brigittevisser.reismee.nl

Cuba, dag 10

Dag 10

Wauw, wat een dag vandaag! Doel van de dag was om de Commandancia de la Plato te bezoeken, de schuilplaats van Fidel Castri tijdens de revolutie.
Daarvoor vertrokken we al om 8 uur uit het hotel, we moeten steeds vroeg op! Eerst ging de reis weer langs enorme velden met rietsuiker, we hebben inmiddels gehoord dat die grote velden van cooperaties van de staat zijn, deze worden voorzien van machines als tractoren en vrachtwagens. De kleinere velden zijn van particuliere boeren die deze materialen niet kunnen aanschaffen, dus daar wordt handwerk verricht: gras maaien met de machete, ploegen met ossenkarren en de oogst gaat met paard en wagen naar de markt.
Na deze vlakke etappe ging het verder de bergen in. Jose waarschuwde ons dat dit de 19 langste kilometers van de reis zouden zijn, nou dat was ook zo. De weg was op sommige plekken zo steil dat de airco in de bus uitmoest om voldoende power te hebben om boven te komen. Op de een of andere manier geloof ik de waarschuwingsborden voor vallend gesteente hier ook echt, hahaha. Maar buiten deze hindernissen lopen op de bergweg ook veel varkens, paarden, geiten en koeien los rond. Op het doden van ern koe of paard staat een gevangenisstraf die kan oplopen tot 13 jaar.....je begrijpt dat onze chauffeur rustig aan deed. Overigens is zo'n berghelling vol palmbomen wel heel bijzonder om te zien.
Bij de ingang van het nationaal park aangekomen mocht onze bus niet verder en moesten we overstappen in 'jeeps'. Het bleken gewoon grote personenauto's te zijn, maar goed. Dat was nodig omdat we de steilste weg van Cuba moesten gaan rijden....een stijgingspercentage van 45%!!! Wat een weg zeg, best eng. Maar we kwamen veilig boven en vandaar zijn we met een gids het oerwoud ingegaan, op weg maar de schuilplek van Fidel. We hebben 2 uur lang gelopen over een prachtig trail. Veel mooi groen, geen wilde beesten behalve een paar verschillende hagedissoorten. Maar wel veel tropische planten die ik vroeger in de winkel had.
Na ongeveer 1 uur kwamen we bij de boerderij waar vandaan Fidel is geholpen aan een stuk grond voor zijn commandancia. En na nog een uur kwamen we bij het kleine kamp, bovenop de berghelling. Nog ingericht met de 'originele' meubels. Onze gids vindt Fidel en Che echte helden en vertelt vol vuur over hun avonturen en over de overwinning.
Na een tijdje rondgekeken te hebben ging de wandeling weer terug via hetzelfde trail naar de plek waar de 'jeep' ons had afgezet. De wandeling was prachtig, maar door de vochtige warmte ook erg zwaar. We waren kapot en helemaal doorweekt toen we weer beneden waren.
Na even een sandwich te hebben gegeten gingen we weer terug in de bus en de bergen weer uit. Ik moet eerlijk zeggen dat onze chauffeur het goed doet, maar dat ik wel met klamme handjes schietgebedjes zit te doen in die bus hoor. Wat een enorm slechte wegen zeg!
Terug in het hotel was iedereen zo moe dat we maar een late siesta hebben gedaan. Daarna nog even Bayamo in geweest voor een diner. In hetzelfde restaurant als gisteren, maar dat komt omdat er niet meer zijn, hahaha. De keuze is reuze.

Tineke

Wat een reis Brigitte, pfff met klamme handjes in de bus... Je zou er bijna kippenvel van krijgen haha.

Jan

Een prachtige beschrijving van een imposante tocht. Blij dat ik thuis zit-:)-:). Kan me voorstellen dat je schietgebedjes doet en waarschijnlijk ook wel meer dan alleen een paar klamme handjes hebt gehad.

Loes

Oh wat een avontuur weer. Stoer ben je hoor....ik zou ook behoorlijk zitten zweten op zo'n steile weg. Dan daarna die hele klim! Maar zoals je het beschrijft zeer de moeite waard allemaal. Dit kun je mooi weer afstrepen van je to-do lijst.

Anja

Wat maak jij een prachtige reis! Al die verhalen!! Leuk om te volgen.

Tiara Tours