brigittevisser.reismee.nl

Cuba, dag 16 en 17

Dag 16

Vandaag de tweede van 3 reisdagen op rij, bestemming is Remedios. Een rit van ongeveer 4,5 uur.
Vlakbij het resort zien we flamingos, dus beginnen we met een fotostop.
We nemen deze keer weer een binnenweg, flink gehobbel dus vandaag. Ik dacht niet dat het kon, maar de huizen zijn hier nog havelozer dan wat we eerder zagen. De grond is hier, vlak bij de oceaan veel armer aan voedingsstoffen, dus zijn er grote stukken gewoon droog en onbebouwd. Wel zien we een heel bijzonder fenomeen: de rijstboeren oogsten hun rijst en doen dat in grote witte zakken, 's morgens gaan ze met die zakken naar de asfaltweg, daar strooien ze de rijst uit over de helft van de weg (de andere helft is voor de gewone weggebruikers). Ze laten de rijst op deze manier in de zon drogen en aan het einde van de middag vegen ze de rijst weer bij elkaar en gaat het weer in de witte zakken. Dat ritueel herhalen ze net zoveel dagen als nodig is.
Vlakbij Remedios maken we nog een extra uitstapje, we rijden over een 50km lange dam die in de oceaan is aangelegd en willen daar Caya las Brujas bezoeken, een prachtig tropisch strandje met palmbomen en alles wat erbij hoort. Maar als we horen dat je €23 pp moet betalen om naar het strand te mogen besluiten we om dat niet te doen en gaan we over de dam weer terug, op weg naar Remedios.
Daar aangekomen is het hotel, waar voor ons gereserveerd is, gesloten :-) en moeten we naar de buren. Maar omdat ze daar alle gasten van het gesloten hotel toebedeeld krijgen, passen wij er niet meer bij en moeten we naar optie 3. Gelukkig is daar wel plek en gelukkig is dit een prachtig luxe hotel, midden in Remedios. Je moet flexibel zijn als je op reis bent in Cuba....
Na het inchecken zijn we nog even het stadje ingelopen, het valt ons op dat de oldtimers, die in Havana veel als taxi en toeristische attractie worden gebruikt, in de rest van Cuba gewoon het gebruikelijke vervoersmiddel zijn, naast paard-en-wagen en fiets. En ze zijn ook hier prachtig!
Remedios zelf is een plaatje, heel mooie koloniale huizen in goede staat en allemaal in suikerspinkleuren, hier zien we ook echte terrasjes en de mensen lijken welvarender dan we tot nu toe zagen. Toch is juist dit stadje niet heel erg vol toeristen, best bijzonder. Ik vind het een aanrader!
Dag 17
De laatste dag met onze gids en chauffeur, Jose en Jorge. Ze brengen ons naar Varadero, ons laatste hotel.
De toeristische/historische stop van vandaag was in Santa Clara.
We zijn gestopt bij Parque de Vidal om even foto's te maken, daarna ging het naar Placa de Revolution. Daar is het mausoleum van Che Guevara, onderweg hebben we zijn levensverhaal gehoord. Na de revolutie heeft hij Cuba verlaten om in andere landen te strijden voor vrijheid. Hij is overleden in Bolivia en in 1997 zijn zijn stoffelijke resten overgebracht naar Santa Clara. Dit omdat hij hier één van zijn grote heldendaden heeft verricht. Hij heeft ervoor gezorgd dat de trein met hulptroepen van Batista niet verder kon reizen door het spoor te vernielen, waardoor de revolutie slaagde. De plek van deze veldslag was de eerste stop in Santa Clara, daar stond 'de trein' als monument om deze slag te herdenken.
Daarna zijn we de 'snelweg' weer opgegaan en ging de reis vrijwel nonstop naar Varadero. Weer veel sinaasappelplantages, mais en bananen langs de weg.
Gelukkig hebben we deze keer meteen een plek in het hotel waar voor ons gereserveerd is. Een all-inclusive Cuba-style. De lunch was al een bijzondere ervaring, in een soort van zwembadsfeer en een buffet met de gebruikelijke gerechten. Straksom 16 uurkunnen we naar de kamers, dus het komende uur drinken we koffie en neuzen we wat rond. Daarna naar het strand en grnieten van de laatste dagen

Tineke

Gelukkig dateer toch nog een hotel was, maar flexibiliteit is wel belangrijk daar zeg. Die rijst eten ze die zelf als ze dat van de weg geveegd hebben. Of gaat dat in de verkoop;)

Loes

Wat een indrukwekkende reis maak jij Brigitte. En hoe positief en flexibel ben je! Bij die rijst opmdie weg dacht ik ook even....halen ze het stof en zand er weer uit voordat het in de verkoop gaat?? Geniet nog van je laatste dagen.

Martin en angela

Zo, dat waren weer indrukwekkende verslagen van je! En nee we gaan je niet overhoren hoor als je terug bent. In een paar weken de hele roerige geschiedenis van Cuba ontdekken en onthouden lukt niet denk ik. Leuk om zo weer mee te reizen. De mojitos smaken hier vast weer anders, dus geniet er nog maar even van.

Jan

Denk je nu als je rijst eet, zag ik deze korrel niet op de weg liggen :-). Ik weet wel dat zo'n reis voor mij niets is, teveel onzekerheid en een groot beroep op persoonlijke flexibiliteit.
Geniet de laatste dagen van het comfort.

Willy

Prachtig die geschiedenis dat vind ik interessant maar dat wist je al. Onze rijst komt daar niet vandaan, zo ja ik blijf rijst eten. Ik wens je een goede en behouden thuisreis.

Tiara Tours