brigittevisser.reismee.nl

Cuba, dag 5 en 6

Dag 5

Vandaag een dag aan het strand doorgebracht. Met de bus werden we naar een haventje gebracht en vandaar gingen we met de boot naar Caya Levoso, een eilandje zoals je dat in Expeditie Robinson ziet, parelwit strand, veel palmbomen en mangrovebossen. We hebben genoten van de zee en het strand. Lekker boekje gelezen en verder niks. Ook lekker hoor
Dag 6
Vandaag was een echte reisdag. We zijn van Vinales naar Trinidad gereden, ruim 600 km.
Om 8 uur reed de bus voor en stonden wij keurig klaar om te vertrekken. Eerst ging de reis terug richting Havana en daar gingen we via de rondweg omheen. Je moet je bij de woorden snelweg en rondweg niet teveel voorstellen hoor, oké je kunt 100 per uur op de snelweg, maar die wordt ook gebruikt door voetgangers, fietsers, tractoren en paard-en-wagen en ossenkaren. En soms gaan die gewoon in tegengestelde richting, haha.
Kort na Havana werden we aangehouden door de politie en moest onze chauffeur mee voor allerlei controles, na een kwartier kwam hij, behoorlijk pissig, terug in de bus en konden we verder.
Zo ongeveer op de helft moesten we even tanken dus stopten we bij een tankstation, wij meteen op de koffie af en de chauffeur ging tanken.....maar toch niet. Er bleek een tankwagen bezig met vullen van de tanks en we zouden moeten wachten tot hij klaar was en dan nog 45 minuten tot het tankstation weer open ging, in Cuba moet je geduld hebben. Maar deze keer hebben we er niet op gewacht, het volgende tankstation was onderweg naar ons lunchadres en dat konden we nog wel halen. Dus verder en na een succesvolle tankstop zijn we doorgereden naar een restaurant bij een prachtig binnenmeertje aan de Caribische kust. We konden daar krokodil bestellen, dat heb ik dus maar gedaan. Was best lekker, smaakt een beetje als kip met een steviger structuur. Lekker gegeten weer.
Daarna reden we door naar Varkensbaai, de plek waar in 1961 de Cubaanse bannelingen geprobeerd hebben het regime van Castro omver te werpen. Dat is mislukt en dat katen ze daar zien ook. Overal gedenkplaten en borden tot hoever de 'indringers' gekomen zijn.
Na deze bezienswaardigheid reden we verder naar Cienfuegos, de jongste stad van Cuba en gebouwd door de Fransen, daardoor heeft deze stad een heel andere sfeer dan de andere steden die allemaal Spaanse invloeden hebben. In Cienfuegos hebben we even door het stadje gewandeld en wat foto's gemaakt. Maar omdat het al laat werd zijn we ook al snel weer verder gereden. We voelen ons soms wel een beetje Japanners, af en toe de bus uit voor foto's en dan snel weer verder.
Na het vertrek uit Cienfuegos kwamen we in een echt enorme regenstorm terecht, onweer, pikzwarte lucht, takken over de weg en de weg overstroomd met modder en water. Maar opnieuw reed onze chauffeur ons er veilig doorheen. En zo zijn we rond 8 uur veilig aangekomen in ons Casa Particolare in Trinidad. Een privehuis waar we mogen logeren. Het is denk het modernste verblijf dat we tegen zullen komen. Hier is zelfs een wc mét bril, hihi
Ook hier was het even spannend want er bleek een kamer te weinig geteserveerd, maar onze Jose heeft het voor ons opgelost. Straks nog even ergens eten en dan morgen Trinidad verkennen.

Tineke

Leuk verhaal weer Brigitte, spannend!

Jan

Wat een belevenissen en dan de luxe van een wc met bril???????????????????????????? Prachtig verhaal.

Jan

?????????=:-) :-):-) emoticons blijken niet over te komen.

Loes

Krokodil......yammie ????

Gerry

Fijn, WC met bril. Hopelijk heb je nog geen gebruik hoeven te maken van een hurktoilet.

carla smeels.

Krokodil? Ik denk toch dat we iets anders kiezen als je terugbent.

Elsbeth

Wat een andere wereld hè, leuk om te lezen. Veel plezier nog!

Masja Verpoort

Compliment voor jullie buschauffeur! Die man moet ook veel geduld opbrengen en jullie door slechte weeromstandigheden loodsen. Respect!

Tiara Tours