brigittevisser.reismee.nl

Cuba, weer naar huis

Dag 19 en 20

Vandaag vertrekdag, dat betekent dat we om 12 uur moeten uitchecken en om 15 uur worden opgehaald door een taxi die ons naar de luchthaven van Havana zal brengen.
We beginnen de dag toch nog maar even met een paar uurtjes strand, lekker nog even genieten van de prachtig blauwe zee. Om 11 uur is het douchen en inpakken geblazen en dan uitchecken. Gelukkig kunnen we de koffers even achterlaten en mogen we nog gebruik maken van het restaurant voor de lunch. Dat doen we dus maar heel uitgebreid en langdurig, want nu is het grote wachten begonnen.
Om klokslag drie uur kunnen we vertrekken, de taxi stond ruim op tijd voor de deur. Maar eerst zeggen we Ansjelien en Martien gedag, zij blijven nog 10 dagen om nog meer van Cuba te gaan zien. Ze zwaaien ons uitgebreid uit en daar gaan we dan, een rit van 3 uur naar het vliegveld met een zeer zwijgzame chauffeur, hahaha we missen 'onze' Jorge.
Op het vliegveld willen we onze laatste CUC's opmaken aan eten en taxfree winkels, maar dat wordt lastig....de enige eettent heeft, als wij eindelijk aan de beurt zijn, geen eten meer en de taxfree afdeling bestaat eigenlijk alleen maar uit souvenirswinkels. Daarom ons Cubaans geld maar weer ingewisseld voor Euro's.
De vlucht vertrekt redelijk op tijd en gaat voorspoedig, we landen op tijd in Madrid na ongeveer 9 uur vliegen. Er is dus alweer een nieuwe dag begonnen, maar helaas zat echt slapen er niet in, dat komt vast goed straks in mijn eigen bed.
Ongeveer anderhalf uur later stappen we weer in het vliegtuig voor de laatste etappe en dan zeggen we op Schiphol gedag en gaat ieder terug naar zijn eigen leven.
Wat hebben we genoten van het mooie Cuba, de prachtige natuur, de vriendelijke mensen, de waanzinnige auto's, het gezelschap van de fijne groep medereizigers en van het heerlijke weer (soms wel een beetje erg heet, lui zweet heb ik echt niet meer na deze reis, haha)
Jorge en Jose waren onze gastheren en zij hebben ons heel veel laten zien. We hebben enorm veel kilometers gereden, ruim 3750. Dat maakte dat we ook wel veel mooie plekken voorbij gereden zijn, vooral het platteland en dat er soms een beetje weinig tijd was om zelf op pad te gaan. Ik had in iedere overnachtingsplaats nog wel een nacht extra willen blijven, maar helaas zat dat er niet in.
Toch zou ik iedereen die Cuba wil bezoeken adviseren om het héle eiland te doen, want Havana, Vinales, Baracoa, Trinidad en Santiago de Cuba zijn te leuk en te mooi om over te slaan. En ook alle andere plaatsen die we bezochten waren geweldig, ik had er geen een willen inruilen voor minder kilometers.
Ik heb weer genoten van een mooie reis, ik dank jullie voor het meelezen en de leuke reacties iedere dag. De foto's volgen binnenkort.

Tineke

Welkom terug zus en slaap straks lekker????

Jan

Ik geloof niet dat je vóór die reis erg veel last van lui zweet had. Maar goed dat het laatste restje ook weg is en je dan 'schoon' terug bent in ons eigen land.
Fijn om te weten dat je veilig terug bent.XX

Ingrid

Veel in je mandje of op de bank met de Olympische Spelen om jetleg weg te werken?

Martin en angela

Fijn,weer veilig thuis! Voor ons was her vooral leuk om mee te lezen, dank daarvoor.
Nu eerst die jet lag er maar uit zien te werken hè!i

Marian van Essen

Hoi Brigit, Welcome back in je koude kikkerlandje! Die overgang zal wel groot zijn van bloedheet naar de koudste nacht ooit in augustus. Maar goed.....dit terzijde. Bedankt dat we met je mee mochten 'reizen'

Masja Verpoort

Hey Brigitte!
Welkom terug in het koude Nederland! Jouw reisverslagen waren echt leuk en boeiend om te lezen. Ik heb met veel plezier je nieuwe avonturen in me opgenomen. :)
Nu nog wachten op de foto's.
Liefs, Masja.

Tiara Tours