brigittevisser.reismee.nl

Vierville-sur-Mer 3

Dag 46. Vierville-sur-Mer 3/Pointe duHoc

Wauw Pointe du Hoc! Wat een indrukwekkende plek is dat zeg. Bovenop een hoge klif is een Duitse stelling zichtbaar en een bataljon van Amerikaanse Rangers had de opdracht om deze Duitse stelling onschadelijk te maken. Vanaf het strand moesten ze met touwladders omhoog, alsof je een middeleeuws kasteel wilt veroveren! Natuurlijk was dat makkelijk verdedigen voor de Duitsers. Toch lukte het de Amerikanen, ondanks gigantische verliezen. Je kunt hier rondlopen en in alle nog aanwezige bunkers een kijkje nemen. Het uitzicht op de kliffen is natuurlijk heel spectaculair. En in het bezoekerscentrum is weer een film te zien met ooggetuigenverslagen, echt ontroerend. Wat mij betreft is dit de meest indrukwekkende plek van de hele reis langs de stranden van D-Day!

Dat bezoekerscentrum is trouwens wel bijzonder: er is die film van 7 minuten en er zijn 4 panelen met informatie, meer niet! Maar voor je naar binnen mag wordt wel je bagage gescand alsof je in een vliegtuig stapt en ook zelf wordt je helemaal gescand en gefouilleerd......is dat nou nodig?

De wandeling vandaag liep langs de weg, er is volgens GPS en GoogleMaps wel een pad dat bovenlangs de klif loopt, maar bij de camping staat een groot bord met verboden toegang naar dat pad. Ik heb geleerd van de vorige keer op de falaises en daarom voor de veilige route gekozen. Ook al was het langs de weg, er was genoeg moois te zien. Ik heb mijn droomhuis in ieder geval al gespot, haha. Mooi huisje, maar je woont hier wel van god en alleman verlaten, dus ik weet niet of het iets voor mij zou zijn hoor.

Na de tocht heen en weer naar Point du Hoc even boodschappen gedaan en daarna lekker een terrasje gepakt aan het strand van Vierville-sur-Mer. Hier voor de kust heeft ook zo’n Mulberry haven gelegen, maar daar zie je bijna niets meer van, hier is alles grondig opgeruimd. Alleen bij echt laag water komt er nog een stukje tevoorschijn.

Inmiddels is mijn must-see lijst van 10 teruggebracht naar nog 3 onderdelen: de Duitse begraafplaats in La Cambe, de parachutist aan de kerktoren in Saint-Mere-Eglise en natuurlijk Le Mont Saint Michel, het gaat fijn.Morgen ga ik weer verder op mijn pad.

Reacties

Reacties

Martin

Elke dag even je belevenissen lezen, mooi om te volgen. Het weer schijnt ook wat beter te gaan worden dus dubbel genieten.

Jos

Een huisje in the middel of nowere is niets voor jou. Kies dan voorlopig maar voor de Olivier plaats.

Tineke

Ja Point du Hoc daar kreeg ik toen ook kippenvel van. Vreselijk wat daar gebeurd is! Maar mooie verhalen weer Brigitte. Net of we er zelf weer zijn.?
De rest van de 10 zijn ook nog mooi om te zien. Anders maar mooi en verrassend.

Marleen

“Normandië dat was een groot probleem daar leerden we wat vechten was” aldus een veteraan in het Nosjournaal vandaag over de bevrijding van Mesch (Limburg) 75 jaar geleden.
Sinds jouw verhalen kijk ik met andere ogen naar zo iemand.
Goeie reis weer morgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours