brigittevisser.reismee.nl

Dieppe 2

Dag 24. Dieppe


Zo das lekker, uitslapen, wakker worden in een hotel en gewoon aanschuiven voor het ontbijt.

En daarna Dieppe in: ze zijn hier gek op de Canadezen, overal zie je de MapleLeaf vlag. Even studeren leert me dat er op 19 augustus 1942 een vreselijke veldslag, Operation Jubilee, tussen de geallieerden en de Duitsers heeft gewoed in dit mooie plaatsje. Eergisteren is er dus een herdenking geweest, vandaar al de verse bloemen en vlaggen. Maar liefst 807 Canadezen kwamen hier, in een 9 uur durende strijd, om het leven en nog eens 1946 werden krijgsgevangenen. Het was de eerste poging om Frankrijk via de zee te bevrijden, helaas niet zo goed gelukt want de geallieerden verloren jammerlijk. Natuurlijk heb ik het museum over deze strijd bezocht. Een enorm indrukwekkende documentaire gezien over de veldslag hier voor de kust en op het strand. Wat is oorlog zinloos! Al die jonge mensen dood of getraumatiseerd voor het leven. Laten we de vrede koesteren!

Ook ben ik (alweer) naar boven geklommen, omdat bovenop de falaise een oud kasteel te bewonderen is. En bij een strandtent heb ik heerlijk genoten van een lekkere lunch en mijn boekje. Zalig, rustig en indrukwekkend dagje dus en daarbij is het weer ook ineens heerlijk zomers.


Reacties

Reacties

Jan ?

Fijn om te lezen dat het een zalig, rustig en indrukwekkend dagje is geweest.
Nu lekker nagenieten en voorgenieten van je lekker hotelbed?

Marian

Hoi Brigitte,
Wat kun je ongelooflijk genieten van ‘simpele’ dingen als ‘n bed en aanschuiven aan de ontbijttafel....heerlijk! Je hebt gelijk als je zegt dat oorlog zo ongelooflijk zinloos is....ál die ellende en waarvoor? Maar goed...daar zullen we nooit antwoord op krijgen! Wat heerlijk voor je dat het weer zomers is..zo veel prettiger lopen en alles en iedereen ziet er veel vrolijker uit! Geniet van je wandeling morgen! Enne...pak wat vaker ‘n hotel...zeker als het pokkenweer is!

Marleen

O wat erg dat is toch niet te bevatten die getallen, meer dan 800 jongens, wat hadden die voor een leven kunnen hebben en hun ouders die kapot van verdriet achterbleven. Mijn ouders riepen heel vaak “ze hebben hun leven gegeven voor onze vrijheid”. Dat zei mij niet zoveel, pas nu ik ouder ben realiseer ik mij wat dat betekent.

Wat heerlijk om uit te slapen en aan te schuiven aan het ontbijt!

Jos

Zolang mensen elkaar het licht in elkaars ogen niet gunnen liggen conflicten altijd op de loer. Gelukkig dat wij af en toe met de neus op de feiten worden gedrukt. Jij door er lijfelijk aanwezig te zijn en indrukken te hebben via museum en wij door jou verhaal. Geniet verder maar lekker nu je zo onbezorgd (ja toch?) op pad bent.

Masja

Poeh, indrukwekkende geschiedenis. En ja, waar is het goed voor? Al dat geweld en verdriet. Wel fijn dat je er een zomers zonnetje bij had.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours