelukkig is er een heerlijk aanbod van vers fruit, waardoor de vitamines toch wel binnen komen. Maar we moeten niet mopperen, want Jose vertelt ons dat hij voor zijn gezin alle basisboodschappen alleen met de voedselbonnen kan doen. De rest van de producten kan hij redelijk kopen omdat hij een aardig salaris verdient in de toeristenindustrie, maar dan moeten de producten er wel zijn en dat is lang niet altijd het geval.
Vandaag ging de reis alweer verder, dus we lieten Camaguey al meteen weer achter ons. Na Trinidad hebben we de snelwegen achter ons gelaten en gaat het verder over tweebaanswegen tussen rietsuikervelden en weilanden door. De wegen worden steeds minder van kwaliteit en we moesten op een gegeven moment zelfs stoppen omdat we midden in een kudde koeien terecht kwamen, de cowboy had ze gelukkig snel weer onder controle zodat wij weer verder konden.
Via Las Tunas reden we vandaag in een redelijk korte etappe naar Bayamo. Hier is de 'vader des vaderlands' van Cuba geboren, Dhr. De Céspedes, die de slaven bevrijdde en de strijd tegen de Spaanse overheersers begon. Zijn standbeeld staat hier en uiteraard is er een Cespedesstraat. Ook de schrijver van het Cubaanse volkslied, Perucho Figueredo, heeft hier zijn roots én standbeeld. Er is zelfs een plein waar het volkslied voor het eerst gezongen is. Hahaha, Cuba is vol gedenkwaardige helden en feiten. We hebben een tijdje door de stad geslenterd, maar omdat het zondag is zijn alle winkels gesloten en is er niet zoveel te beleven. Vanavond gaan we terug naar de stad, want er is deze week fiesta en daar willen we bij zijn uiteraard.
Nu hebben we eerst ingecheckt in het hotel, een hotel zoals ik dat ook in Rusland zag, groot, kaal en sfeerloos! Maar de kamer is prima en er is airco dus ik vermaak me wel.

Reacties

Reacties

Jan

Een kort reis/rijs verhaal. Wel leuk om jou kunnen en mogen volgen.

Marian van Essen

Ik betrap me er op dat ik 'zit' te wachten tot er weer 'n nieuw verhaal op jouw pagina staat!
Na het lezen van dit verhaal denk ik dat wij heb nog zo slecht niet hebben!
Tot het volgende verhaal!

Masja Verpoort

Gezellig, al die Cubaanse feesten! Cuba is wel een land met een rijke historie. Echt leuk en interessant om al die feiten te horen/lezen. Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Mijn geduld wordt op de proef gesteld. ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours