brigittevisser.reismee.nl

Etretat

Dag 28. Etretat

Ik ben er even klaar mee, klaar met het lopen dan. Na in drie dagen 72 km te hebben gelopen, inclusief klimmen en dalen, wil ik gewoon ff niet meer. Blaar 2 en 3 zijn een feit en de spier in mijn bovenbeen (oude blessure) speelt op, waardoor ik slecht geslapen heb. Daarom pak ik vandaag de bus, vanaf het dorp van deze camping gaat er een bus naar Fécamp en daarna één naar Etretat. En daar heb ik een hotel geregeld. Als je langs de Franse noordkust loopt moet je namelijk wel even in Etretat zijn geweest.

Gisterenavond op de camping heb ik gezellig met mijn Duitse overburen een drankje gedaan. Was leuk, maar nu weer overschakelen naar Duits was een uitdaging, haha. Ik zei steeds ‘oui’ in plaats van gewoon ‘ja’. Het gepensioneerde stel woont in Berlijn en is met de camper via Maastricht en Domburg in Frankrijk terechtgekomen. Zij toeren echt zonder bestemming en zien wel waar ze uitkomen, leuk om politiek, de reis, het thuisfront, het werk en nog veel meer te bespreken. Jaja, nu ook nog ‘smalltalk’ in het Duits, ik maak wat mee op deze reis. Mevrouw maakte zelfs een schaaltje yoghurt met zelfgeplukte bramen voor me, superlief! Weliswaar gezoet met suiker, maar à la, ik loop de suikers er wel weer uit. En ik heb weer een avond op een stoel doorgebracht, ook fijn.

Helemaal vlekkeloos ging de busrit overigens niet! Naar Fécamp was er geen probleem, maar helaas werden daar in de middag alle straten afgesloten in verband met een bloemencorso. Dat betekende geen busverkeer! Via het office du tourisme heb ik toen maar een taxi geregeld, doe maar luxe. Die kon pas na16.30 uurgaan rijden, dus ben ik even naar het bloemencorso gelopen, je moet toch wat als je twee uur moet wachten. Ik denk dat dit het zwaarst bewapende bloemencorso is dat ik ooit heb gezien zeg! Frankrijk neemt geen risico’s tijdens evenementen. En dan zijn het ook nog eens papieren bloemen, het lijkt meer op een carnavalsoptocht dan op een bloemencorso. Wel leuk om even te zien.

En toen was er ineens toch een bus, grrrrr Fransen! Nu ben ik voor €4 in Etretat, das denk ik beter dan het taxitarief. Dus de taxi weer afgebeld en in de bus gestapt, wat een gedoe zeg!

Alles bij elkaar heb ik er langer over gedaan dan wanneer ik was gaan lopen, hahaha. Maar goed, weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

In Etretat aangekomen ontdek ik dat ik niet de enige ben die vindt dat je hier geweest moét zijn. Hemeltjelief wat een toeristisch geheel en wat een mensen! Ik ga maar eens op onderzoek uit.



Reacties

Reacties

Jan?

Wat een verstandig besluit om toch wat stukjes met de bus af te leggen. Goed voor lijf en leden. Ja en etretat is toch wel een plek die je in die streek wel even moet bezoeken. Wij vonden het indrukwekkend om te zien.
Veel plezier gr ?

Marleen

Mijn lieve hemel wat een afstand heb je gelopen, ik zag dat hoogteverschil op die foto pfff wat pittig.
Ik moet lachen om die taalwisselingen, ik heb dat ook regelmatig, dan begin ik in het Frans tegen Duitse vrienden als we kort daarvoor in Frankrijk zijn geweest.
Heel verstandig om met de bus te gaan en het lichaam te ontzien.
Een papieren bloemencorso, zwaar bewapend, flowerpower alla 2019.
Brigitte blijf goed voor jezelf zorgen!

Bert

Je bent wel een echte wereldreiziger geworden. Ik doe het je niet na.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours