brigittevisser.reismee.nl

Ierland, Maynooth en omgeving

De eerste dag 'on my own'. Geen wekker gezet, want ik hoefde niet op tijd ergens te zijn en toch zat ik net na 8 uur in de ontbijtzaal. De mevrouw van de keuken raakte in de war toen ze mij zag: de wandelgroep is toch naar huis, vroeg ze! Na een korte uitleg was het weer goed en kon ik ontbijten. Alle 80 priesters, die hier voor hun intercession zijn, hebben me gedag gezegd, haha. Zo'n vrouw alleen aan een grote tafel trok hun aandacht.

Na het ontbijt ben ik eerst eens naar de Tesco gelopen, als je in Groot-Brittanie op vakantie bent dan moét je daar even zijn, toch? Daarna terug naar de campus want ik heb me ingeschreven voor de rondleiding van 11 uur, eindelijk iets meer zien van de plek waar ik al een week slaap. Ik heb -van één van de studenten- alles geleerd over de geschiedenis van Maynooth en de stichting van het seminarie waar ik logeer. Over de invloedrijke families Fitzgerald en Guinness voor de Ierse geschiedenis én ik heb gehoord dat de boom op het gras voor de ingang al meer dan 900 jaar oud is. Met deze tour mochten we ook de prachtige kerk in, poeh mooi zeg.

Na deze geschiedenis les ben ik ook meteen maar het Maynooth Castle ingegaan, daar werd het verhaal nog een keer herhaald, van de invasie door de Vikingen tot Henri VIII. Er was een erg enthousiaste meneer die me alle ins en outs van het kasteel heeft laten zien, geweldig die mensen die zo trots zijn op hun historie.

Na al deze verhalen toch maar weer aan de wandel gegaan. Over the Avenue naar Carton House (ook door de Fitzgeralds gebouwd) via een prachtig park loop je naar dat buitenhuis, tegenwoordig in gebruik als hotel en golfcourse. Na het verlaten van het park wilde ik doorwandelen naar Leixlip, een klein plaatsje verderop. De routeplanner stuurde me langs de autoweg en terwijl ik daarover stond te twijfelen viel mijn oog ineens op een klein bordje 'royal canalway'. Nieuwsgierig ging ik daar een kijkje nemen en wat bleek: dat was een prachtig wandelpad, helemaal naar het station dat ik wilde bereiken. Dus niks geen autoweg, maar reusachtige libelles, valeriaan in alle kleuren van de regenboog, waterlelies en zelfs scabiosa langs mijn pad. Kortom, opnieuw een mooie bloemrijke wandeling.

In Leixlip nam ik de trein terug naar Maynooth en na een lekkere douche en een kleine pauze ging ik eten bij Picaderos, het restaurant waar we zaterdag geen plekje konden krijgen. Voor mij alleen was er wel een plekje deze keer, dat Justin Bieber daar een keer heeft gegeten willen ze graag laten weten zeg: zijn favoriete lunch staat op de borden en overal zijn foto's te zien. Ik had een tafeltje recht tegenover de gitarist, want hier was live-muziek. Beetje jammer dat het toch allemaal een beetje Spaans was en niet Iers, maar ik heb heerlijk gegeten.

Jan

Ik mag deze keer van Tineke 😄
Wat een boeiend verhaal en wat zul je genoten hebben van al die verhalen. Het verblijf in een seminarie is nog niet zo slecht hè?
Geniet nog maar verder. Liefs 🐻

Tiara Tours