brigittevisser.reismee.nl

Granada 2

En toen was het toch 9 uur, blij dat ik vroeg op stap ben gegaan. Sowieso fijn want het is nu nog heel goed te doen met de temperatuur, de zon is nog niet boven de huizen. En het is weer een flinke klim, het is qua afstand maar 3km, maar volgens mijn bewegingsappje maar liefst 16 verdiepingen omhoog. Gelukkig vind ik mijn gids snel en krijg ik mijn oortje in. Nu eerst even zitten en bijkomen, de tour duurt 3 uur, dus ik heb de energie nog nodig.

We gaan met een groep van 8 op stap, een Texaans stel, een Roemeens gezin en ik. Daniël is onze gids en deze doet het goed zeg. Veel informatie en op een lekker rustig tempo. De kinderen van het Roemeense gezin zijn snel verveeld, maar hij blijft kalm en professioneel zijn verhaal doen.

Hij laat ons alle onderdelen van El Alhambra zien en vertelt veel over de bewoners en de geschiedenis. Het verhaal is eigenlijk niet anders dan in Cordoba en Sevilla. Eerst was er de Moorse/Arabische bezetting (na de Romeinen natuurlijk en al die andere bezetters) en in 1492 (het jaar dat Columbus Amerika ontdekte) veroverden de Castillaanse Katholieken het Iberisch schiereiland, waarbij Granada als laatste werd veroverd. Simpelweg omdat het Alhambra een onmogelijk te veroveren paleis/fort/kasteel was. Uiteindelijk werd de sleutel van het Alhambra toch overhandigd aan Isabella en Fernando.

We beginnen in de Jardines de Generalife, de prachtige tuinen rondom het zomerpaleis. Zo bijzonder om te zien hoe ze ervoor zorgen dat het water vanuit de bergen altijd beschikbaar is voor de planten en dat de tuin dus een groene oase is. Er is zelfs een moestuin die het goed doet in de hitte hier. Iedere patio heeft ook hier een fontein of een vijver, met rustig kabbelend water. De fonteinen die echt water spuiten zijn volgens Daniël niet Moors maar dateren van de katholieke tijd. Door al dat water en het groen van de tuinen was dit natuurlijk een goede plek om de hete zomer door te brengen. Ook het zomerpaleis zelf mogen we bekijken, ik houd ervan.

Daarna bezoeken we de Medina, de stad waar de inwoners van El Alhambra woonden. Dit complex is namelijk niet alleen een paleis en een fort, in de Moorse tijd was het een complete stad. De huizen zien er klein uit, maar hadden wel twee verdiepingen. En allemaal een patio met water.

Dan komen we aan bij het paleis van Charles V, maar dat is een beetje een gek verhaal. Er staat een fantastisch gebouw met een groot rond midden terrein. Maar dat middendeel had voorzien moeten worden van rijke decoraties en een dak. Maar Charles raakte door zijn geld heen en besloot zich te vestigen in Madrid. Het paleis hier in Alhambra is nooit afgemaakt.

De Alcazaba, het deel waar we dan aankomen, is het militaire gebied. Voorzien van dubbele muren en verdedigingstorens. We klimmen helemaal naar boven, daar waar de vlaggen uithangen, en hebben vanaf daar een prachtig uitzicht over Grenada en de Sierra Nevada. Ik zie het terras waar ik gisteren lunchte nu vanaf deze kant.

Tot slot gaan we het Nazar Palace in, waar we 3 verschillende delen bekijken. We beginnen met het Mexuar het deel waar recht werd gesproken. Dan gaan we naar de Comareszaal, het officiële hof, waar de ontvangsten waren. Daarna komen we in het privé deel van de koninklijke familie van destijds. Daar is onder andere de Leeuwenzaal, waar de harem van de emir of sultan woonde. We zien prachtig versierde plafonds, de koninklijke baden en alweer prachtige patio’s. Wat is het supermooi hier! Dit is wel de kers op de Alhambra-taart hoor. In die koninklijke baden trouwens was op de 1e verdieping plaats voor muzikanten die het baden van de koning en koningin begeleidden met mooie muziek. Deze muzikanten werden speciaal geselecteerd: ze moesten natuurlijk prachtig muziek kunnen maken. Maar ze moesten ook blind zijn, want stel je voor dat ze de koning of de koningin in zijn of haar blootje in bad zouden kunnen zien. Raar volk hoor!

Vandaag ben ik blij dat het laagseizoen is, het is niet overbevolkt in het Alhambra zodat we alle tijd hebben om lekker rond te kijken en foto’s te maken. Ook ben ik blij dat ik gekozen heb voor een tour met gids, je ziet toch net iets meer met alle verhalen die hij vertelt.

Aan het eind van de tour ga ik met het Texaanse koppel nog even het museum in en daarna lopen we gedrieën terug naar beneden naar het stadscentrum. Daar scheiden onze wegen en zoek ik een plekje voor de lunch. Waar ik overigens mijn Chinese treingenoot nog tegenkom.

Daarna stap ik weer eens in een hop-on-hop-off, hier is dat een treintje. Dit kan ik ook morgen nog gebruiken op mijn laatste Granada dag. Als ik zie dat de thermometer de 40 graden weer raakt vind ik het tijd voor mijn siësta en hop ik vlakbij mijn hotel off. Lekker zo’n treintje.

Als de echte warmte over is stap ik nog een keer in en laat me naar de Plaza Nueva brengen, vanaf daar slenter ik terug naar de kathedraal, via allerlei leuke straatjes. En op de Plaza de Bib-Rambla, naast die leuke Alcaiceria-markt zoek ik een lekker terrasje uit om wat te eten.

Dat was een welbestede dag, enne…..dat Alhambra…..ik wil nog wel een keer. Wat een pracht en wat is het veel om in 1x in je op te nemen.


Reacties

Reacties

Loes

Wat een uitgebreide beschrijving weer… ik vraag me steeds af of jij alles onthoudt of dat je bij terugkeer nog eens alle info opzoekt en dan verwerkt in je verslag.
Je schrijft in ieder geval boeiend, ik steek er heel wat van op.
En knap dat je met de oplopende temperatuur je toch steeds weer zoveel stappen zet en onderneemt. Je haalt echt alles uit je reis. ????

Tineke

Super mooi verhaal Brigitte, fijn dat je zo geniet. En wij genieten ‘gewoon’ met jou mee! Dankjewel. Liefs

Jan

Wat een dag met ontzettend veel informatie. Het is weer of we het direct ziet en beleven. Kan me voorstellen dat je het nog een keer wil zien wat het moet daar heel erg mooi zijn. Liefs

Carla smeels

Wat een prachtige verhalen maar 40 gr is wel erg warm

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours