brigittevisser.reismee.nl

Ierland, weer thuis

Ontmoetingen

Wat kwam ik weer veel leuke, interessante en gezellige mensen tegen deze reis. Allereerst de groep wandelaars en onze gids, schrijvers, docenten, ZZP'ers, administrateurs en ' ander volk' waarmee het heerlijk wandelen was. We hebben ook veel leuke en soms heel persoonlijke gesprekken gevoerd en natuurlijk lekker gelachen met deze groep.

En dan was er die meneer uit Leiden die we op vrijdagavond tegenkwamen in de pub. Al 15 jaar vaste vakantiegast in Ierland, maar voor het eerst in Maynooth en hij logeerde ook nog op dezelfde campus als wij. Leuke avond gehad en de volgende dag op het stationnetje van Maynooth nog een laatste ontmoeting. Hij weer terug naar zijn vaste vakantie-adres, wij naar Dublin.

En zaterdagmiddag was er die grote groep sportfans in oranje shirtjes op het station in Dublin. De man, die ik vroeg wat ze gingen kijken, vertelde trots en enthousiast over Gaelic Football en het Croke Stadium. Eigenlijk vond ie dat ik meemoest naar de wedstrijd maar dat heb ik maar niet gedaan. Na een uitgebreid praatje waarbij hij vertelde vrachtwagenchauffeur te zijn en weleens in Nederland te komen, bedacht hij ineens dat ie zijn vrouw kwijt was, we hebben dus snel gedag gezegd en hij ging zoeken, haha.

Zaterdagavond in de pub was daar ineens Anne-Marie, die 'behoorlijk onder invloed' vertelde dat ze healer was. Tijdens ons gesprek heeft ze mijn benen 'geheald' Weinig van gemerkt overigens hoor. Ze werd uiteindelijk door haar buurman meegenomen naar huis, maar niet voor ik een dikke knuffel van haar kreeg en ze wel 10x heeft verteld dat ik 'so lovely' ben. Goed voor je ego, dit soort mensen.

En dan zondag na de wandeling, toen ik aan het einde van alweer een Gaelic Football wedstrijd op tv de spelregels vroeg aan een jong stel, dat daar fanatiek zat te kijken, kreeg ik eerst een hele uitleg over de puntentelling en toen een heel verhaal over dat zij voor de 'groenen' waren. Jammer dat de bus weer verder ging en we al snel gedag moesten zeggen.

Maandag bij het ontbijt zaten we in de grote eetzaal tussen de priesters die een studieweek hebben in 'ons' klooster. En natuurlijk kwam een van de mannen tegenover mij zitten en begon een praatje. Allemaal Ierse priesters die een soort reunie/studiebijeenkomst hadden in St.Patricks University, Maynooth.

Tijdens de wandeling die dag, ik zat even op een steen wat te eten en te drinken, kwam er een Ierse meneer langs, ook hij knoopte een praatje aan. Museumtips voor Dublin gekregen en samen gelachen toen ik hem een Brit noemde en hij mij op een Duitse vond lijken.

En dan die man in Maynooth Castle die maar bleef vertellen over de geschiedenis en de grote diensten die de Fitzgeralds aan Maynooth en Ierland hadden bewezen.

En de Nederlandse jongen en de Ierse man in de trein van Leixlip naar Maynooth, gewoon een spontaan en boeiend praatje over keuzes in het leven.

En dat echtpaar dat woensdagavond aan het tafeltje naast me zat in het restaurant, de mevrouw gooide zoveel ijs in haar witte wijn dat ze eigenlijk gewoon water dronk, haha. Maar ook zij gaven me allemaal tips over de highlights van Dublin nadat ze hoorden dat ik daar donderdag heen zou gaan.

Geweldig gastvrije mensen die Ieren en wat zijn die spontane praatjes tijdens zo'n vakantie toch leuk, ik heb er weer van genoten!

Ook het land is prachtig en het weer, tja dat was Iers. Het heeft vrijwel iedere dag wel geregend, maar nooit lang. Tijdens het wandelen heb ik maar één keer mijn regenponcho gebruikt, en dat duurde maximaal 15 minuten. Het was vaker droog en soms zelfs zonnig, maar in ieder geval prettig van temperatuur voor het wandelen.

Met dagen van zo'n 30.000 stappen per dag, kun je wel zeggen dat dit een actieve Aktiva-toers vakantie was. Gelukkig heb ik nog twee weken vrij om uit te rusten.

Dank voor het meelezen en meeleven, tot de volgende reis.

Carlasmeels

Top om dit allemaal te lezen ik snap dat je genoten hebt.en nog lekker 2 weken thuis.groetjes.

Paul en Loes

We hebben weer genoten van je reisverhaal!
Top dat je dit allemaal doet daar is lef..moed...voor nodig! En daarnaast respect voor al die stappen. 😘

Masja

Je hebt weer een geweldige vakantie gehad! Welk land wordt het de volgende keer? Heb je een wishlist? Ben benieuwd!

💋

Brigitte

Nou Masja, een wishlist.....ik wil ieder land van de wereld wel bezoeken :-)
Maar in het spoor van de maja's zou ik de volgende keer wel willen doen. Maar daar moet ik wel even voor sparen hoor. I'll let you know

Tiara Tours