brigittevisser.reismee.nl

Arromanches-les-Bains 2

Dag 41. Arromanches 2

Gisteren gegeten in het restaurant 6 juni, haha dat moet je toch gedaan hebben als je hier bent. En dan ook nog boeuf bourguinon gegeten, Franser kan het niet.....hoewel er een 12-man sterke Engelse Harley-Davidson-club naast me aanschoof. Waarvan de man met de grootste mond natuurlijk een praatje aanknoopte, ik heb hem geadviseerd met zijn menukeuze, gelachen weer!

Op zo’n municipal camping is het vaak echt lekker rustig ‘s nachts. Prima geslapen hier én heerlijk kalm aan gedaan vanmorgen omdat het tentje kan blijven staan. En het is fijn dat op deze camping het sanitair ook weer in orde is, want dat is niet op iedere municipal het geval.

Na het ontbijt begonnen met een lekkere grote koffie in een tentje in het dorp en daarna door naar het museum. Daar wordt het verhaal van de Mulberry havens uitgelegd en wauw wat een ingenieus en goed uitgewerkt plan is dat geweest! Lang voor D-Day is men begonnen met de plannen en de bouw (in Engeland om later de onderdelen te verslepen naar deze kust) en het heeft gezorgd voor de versterking en bevoorrading van de geallieerden na de landing op6 juni. Superinteressant en indrukwekkend, zeker omdat een deel nog zichtbaar op het strand en voor de kust ligt. In de woorden van Winston Churchill: “This miraculous port has played and will continue to play a most important part in the liberation of Europe”.

Na een lekkere lunch -alweer een salade Normande, heerlijk met gefrituurde camembert- ben ik naar boven geklommen voor de 360 gr. film. Die vertelt in originele filmbeelden over de 100 dagen van Normandië, zoals ze de invasie en herovering van het eerste deel van Frankrijk hier noemen. Wat een massavernietiging! Zowel voor militairen (wat moeten ze bang geweest zijn) als voor de burgers een helse tijd. Wat een indrukwekkende documentaire is dit zeg!

Ik geniet met volle teugen. De geschiedenis leeft hier en ik leer enorm veel over D-Day en de strijd om Normandië en een vrij Europa. Door letterlijk langs de stranden te lopen is het best intens maar heel mooi. Tjitske vroeg eerder waar mijn fascinatie voor de oorlog vandaag komt en eerlijk gezegd weet ik dat niet. Misschien komt het door de -beperkte- verhalen vroeger thuis, misschien komt het doordat zwager Martin veteraan is uit latere oorlogen, misschien komt het doordat ik me probeer voor te stellen hoe ik zelf in een dergelijke situatie zou handelen, misschien gewoon omdat ik geschiedenis reuze interessant vind, redenen genoeg. Maar dat ik dit mooi en indrukwekkend vind is duidelijk. Ik word er wel een beetje een huilebalk van, van al die verhalen en beelden raak ik steeds weer geëmotioneerd. Maar goed, hoort erbij denk ik.

Tegelijkertijd is ook het landschap weer prachtig, mooie heuvels met prachtig uitzicht over zee en over Arromanche. Dus na alle indrukwekkende ervaringen heb ik daarna heerlijk op een heuvel een tijdje over zee zitten staren. Ook lekker hoor.

Reacties

Reacties

Marleen

Het is een indrukwekkend stuk geschiedenis, ik snap wel dat je er huilerig van wordt. Ik heb mij er de de laatste jaren voor afgesloten. Mijn vader die in het verzet zat vertelde er veel over, aan de kant van mijn joodse schoonfamilie kwamen veel nare dingen boven tafel.
Flink huilen is w.s. meer helend dan je ervoor afsluiten.
Ik vond het wel een mooie uitspraak wat iemand hier zei bij de reacties “ook genieten anders is het voor niets geweest”

Iets heel anders: is het ‘s nachts koud? Ik heb mijn dikkere dekbed al gepakt, maar ik ben de laatste jaren een koukleum. Dus toen ik dat deed dacht ik aan jou en vroeg mij of het koud was in de tent.

Puck

Ik liep wat achter met lezen, maar nu ben ik weer bij. Wat leuk om te lezen allemaal maar vooral ook wat interessant!

lia

geweldig he! toevallig was ik vorige week voor de 1e keer naar Soldaat van Oranje, nu is dat natuurlijk niet te vergelijken maar met een beetje fantasie kom je een heel eind.
Lukt het nog wel om een open camping te vinden? Uiteindelijk zijn de vakanties voorbij en ik herinner me dat de Fransen dan niet zoveel meer voor je doen en veel afsluiten, zoals het sanitair

Masja

☀ ? ? ?
Zon, zee, geschiedenis.
In mijn optiek een prachtige combinatie.

Jan?

Fijn dat je nog geëmotioneerd kunt raken van die ellende die daar bij de bevrijding heeft plaatsgevonden. Ben ervan overtuigd dat je niet de enige bent en zult zijn. Die hele kuststreek geeft een indrukwekkend beeld van die operatie.
Probeer ook te genieten van die omgeving maar dat zal je wel lukken. Succes verder met je tocht zonder doelen????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours