brigittevisser.reismee.nl

Le Mont Saint Michel 2

Dag 55, le Mont Saint Michel

Na het afgeven van mijn rugzak in het hotel en een bakkie koffie ben ik meteen naar de Abbay gelopen. Het is druk, maar je wordt (nog) niet gedragen door de mensen, dus misschien is september wel een betere tijd voor een bezoek dan de vakantiemaanden. En die toeristenwinkeltjes laat ik gewoon links liggen.

Het klinkt misschien een beetje overdreven, maar dit is wel waar ik heel blij van word! Mijn (kunst)geschiedenis-hart gaat van plekken als deze een beetje sneller kloppen. En hoewel ik veel van de bouwstijlen wel eerst uit het boekje moet lezen herken ik ze dan wel weer van de lessen op de bloemsierkunstschool. Het is ook echt grappig dat ik in Avranches al wat voorbereidend ‘werk’ heb gedaan, daardoor vallen de dingen hier makkelijker op zijn plek.
Een gebedje doen in de kathedraal zit er helaas niet in, daarvoor zijn er teveel gidsen met groepen en ouders met gillende kinderen. Maar een momentje overpeinzen hoe happy ik ben dat ik hier gezond en wel ben aangekomen zat er wel in.

Als ik zo bovenop de berg die baai overzie snap ik ook waarom de wandeldag gisteren zo zwaar was, ik heb echt een heel eind gelopen! Op het drukste deel van de dag heb ik me even teruggetrokken in mijn hotelkamer, dat is ook wel lekker.
Vanaf een uur of vijf zag ik hele stromen met mensen naar de bussen lopen om de berg weer te verlaten, grappig om dat te observeren vanaf een hoog punt en dan weten dat jij nog mag blijven.

En toen kwam ik heel onverwacht in een kerkdienst terecht in de Eglise de St. Pierre. Moeilijk te verstaan, maar ik herken natuurlijk de rituelen en soms kon ik zelfs meezingen. Ik herkende ook wel de strekking van de preek, na 8 weken is mijn Frans toch aardig bijgeschaafd. Mooi om mee te maken en zo kwam dat gebedje er toch nog van.

Na het diner nog een rondje door de nu stille straatjes gelopen. Mooi hoor!!


Reacties

Reacties

Jan?

De herkenbare rituelen zitten volgens mij in onze genen en zullen een rustig gevoel geven waar je overdag niet aan toekwam.
Het lijk me ook bijzonder in zo’n stille stad rond te lopen. Wat een prachtig einddoel
Geniet nog van het laatste deel van je reis ??

Loes

Dank voor je prachtige reisverslag....het was leuk om zo met je mee te lopen ( lees: lezen). Geweldig dat je deze uitdaging hebt bedacht en dan ook echt bent aangegaan...dat doen niet veel mensen je na denk ik.
Geniet nog van de laatste dagen in Parijs en een hele goede reis terug naar huis. ??

Jos S

Je vous salut Brigitte et bon voyage au retour.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours