brigittevisser.reismee.nl

op weg naar Inverness

Vanmorgen vanaf Skye met de bus vertrokken naar Kyle of Lochalsh. Het was deze ochtend echt enorm slecht weer, ik denk dat Skye huilde omdat ik vertrok, of zoals de jongen in de supermarkt zei: “welkom in onze realiteit, we hebben dit 80% van het jaar”. Daar zou je toch depressief van worden! Toen ik vanuit het hotel naar de bushalte liep, dat is een aardige heuvel op kwam het water me echt als een rivier tegemoet.

Met mijn gereserveerde plek in de bus maakte in gebruik van een luxe ‘charterverbinding’, er gaat ook een gewone lijnbus maar die moet echt overal stoppen. Dus na een uur kwam ik aan in een winderig maar droog Kyle of Lochalsh, dat is de eerste plaats op het vasteland, hiervoor gingen we over een enorm hoge brug het eiland af. In Kyle stopte de trein naar Inverness en daar ging ik weer, alweer (het wordt eentonig) een rit door een mooi landschap. Ineens is de heide op de hellingen in bloei en zijn er fantastisch mooie paarse velden te zien. Supermooi. Ook deze trein stopte weer op allerlei stationnetjes met niet uit te spreken namen, veel van die stations zijn op afroep. Dus daar stopt de trein niet als jij niet tegen de conducteur hebt gezegd dat je eruit wilt. Er stapt ook bijna niemand in, dit is echt een verlaten deel van Schotland.

Aangekomen in Inverness, waar de zon schijnt, ik heb zelfs mijn zonnebril nodig, ging ik op zoek naar de B&B voor deze laatste paar dagen. Een ‘gewoon’ woonhuis in een gewone straat, vlakbij het centrum, dat zal rustiger slapen dan de afgelopen nachten boven de pub. Superleuk plekje, met maar 6 kamers dus lekker kneuterig klein. Ik slaap op zolder in een eenpersoonsbed deze keer.

Na het inchecken natuurlijk meteen de stad in om te verkennen, mijn routine is iedere keer hetzelfde. Inverness noemt zichzelf de hoofdstad van de Highlands, ik moet zeggen dat het die naam best eer aan doet. Het is een leuke stad, met volop groen en een prachtige snelstromende rivier, de Ness, dwars door de stad. Het schijnt dat de zeehondjes hier soms in de stad te vinden zijn. Ik ga het zien. Nu ben ik vooral in het oude en het winkelgedeelte geweest, ziet er prima uit hier, toeristisch maar ook een gewone leuke stad. Ik ben even langs de VVV gegaan om wat excursies te regelen, morgen ga ik varen op Loch Ness en een bezoek brengen aan Urquhart Castle. En zaterdag wil ik dolfijnen spotten, volgens de dame van de VVV hoef ik daarvoor niet op een boot, dat kun je hier gewoon vanaf de kust ervaren. Dus ik weet de busroute en ga kijken zaterdag. De eerste twee dagen zijn dus al goed ingevuld.

Na mijn diner ben ik nog even een uurtje aan de wandel gegaan, langs en over de Ness Islands, een klein stukje de rivier stroomopwaarts gevolgd. Via drie kleine eilandjes steek je de rivier over en via de andere kant ga je dan weer terug. Er staan hier gewoon vissers in de rivier om zalm te vangen, grappig om te zien. En je bent nog in de stad, maar de natuur is steeds heel dichtbij, fijn om te wandelen dus.

En oh ja Masja, het verhaal van The Outlander speelt inderdaad voor een groot deel hier in de omgeving. Het verhaal begint met Claire en Frank in Inverness.

Reacties

Reacties

Tineke de Beer

Mooi verhaal weer doe je Nessie de groeten?

Angela

Wij hebben nessie gezien, ik hoop jij ook!
En urquart castle is ook erg leuk, met een Piper voor de entree!

Masja

Aha! Zoiets dacht ik al. Schotland lijkt me een prachtig land vol mystiek. Ik hoop dat je dolfijnen gaat zien!

Jan

De eerste verklaring over de regen in Skye is geen gekke gedachte ??????? Wat een leuk verhaal, het is alsof je als lezer er zelf bij bent. Fantastisch?

Willy Kemp

Inverness kom mij bekend voor maar ik weet niet goed meer hoe.
Schotland is echt mooi en de Hooglanden om nooit meer om te vergeten doe ik ook niet.
Dank je wel voor dit reisverslag en tot kijk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours