brigittevisser.reismee.nl

De Panne

Nieuwpoort en De Panne

Dag 7, relaxen in Westende
Vandaag een dagje rust, ik voel flink spierpijn in mijn scheenbenen en om grotere ellende te voorkomen doe ik maar even geen wandeling vandaag. Lekker een fiets gehuurd en getoerd naar Nieuwkoop. Bij aankomst werd ik verwelkomd door doedelzakmuziek, wie had dat gedacht?! Bleek dat er bij het Koning Albert I memorial een nationale herdenking was voor ‘14-‘18. Prachtig veel vlagvertoon, veel baretten en de bekende poppy-kransen. Ik heb er een tijdje geluisterd naar alle lezingen (zijn allemaal in het Nederlands en Frans, dus het duurt eeuwen) en ben daarna verder gefietst de stad in. Er ligt een prachtig sluizenstelsel, de Ganzenpoot, van maar liefst 5 sluizen. Deze zijn in de eerste WO gebruikt om het land onder water te zetten en de Duitsers tegen te houden. Alles in Nieuwpoort ademt de eerste WO trouwens. Van die slag uit 1600, die we allemaal moesten leren als jaartal bij de geschiedenisles, moet je op internet gaan zoeken wat die inhield, want daar is hier niet veel van te vinden.
Nieuwpoort is een mooi plaatsje met prachtige gebouwen, ik heb er heerlijk rondgeneusd en natuurlijk weer een terrasje gepakt, het is tenslotte vakantie nietwaar?
Verder de rest van de middag bij de tent een boekie gelezen (nr.4) en alle apparaten weer opgeladen. Dat moet ook af en toe gebeuren.

Dag 8
Westende-De Panne
Weer een goede wandeldag. Ik ben blij dat de wind nu weer uit het zuidwesten waait, dat maakt het lopen wat inspannender, maar de temperatuur veel aangenamer. Precies de reden dat ik deze kant op loop.
Bij Westende weer meteen het strand opgegaan en dat gevolgd tot de monding van de IJzer. En ja hoor, in de duinen, vlak voor Nieuwpoort was er dan eindelijk ook aandacht voor 1600, een mooi info-bord met verhalen over de slag en waar de legers zich bevonden. Interessant om even bij stil te staan. Iets verder was een overzetveerboot zodat ik de kortste weg kon nemen. Daarna, na een kopje koffie in Nieuwpoort-bad, het strand weer op en dat gevolgd tot Kokszijde-bad. Daar was ik het zand wel even beu en ben ik verder gewandeld over de boulevard.
Nu ik zo een paar dagen Belgische kust heb gelopen valt het mij op dat er heel veel mensen over de boulevards heen en weer wandelen, maar dat er maar een handjevol mensen gebruik maakt van het prachtige, immens brede zandstrand hier. Gek hoor, want het is echt strandweer. De zee is bij eb wel echt heel ver weg, maar voor mij is dat weer lekker want het harde zand loopt heerlijk.
Na Kokszijde heb ik het wandelknooppuntenpad gevolgd tot vlakbij de camping. Dat betekende ploeteren door rul zand en smalle bospaadjes, maar ook deze camping weer gevonden en het tentje opgezet. Dat staat in steeds korter tijd keurig overeind, ik word nog eens een ervaren kampeerder.

Reacties

Reacties

Marleen

Ik ga altijd meteen naar Google Maps om te kijken waar je bent, vlakbij de Franse grens dus. Goed dat je een pauzedag houdt bij die spierpijn. Maak eens een foto van het tentje, ik ben wel benieuwd.
Al 4 boeken gelezen! Wat is de digitale wereld toch heerlijk, ik herinner mij van vroeger van onze fietsvakanties dat het altijd dubben was, welke boeken meenemen, we lieten ze wel eens achter om gewicht te sparen, je had van die campingbibliotheken.
Brigitte geniet ze.

Jan

Vergeet ook niet een bezoek te brengen aan het wereldberoemde Plopsaland in de buurt van Plopsaland. ???

Bert

Gaat lekker he?! Hoe bevalt je tentje? En de rest van je uitrusting ( behalve het gewicht) en nu zo onderhand schakelen naar het Frans! Goed bezig!!!

Brigitte Visser

Marleen: de foto van mijn tentje staat bij de foto’s. En zo’n e-reader is inderdaad top.
Bert: ik ben superblij met alle uitrusting, alleen de techniek van slapen in een slaapzak heb ik nog steeds niet helemaal te pakken?
Jan: morgen kom ik langs Plopsaland, dat lijkt me dichtbij genoeg

Angela & Martin

Gaat goed zo Big, en lekker zo’n rustdag. Trouwens rondje Noordzee loopt net voor je uit (op TV dan). En om ook even te reageren op je uitrusting, ik had na 38 jaar intensief gebruik nog steeds ruzie met die slaapzak. Kon ik niet aan wennen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours