brigittevisser.reismee.nl

Van Granada naar Barcelona

Zo dat is vroeg! De wekker op 5 uur, een taxi om half 6 en dan een ontbijtje op het station zodat ik op tijd ben voor de trein die me eerst naar Cordoba brengt en vandaar naar Barcelona. Het is nog donker!
De treinroute gaat weer via Antequera Santa Ana….gelukkig heb ik nu 1,5 uur overstaptijd in Cordoba. Dat moet lukken, toch?

Het is prachtig om de zon te zien opkomen achter de bergkammen, het kleurt eerst rood, dan roze en tenslotte via zachtgeel naar blauw. Er staat weer een prachtig zonnige dag te beginnen hier.

We bereiken Antequera Santa Ana bijna op tijd, ben benieuwd of het volgende stuk ook zo voorspoedig gaat. Ik hoef hier nu niet over te stappen, dus ik kan lekker blijven zitten. Ik heb overigens ook het idee dat we nu in een ander type trein zitten dan op de heenweg naar Granada. Dit is niet zo’n stampende dieselmachine, maar een stuk moderner gevaarte.

En natuurlijk is de trein wel op tijd als je heul veul overstaptijd hebt, hahaha. In Cordoba neem ik dan maar een kopje koffie en koop ik alvast een salade om in de trein te kunnen lunchen, want straks maak ik weer de grote oversteek van zo’n 850 km over het Iberisch schiereiland. En daarna pak ik mijn boek er maar eens bij om de wachttijd te veraangenamen. En in de tussentijd koop ik ook vast online een ticket om morgen Casa Battlo te gaan bekijken. Ik ben gek op die GetYourGuide-app, lekker makkelijk en veilig qua betalen.

En dan mag ik weer door de check-in en instappen in coche numero 1, silla 9a. We vliegen weer laag, snelheden van ruim 250km per uur zijn heel gewoon, met uitschieters naar
300km of net iets meer. Maar af en toe staan we ook gewoon een kwartier stil omdat er een tegemoetkomende trein eerst mag. We rijden namelijk een groot deel over een stuk enkelspoor.
Het uitzicht is rustgevend en natuurlijk bekend, we gaan dezelfde weg terug.

Naast me zit een gezin met een jonge tweeling (denk ongeveer anderhalf jaar oud), ze houden de kids zoet met kinderspelletjes op de telefoon, gezellig de hele weg ‘bimiboo’ horen. Voor wie dat niet kent: het is net zo irritant als de Mario-kart geluidjes van vroeger. En ik ken nu ook bijna de Spaanstalige versie van ‘de wielen van de bus gaan rond en rond’. Hoewel ik bij ieder station hoop dat ze zullen uitstappen gaan ze gewoon de hele route mee tot Barcelona. Enne dat zoethouden werkt niet voor de volle 5,5 uur, tegen de tijd dat ze aan hun middagslaapje toe zijn krijsen de beide heertjes de coupé bij elkaar, wat zal mijn stille hotelkamer straks lekker zijn, poeh hee.

En dan kom ik weer aan in hetzelfde hotel, bovenop Barcelona Sants. Deze keer krijg ik een kamer op de eerste verdieping waardoor het uitzicht helaas een stuk minder is, maar goed ik ben toch weinig in de kamer dus allemaal prima. Na weer even geland te zijn stap ik gewoon weer de metro in en ga ik op zoek naar de levendigheid van deze mooie stad.
En jeetje wat is het levendig, ik merk dat ik echt even moet omschakelen, wat een mensen! Wat was het dan heerlijk relaxed in het verre zuiden.
Het weer is hier al heel anders en ja ik weet het, in Nederland is het herfst, hier is het nog steeds zonnig en in de zon is het warm. Maar hier waait ook een koele wind door de straten, dat geeft meteen een ander gevoel dan de warme föhn uit het zuiden. En weet je waar het warm is? In de metrogangen en -treinen, blah dat is vies warm.

Ik pak een willekeurige metro en stap uit op ‘gevoel’, als ik boven de grond kom ben ik op Rambla de Catalunya. Dat is dus niet de bekende Ramblas, maar dit is wel een heel leuke straat met zo’n passage voorzien van bomen in het midden. Ik slenter er lekker rond en dan blijkt dat ik vlakbij de Passeig de Gracia ben, die hele dure winkelstraat. Vorig jaar in de meivakantie liep ik daar veel met Maaike, leuk om ook weer even de richting van ons huisje van toen op te lopen.

Uiteindelijk zoek ik een lekker plekje om te gaan eten en daarna pak ik de metro terug naar mijn bed. Zo’n reisdag….je doet niks, maar het is toch best vermoeiend.

Morgen de laatste dag hier in Barcelona, ik ga er lekker van genieten.




Reacties

Reacties

Jan

Het lijkt erop dat je weer moet wennen aan meer mensen (toeristen) om je heen.
Hadden de ouders van de schreeuwende kinderen geen stembandentangetje????. Veel plezier nog in Barcelona. Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours