brigittevisser.reismee.nl

Cuba, dag 14

Dag 14

Vandaag weer een veelzijdig programma, ik raak een beetje de weg kwijt met alle veldslagen, vrijheidsstrijders, oorlogen en helden die voorbij komen. Vandaag hebben we er weer veel gezien.
We zijn gestart bij een monument van de oorlog tussen Amerika en Spanje over het eigenaarschap van Cuba. Dat was eerst Spanje, na deze veldslag eind 19e eeuw werd dat Amerika.
Daarna gingen we naar het Plein van de Revolutie. Een sculptuur met 23 machetes voor de 23 generaals van de rebellen die vochten tegen de Spanjaarden. Die pleinen van de revolutie in iedere stad doen me steeds weer denken aan de pleinen in Rusland en China, net zo enorm en vol van heroische verhalen.
Daarna gingen we naar een heel grote begraafplaats, waar we bij graven van verschillende bekenden hebben stilgestaan. Zo was er het graf van de dokter van Napoleon Bonaparte, hahahaha Zo grappig....we hebben niet de bekende buitenlanders hier, maar wel de dokter van. Ook waren er graven van allerlei generaals en het graf van Compaj Secundo, een bekende zanger van de Buena Vista Social Club.
Het Mausoleum van Marti is een enorm gebouw waar de nationale held begraven ligt en waar ieder half uur het wisselen van de wacht met veel ceremonieel geparadeer plaatsvindt. Leuk om te zien.
Daarna gingen we naar een rum distilleerderij zo werd ons verteld, maar het bleek alleen een verkooppunt en we konden er rum proeven. De pure variant is een beetje te sterk voor mij, geef mij maar een Mojito.
De volgende stop was bij het Castillo de Morro, een Spaans verdedigingswerk. Een prachtig fort met een weergaloos uitzicht over de baai van Santiago de Cuba. Iedere keer als je hier een toeristische attractie ingaat, zoals dit fort, maar ook op de begraafplaats, moet je €5 betalen als je foto's wilt maken. Nou dat doen we dus niet, idioot duur! Zeker als je de rest van de prijzen in dit land bekijkt! We eten iedere avond voor maximaal €20 en dat is inclusief drank en dan is €5 voor een paar foto's gewoon bizar.
Voor de lunch had Jose een leuk restaurant uitgezocht in Cayo Granma, voor de revolutie heette dat Cayo Smith. Een leuk restaurantje aan de overkant van de baai, we werden er met een catamaran naartoe gebracht. Heerlijk even verkoeling op het water, want het is heet hier! De hele dag meer dan 35gr en bij terugkomst bij de bus was de buitentemperatuur van de bus 49gr!!! We hebben lekker gegeten en uiteraard was er ook weer live muziek, maar dat hoef je eigenlijk niet meer te zeggen want dat is overal.
Na de lunch reden we naar het historische centrum van Santiago de Cuba en bezochten we eerst het huis van Diego Velasquez. Een prachtig bewaard gebleven, gerestaureerd huis uit de koloniale tijd. Daarna was er nog even tijd om de kerk en het plein te bekijken en tot slot gingen we met de bus terug naar het hotel. Maar eerst deden we nog een rondje door een villawijk. Voor de revolutie woonden hier de rijke Cubanen, onder andere de familie Bacardi, ja die van de rum. Na de revolutie zijn al deze huizen overgenomen door de staat (ook de rum distilleerderij van Bacardi) en is er geen particulier meer met zo'n huis. Ik vind het lastig om te begrijpen dat 'men' akkoord is gegaan met deze onteigening van bezittingen.

Jan

inderdaad een drukke dag. Of 'men' er mee accoord ging, valt te betwijfelen. Ik denk dat er geen keus was. Nog veel plezier

Tiara Tours