brigittevisser.reismee.nl

Arromanches-les-bains

Dag 40, Arromanches

Vandaag verder naar Gold Beach, het volgende landingsstrand. Het eerste stuk ging weer door de duinen, mooi wandelen hoor. In Ver-sur-Mer eerst maar eens naar het musee America-Gold geweest. En dat is meteen het bewijs dat je echt niet alle musea hoeft te bezoeken. Het America slaat op de eerste vliegtuig-vlucht over de Atlantische Oceaan (de landing ging mis en ze crashten in zee voor Ver-sur-Mer) en het vervolg daarvan, de oprichting uiteindelijk van Air France. Daarna komt er ook nog een zaaltje over de landing op Gold Beach, maar deze keer stelde het niet zoveel voor. Ach, weer een ervaring opgedaan.

Na het museum en de dagelijkse boodschappen verder op pad naar Arromanche. Voor deze wandeling heb ik even de kust losgelaten en volg ik weer de GR/GPS combinatie. Dat voert meteen door ander landschap, langs immense boerenvelden en door kleine dorpjes. Prachtige vergezichten en hardwerkende boeren.
Het is zo grappig: ieder plaatsje heeft een eigen verhaal over6 juni. Hier is het het eerste huis dat bevrijd is, daar is het de eerste straat. Vandaag liep ik langs een mooie kerk en daar was het verhaal als volgt: het was de bedoeling dat onze kerk het eerste meetingpoint was voor de geallieerden, maar door een navigatiefout kwam men bij elkaar bij de kerk 1,5 km verderop. Toch hangt er bij die kerk, waar dus niks gebeurd is, een herdenkingsplaat en poppykransen, hahaha.

Aangekomen op de heuvel boven Arromanche zie je in zee/op het strand de resten van de Blockships en de Mulberry-havens liggen. Gebruikt door de geallieerden bij de landing en bij het aanvoeren van materiaal in de maanden erna.

Arromanche is een leuk plaatsje, ik blijf hier een nachtje extra om morgen op mijn gemak de ongeving, het museum en de 360gr film te bekijken. De camping is weer een municipal, netjes en met genoeg plek.

Ingrid

Beduusd dat over zo'n groot stuk kust het oorlogsverleden terug te vinden is. Ik had geen idee.

Jan?

Onze ervaring daar is lekkere drank oa calvados en lekkere kaas . Maar bewaren in je tas is niet aan te raden wegens de nogal langdurige naijlende geur. Heeft ons een koelbox gekost waar de geur nog na maanden te merken was. Maar de kaas was bijzonder lekker.???Geniet van de film die erg indrukwekkend is.
Fijne tijd nog ??

Ronald