brigittevisser.reismee.nl

Vierville-sur-Mer 2

Dag 45. Vierville-sur-Mer 2/Colleville-sur-Mer

Ik blijk op de camping te staan waar Jos en Elly in 1985 ook geweest zijn, hoe grappig is dat!

Vandaag begonnen met een wandeling naar het Overlord Museum in Colleville-sur-Mer. Langs/over het strand en door de duinen, prachtig gewandeld en heerlijk licht zo zonder rugzak. De route ging via de grooooooote Amerikaanse begraafplaats met al die witte kruizen op de graven . Enorm indrukwekkend om letterlijk te zien hoeveel mannen hier het leven lieten. De begraafplaats ziet er, op zijn Amerikaans, keurig onderhouden uit. Tuinman zijn op zo’n complex is wel een mooie baan, hoewel.....je kunt natuurlijk nooit eens lekker hardop lachen met je collega’s.

Daarna doorgelopen naar het Overlord museum. Ook weer indrukwekkend en heel mooi hier dat ze ook de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog belichten. Hoe het kon dat Hitler zoveel mensen achter zich kreeg. Niet alleen die glorierijke D-Day-landing, maar gewoon alles wat erbij hoort. Aan het eind was er een fotoreportage met daarbij verhalen van veteranen. Wauw, dat is pas indrukwekkend. Sommigenzijn weliswaar weer thuisgekomen na de oorlog, maar hebben de rest van hun leven geleefd met een dubbel gevoel, ‘waarom leef ik wel en mijn maatje niet’? En ze zijn de beelden en vooral de geluiden van D-Day nooit meer vergeten. Heftig!

Op de terugweg heb ik de GPS een mooie route laten kiezen. Door oerwoudachtig bos en via een heel steil pad kwam ik weer op de boulevard van Vierville-sur-Mer uit. Lekker gewandeld vandaag (toch zo’n kleine 20 km alles bij elkaar) en weer veel gezien.

Bij terugkomst op de camping helaas regen, terwijl buienradar maar bleef zeggen dat ik lekker naar buiten moest gaan omdat het droog is, haha. Gewoon lekker plat in het tentje en een boekie lezen. Ben de tel kwijt van het aantal dat ik inmiddels gelezen heb hoor.

Jan?

Leuk om te weten dat in de vorige eeuw ? familie van ons daar ook geweest is. Waar hebben we geen voetstappen gezet.
Jammer dat je weer last heb van de regen dus ga niet te veel vertrouwen op buienradar. Veel plezier met je boekies ?

Tiara Tours