brigittevisser.reismee.nl

Glasgow

Even een vroege update, vandaag trek ik verder en de trein vertrekt op tijd. Dus de wekker moest gezet deze keer.

Gisterenmorgen na een uitgebreid ontbijt mét black pudding, de koffer weer ingepakt en terug gewandeld naar het station. Ongelooflijk dat een stad binnen twee dagen zo vertrouwd kan aanvoelen. Waar ik dinsdag nog zoekend naar het hotel rondliep, ging ik nu vol vertrouwen richting het station. Daar aangekomen bleek ik keurig op tijd voor de directe lijn aar Glasgow Central Station, dus meteen aan boord en rijden maar.

De treinreis was kort, ongeveer anderhalf uur, maar via het raampje kreeg ik al veel prachtig Schots landschap voorgeschoteld, weer veel schapen, mooie heuvels vol prachtige paarse bloemen en van die leuke Engelse, oh nee Schotse dorpjes met kneuterige huisjes. Allemaal met dezelfde schoorstenen als mijn poppenhuis, hahaha.

Aangekomen in Glasgow heb ik me eerst vergaapt aan het station, wat is dat mooi zeg. Allemaal hout en heel authentieke winkelgevels en dergelijke. Mooi!! Daarna op zoek naar het hotel, nou dat was niet al te ver, ik denk zo’n 200 meter lopen. De dame bij de receptie was van een ander kaliber dan de supervriendelijke mensen in Edinburgh. Ik kreeg direct toegebeten dat de check-in pas vanaf 2 uur was, ja sorry mijn trein was er al…… Dus ik heb mijn koffer achtergelaten en ben vrolijk aan Glasgow begonnen. Eerst maar eens de tips van mijn boot-vrienden opgevolgd, dus naar de kathedraal gelopen. Best een wandeling. Ook dit is weer een mooie kerk, vol met militaire vlaggen en vaandels. Bijzonder aan deze kerk is, is dat er een beneden kerk is, dus onder het gebouw is gewoon nog een kerk. Eigenlijk was die mooier dan de bovenkerk…. Na een rondje door de kathedraal ben ik het Glasgow Necropolis opgelopen. Een begraafplaats waar de welgestelden van Glasgow begraven werden in vroeger tijd. Prachtige monumenten voor kennelijk bijzondere mensen. Wat is het toch gek dat je in het buitenland altijd op begraafplaatsen gaat kijken eigenlijk he?? Dat doe ik in Nederland nooit, behalve als ik er iets te zoeken heb en dan wil ik liever niet. Maar goed dit was dan ook wel een heel mooie plek met een prachtig uitzicht over de stad. Nadat ik weer beneden was aangekomen heb ik geluncht in een prachtig oud pubje naast de kathedraal, het heette dan ook The Cathedral House Inn. De bediening werd verzorgd door een mannetje dat net zo oud is als de pub zelf, maar ik heb heerlijk genoten van een broodje en een koffie.

Daarna het museum van St. Mungo bezocht met van alles en nog wat over alle religies die je in de wereld kunt vinden. Interessant. Na dit leerzame uurtje weer terug naar het centrum van de stad gelopen en daar een beetje rondgedwaald, wat een andere stad dan Edinburgh is dit. Waar dat historisch is, is dit hip en modern. De winkelstraat Buchanan street is een en al luxe winkels op een rijtje. En daar wordt goed gebruik van gemaakt.
Ik rol wel van het ene evenement in het andere, in Edinburgh stond de taptoe op het punt van beginnen, hier starten vandaag de European Championships. Geen idee van welke sporten en op welk niveau dat is, maar ook hier was het centrale plein van de stad afgesloten in verband met dit grote evenement. De hele stad loopt ook vol met mensen in trainingspak, dus het zal best groot zijn.

Tot slot van deze stadswandeling ben ik nog even de Lighthouse ingelopen een museum over Charles Rennie Macintosh die Glasgow heeft geholpen aan veel Jugendstil gebouwen. Ook dit is een prachtig gebouw met veel mooie Jugendstil meubels.

Inmiddels was het na tweeën en ben ik afgezakt naar het hotel waar ik nu wel de sleutel van mijn kamer mocht hebben. Lekker even bijkomen van al dat wandelen.

Na dat uurtje bijkomen heb ik mezelf in de metro van Glasgow gewaagd, want ik wilde natuurlijk even een rondje door de botanische tuinen doen en dat was toch echt te ver wandelen. In 10 minuten was ik op de juiste halte en op een steenworpafstand van de prachtige botanische tuinen. Grappig dat hier vrijwel dezelfde kassen staan als ik vorig jaar in Dublin heb gezien. In de tuinen heb ik heerlijk genoten van een lekkere picknick en toen het weer begon te regenen ben ik met de metro teruggegaan en via Buchanan street terug gewandeld naar het hotel. Opvallend dat hier, in tegenstelling tot Edinburgh, de winkels gewoon om 18 uur sluiten. Er zijn ook lang niet zoveel toeristenwinkels, natuurlijk kun je hier Harris Tweed, Cashmere truien en Schotse kilts kopen, maar niet in iedere winkel in de straat. Hier zit ook Prada, Hugo Boss, Michael Kors en andere hotemetoten in de mode.

Straks ga ik nog even ontbijten en dan weer op naar het station, een ander dan het uitstapstation van gisteren, maar ook dat is niet al te ver lopen. Dit hotel laat ik achter me, deze keer niet zo’n heel goede ervaring. Allereerst de ontvangst gisteren natuurlijk, maar ook de kamer is een stuk minder dan die in Edinburgh. Vooral minder schoon, maar ook te warm en met het raam open hoor je alle stadsgeluiden. Een te warm dekbed dat bovendien ruikt alsof er in deze kamer gerookt is of werd, ook de handdoeken hebben dat luchtje. Niet zo fris dus, maar goed, normaal gesproken is Glasgow geen overnachtingsadres in de treinrondreis door Schotland. Omdat ik hier wel een nacht wilde blijven moest er toch een plekje gevonden worden. Vanaf nu ga ik meer de stad uit en richting de natuur, volgende stop is Oban.

Reacties

Reacties

Marian van Essen

Gelukkig heb je je niet laten beïnvloeden doe zo’n baliemuts. Ze zal niet goed geslapen hebben of ze had nog geen koffie/theepauze gehad! Op dit moment wordt het EK gezwommen in Glasgow vandaar al die trainingspakken! Geniet van al datgene wat je geboden wordt dan geniet ik ook mee! Op naar jouw volgende verhaal! Gegroet!

Jan

Ja Brigitte ook daar geldt : regels zijn regels en dienen opgevolgd te worden ??hopelijk zijn ze in de volgende overnachtingplaatsen beter gemutst dan die muts in Glasgow.
Geniet maar lekker verder ?

Tineke de Beer

Hoi zussie een misser in je voorbereiding haha? Glasgow en Berlijn van 2-12 augustus EK zwemmen, wielrennen, turnen en atletiek . En ik geloof nog wat meer maar daar hoef je allemaal niet naar toe. Geen toppers gezien?
Wat een prachtig verhaal vertel je toch weer. Die kathedraal lijkt me imposant een boven en een onderkerk. Heel apart. Geniet van je reis. We blijven meelezen ?

Monique

Wij vonden Glasgow ten opzichte van Edinburgh ook minder sfeervol. Klopt helemaal. Maar Oban is echt prachtig en onze ervaring is dat de mensen daar ook weer echt vriendelijk en gastvrij zijn. Dus veel plezier daar xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours