brigittevisser.reismee.nl

Naar huis

Vanmorgen bij vertrek regent het in Barcelona, ik hoop voor Martijn en Christel dat dit slechts een buitje is, want zij doen vandaag een dagje Barcelona. Helaas te laat om elkaar te meet-en-greeten.


Om 10 uur mogen we boarden voor onze lange reis naar Paris Gare de Lyon. Ik blijf vinden dat het station Barcelona Sants op een vliegveld lijkt, inclusief bagagecheck door van die scanners, een bodyscan door een beveiliger en een kaartjescontrole voor je het perron op mag.
Het voordeel van reizen met de trein is dat je zoveel bagage mee mag nemen als je dragen kunt, het nadeel dat er heel veel enorme koffers en tassen meegaan en dat de bagagerekken overvol zijn. Maar goed, ik wring me steeds asociaal snel naar binnen en vind dan wel een plekje voor mijn tas, hahaha.

Het is een lange zit naar Parijs, bijna 7 uur. Voor me zitten een echtpaar uit Australië en een gezin uit Argentinië, leuke gesprekken zo onderweg. Soms vertaal ik zelfs van Spaans naar Engels, hoe stoer is dat!

De wereld om ons heen wordt na het bruine en dorre Spanje in Frankrijk steeds groener en als we in de buurt van Auxerre zijn dan regent het echt. Dat belooft wat voor de aankomst in Amersfoort.

Ook in Parijs regent het nog steeds, maar ik hoef de stations niet uit. Op Gare de Lyon pak ik een spitstrein naar Gare du Nord. Als haringen in een ton worden we in de trein geperst. En daarna ga ik op Gare du Nord even iets te eten scoren, want de volgende trein vertrekt pas over ruim een uur én brengt me vanavond laat pas in Amersfoort.

En nu zit ik weer in de Thalys die me naar Nederland, naar huis brengt.
Wat was dit weer een fijne reis, ik heb enorm veel gezien en gedaan. En ik moet mijn eigen reisverhalen teruglezen om alles weer naar boven te halen. Wat was ook alweer in welke stad?

Net als eerdere treinreizen heeft de treinreiswinkel alles weer perfect voor me geregeld. In alle treinen was mijn stoel gereserveerd. En alle hotels waren, hoewel zeer verschillend, prima. Alleen dat kleine eenpersoonsbedje in Cordoba vond ik niet zo geweldig. Maar daar was het hotel zelf dan weer heel pittoresk met al die patio’s.

En nu ga ik weer lekker naar huis, reizen is leuk maar thuiskomen is ook fijn.

Ma Kemp, deze reis was qua temperatuur helemaal niks voor u geweest. Maar de geschiedenis des te meer. Dit land dat achtereenvolgens Arabieren, Romeinen, Visigoten, Arabieren en tenslotte Katholieken als overheersers had, zou u enorm interesseren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over De Tweede Wereldoorlog, de Spaanse burgeroorlog en Franco’s tijd.
Maar ik hoop dat u weer ‘meegereisd’ heeft en genoten heeft van mijn dagboek.

Voor iedereen die verder heeft meegelezen/meegereisd, dank jullie wel voor de interesse en de leuke reacties. I loved it.

Reacties

Reacties

Monique van Empelen

Super leuk om weer mee te lezen. Wij blijven nog een week hier in 42 graden :(

Wilma Sanders

Geweldig om je verhalen te lezen
Dank je wel

Marian

Hoi Brigit, ik wil jou bedanken voor weer ‘n geweldig verslag op dagelijkse basis van ‘n geweldige reis!( Zo kom je nog eens ergens ?) met fantastische foto’s om het geheel te illustreren! Bedankt ???

Loes

Dank dat we weer “ mee “ mochten reizen. Veel informatie heb je ons gegeven en ook goed om te weten hoe de toegankelijkheid bij veel highlights is. Hopelijk is t droog als je zo uitstapt op station Amersfoort en duik je straks met een heel voldaan gevoel je eigen bed weer in. Morgen maar even uitslapen en nagenieten. ?

Jan

Fijn voor je dat de terugreis goed verlopen is zonder veel tijdverlies. Toch ook weer fijn om thuis te zijn denk ik. Lekker nagenieten.liefs

Carla smeels

Ik heb genoten van je verhalen tot dinsdag.

lia visser

Je verhalen lezen heel makkelijk weg en geven het gevoel dat je er zelf ook bent.
Was heel leuk en hopelijk wen je weer snel in ons koude kikkerlandje.

Daniëlle

Wel thuis!! Je eigen bed slaapt vast heel lekker.

Ma Kemp

Allereerst heel veel dank voor alles wat ik mee mocht genieten .De finesse van alles wat je gezien heb was ook voor mij nieuw , de grote lijnen wist ik wel.
Ik kan geen Engels dus ik durf dit niet te ondernemen af gezien van de financiën.
Daarom ben ik geweldig blij dat ik dit toch heb meegemaakt vooral Cordoba.
Meisje, nogmaals dank en tot ziens

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours