brigittevisser.reismee.nl

Cuba, dag 12

Dag 12

Vandaag heeft Jose een veelzijdige dag voor ons georganiseerd. Eerst konden we heerlijk uitslapen, want de bus vertrok pasom 9 uur. De eerste bestemming was de Rio Toa, de breedste rivier van Cuba. Daar aangekomen hebben we ons een half uurtje rond laten varen door een sterke roeier die van alles vertelde over de natuur en de rivier.
Nadat we weer veilig aan land waren ging de reis verder naar een cacao plantage. Daar leerden we alles over de teelt en productie van cacao en chocolade. Rondom Baracoa wordt de lekkerste chocolade van Cuba geproduceerd. Op deze plantage hebben we kolibri's gezien. We kregen ook een heerlijk kopje chocolademelk, dat maken ze hier met kokosmelk, echt lekker!
Daarna gingen we terug naar de stad om op een uitkijkpunt in een hotel, dat vroeger een fort is geweest, een mooi uitzicht over kleurrijk Baracoa te hebben. Ook hebben we in de stad onze lunchpakketten opgepikt en toen gingen we op weg naar de Yumuri rivier. Een prachtige rivier die van de oceaan uit een baai instroomt, op een eilandje in de rivier zijn we uitgestapt en daar hebben we een rondwandeling gemaakt. Ook heb ik daar een kokosnoot leeggedronken en daarna leeggegeten. Deze worden ter plekke voor je open gehakt met een machete, indrukwekkend!
Tot slot van de excursie hebben we een stadswandeling door Baracoa gemaakt, in de kerk hier wordt het originele kruis bewaard dat Columbus hier heeft geplaatst bij zijn landing in de baai. Bij ons hotel staat een replica om aan te geven waar hij geland is. Grappig om te zien en op de een of andere manier 'voel' je dat je op een historische plek bent.,
Bij terugkomst in het hotel hebben we nog even heerlijk gezwommen in de pool en genoten van het mooie weer.
Vanavond gingen we weer naar een geweldig restaurant om heerlijk te eten en daarna zijn we nog de stad in geweest om te genieten van de muziek en de salsa. En eindelijk werd ik vanavond ten dans gevraagd door een lange, slanke Cubaan met losse heupen.......beetje jammer dat hij stomdronken was en geen tanden meer in zijn mond had, hahahaha. Gelukkig wilde Rafael mij helpen toen bleek dat hij alleen op geld uit was! Wat een leuke avond was dit!!

Jan

Had jouw danspartner geld nodig voor drank of de tandarts ? :-) -:)

Tiara Tours