brigittevisser.reismee.nl

Portree

Gisteren was het zover: de rit in de Zweinstein Express, of zoals ie hier heet de Jacobite. De stoomtrein die is gebruikt als decor in de Harry Potter films en die ook nog eens over dat bekende hoge viaduct van Glenfinnan rijdt. Ik ben een beetje eerder naar het station gegaan om foto’s te kunnen maken, maar daar was ik niet de enige in, haha wat een drukte. De trein was volledig volgeboekt. Geweldig om te zien dat er veel kinderen in Harry Potter of Hermine kostuums waren, die waren helemaal in de stemming. De rit was adembenemend mooi echt door fantastische landschappen. Op veel plekken stonden hele groepen mensen langs het spoor om foto’s te maken en te zwaaien. De Engelse dame die tegenover me zat zei: “I feel like a royal”, ze zat ook de hele weg terug te zwaaien. De grootste groep stond uiteraard bij dat machtige viaduct, waar je als je in de trein zit overigens weinig van meekrijgt. Onderweg kwam er een dame van de catering langs en die riep de hele trein door: “Anything from the trolley?” Er waren ‘chocolate frogs’ te koop en ‘jelly beans in all kinds of flavours’. Kijk de films er maar op na, dat komt rechtstreeks uit de scenes van de Potter films. Kortom er werd goed ingespeeld op alle toeristen die daarvoor een kaartje voor deze trein kopen. Na aankomst in Mallaigh ging ik verder, veel van de treingenoten gingen dezelfde weg terug. Maar ik mocht hier overstappen op de ferry naar Isle of Skye, een mooie boottocht met alweer prachtige vergezichten. Aangekomen op Skye moesten we erg lang wachten op de bus die ons naar Portree zou brengen. Ruim 3 uur, die tijd heb ik gezellig kletsend doorgebracht met Jacqueline en Theo uit Utrecht, ik heb hen al eerder onderweg een keer gezien, maar nu raakten we aan de praat. Jacqueline is kleuterjuf en Theo is voorzitter van een moestuinvereniging in Utrecht, gespreksstof genoeg. Heel gezellig en zo vlogen die uren wachten ook weer voorbij. De busrit die daarna volgde duurde weer een uur, maar wat een geweldige rit was dit. Ik heb mijn ogen uitgekeken, wat is Skye mooi!! Misschien komt het extra mooi over doordat we voor het eerst tijdens mijn reis een strakblauwe lucht en zon hebben. Ongekend.

Bij aankomst in Portree scheidden onze wegen, want zij zitten in een ander hotel dan ik. Dus daarna ingecheckt in mijn kamer (boven een pub, dus dat belooft wat voor ‘s avonds….) en snel de stad in om wat te eten. Maar dat viel tegen, werkelijk ieder restaurant was volledig vol en nergens een tafel te vinden. Wat jammer zeg, gewoon teveel toeristen in dit plaatsje! Uiteindelijk vond ik toch nog een plekje in een Indiaas restaurant op een parkeerplaats bij de ingang van het stadje. Dus ik hoefde niet met honger naar bed. Ik heb snel gegeten want ik wilde de stad weer in omdat vanaf 20 uur de Isle of Skye Pipe Band zou marcheren over het plein. Wat is dat leuk zeg, zo’n prachtige baasje als leider van de band en heel veel doedelzakken en een paar trommels. Misschien heb ik toch ergens Schots bloed? Ik word hier namelijk heel blij van.

Vanmorgen eerst genoten van een real Scottish breakfast, want dat is de enige optie in dit hotel, scottish of scottish hahah. Nou ja dat past bij de dag zullen we maar zeggen. Want vandaag is een dag waar ik me erg op verheugd heb, de Highland Games hier in Portree. Dus ik was er op tijd bij, eerst even een plekje in de bus van morgen gereserveerd en daarna weer naar het plein waar de Isle of Skye Pipe Band de dag zou openen. Ik kwam tijdens mijn wandeling de orkestleider tegen in vol ornaat. Hij vroeg me of ik gisteren had genoten van hun optreden, kennelijk kijkt hij goed om zich heen tijdens het marcheren. Toen ik dat beaamde en hem complimenteerde met zijn outfit was hij helemaal trots. Hahaha, mannetje. The Committee (het bestuur) stond op het plein al klaar en daar kwam de band aangemarcheerd. De bandleider vroeg aan de voorzitter van The Committee toestemming om te starten en vroeg hen om de band te volgen naar “The Field”. Heel ceremonieel allemaal, maar prachtig om te zien. Dus na The Committee mochten wij ook allemaal aansluiten en daar gingen we hoor. Op The Field aangekomen bleek dat een soort natuurlijke arena te zijn, een laag gelegen rond grasveld, met daaromheen verhogingen in de rotsen waar het publiek kon zitten. Ik had een mooi plekje aan de rand van de arena, met maar één rij nog voor me. In de ochtend waren the games voor de locals, dus alle mensen van Skye konden meedoen aan de wedstrijden. Het was een soort atletiekachtige setting, er gebeurde zoveel tegelijk! Hamergooien, een zwaar gewicht over een dwarslat gooien, kogelstoten, maar ook hoogspringen (maar dan zonder zo’n kussen erachter), verspringen (maar dan zonder afzetbalk en een heel klein stukje zand om in te landen), hardlopen ( een rondje van 100 mtr), een piping competitie, een danscompetitie en ga zo maar door. En ’s middags werd dat programma nog een keer herhaald, maar dan voor de open competitie, dus toen kon iedereen meedoen. Toen kwamen ook de heavies het terrein op, dat zijn de echt grote en zware mannen. Maar het publiek werd ook volop uitgenodigd om mee te doen. In het middagprogramma was er bijvoorbeeld ook een hill-run, ik denk ongeveer 5 km over de heuvels naar een vlag ver weg en dan weer terug. En er werd ’s middags ook met boomstammen gegooid (alleen door de heavies hoor), geweldig om te zien. Het hele spektakel eindigde met een touwtrekwedstrijd waarbij ook vooral het publiek mee moest doen. De heavies zijn verplicht om deel te nemen in Highland outfit, dus in kilt. En sorry, ik weet het nu, ze dragen er echt wel iets onder.

Wat een geweldige dag was dit, ik heb volop genoten. Ik heb door deze dag vrijwel niets van Skye zelf gezien, dus ik zal nog een keer terug moeten om dat te beleven, maar dit was te leuk om voorbij te laten gaan.

Morgen trek ik weer verder, dan naar mijn laatste overnachtingsadres in Inverness.

Reacties

Reacties

Angela.

Wat een mooi verhaal weer, en wat een leuke dingen zie je allemaal! We genieten mee hoor. Knuffel van ons en geniet er nog maar lekker van. Martin en Angela.

Monique

Lijkt me super om mee te maken!! Ik heb heimwee ;-)

Jan

Leuke beschrijving van je dagje uit. Het filmpje van de band was erg leuk. Maar waar let je eigenlijk op??????

Bert

Weer genoten van je geweldig verhaal, heb er volop van genoten

Marian van Essen

En........heb je nog mee gedaan? Want dat verteld het verhaal niet! Ik probeer me ‘n voorstelling te maken hoe dat eruit ziet: jij tussen die grote mannen in ‘n kilt! Wel ‘n beetje jammer dat het raadsel nu ontrafeld is......dat ze wél wat onder dat kilt dragen. Hoe ben je daar achter gekomen? Heb je dat kilt omhoog getild, naar beneden getrokken of ben je op de grond gaan liggen om er onder te kijken????? Alle gekheid op ‘n stokje, je verhaal is weer meesterlijk! Heerlijk om te lezen? ‘t Is bijna jammer dat jouw vakantie er zowat op zit? Geniet er nog even van!

Loes

Het enthousiasme spat er van af. Wat maak jij weer een toffe reis en wat weet je ons als lezers te boeien met al je wetenswaardigheden.

Masja

Inverness, komt me ook bekend voor uit Outlander. En wat geweldig, die treinreis! Ik zie het helemaal voor me! Ik heb alle Harry Potter boeken en films. Veel plezier morgen!

Brigitte

Hahaha Marian, ik ging op de grond liggen om te kijken!! Nee joh, heb je wel eens discuswerpers zien draaien voor het gooien? Dat deden deze heavies ook met ‘the hammer’, en door al dat draaien gingen de rokken omhoog. Enne.....ik heb niet meegedaan. Die hill-run was wel wat voor Wout en Saskia geweest denk ik

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours