brigittevisser.reismee.nl

Trein etappe 4

Vanmorgen om 6.15 uur stond de chauffeur al weer klaar om ons naar de trein te brengen, we gingen met de hele groep Nederlanders weer op elkaar gepakt in het busje en op pad naar het station. Dat was gelukkig heel dicht bij. We zaten ook allemaal bij elkaar in dezelfde wagon, dus dat was makkelijk uitzoeken. En wat een trein!! Zo smerig als de vorige was, zo schoon is deze. Hier twee vrouwelijke provodnici, twee Mongoolse dames. Nou die weten wat schoonmaken is hoor. Ongeveer ieder uur werden de toiletten schoongemaakt, en ook alle gangen en vloerkleden werden regelmatig gepoetst. We slaakten met zijn allen een zucht van verlichting. Het lijkt een veel nieuwere trein dan die ik tot nu toe gezien heb, dus dat was een zaligheid. Zelfs de bedden waren beter. We zaten wel met 4 in een coupe, 3 Nederlanders en 1 Belgische jongen. We hebben heerlijk zitten kletsen, de twee andere Nederlanders zijn met deze Trans Siberië Express begonnen aan een reis van een jaar, dus voor hen begint het pas.
De trein vertrok om 7.15 uur en ´s avonds om 19.00 uur kwamen we aan bij de grens tussen Mongolië en China. Onderweg hebben we weer van alles gezien, kamelen, kraanvogels en antilopen maar vooral veel leegte! Wat een enorm land is dit zeg, we waren dus 12 uur onderweg en we hebben één stad gezien. Wel een paar kleine dorpjes en hier en daar een groepje Ger-tenten, maar verder is het land leeg. Het laatste stuk tot de grens passeerden we de Gobi woestijn, we hebben niet echt door het zand gereden, onze trein ging vooral door de droge steppen die het begin van de Gobi vormen. Het is wonderbaarlijk dat zelfs in dat onherbergzame land nog mensen wonen.
Na het passeren van de Mongoolse grens, weer een stukje niemandsland, daarna de grens met China. Hier werden de paspoorten ingenomen en daarna gingen we met de hele trein een grote hangar in, in deze hangar werd ieder treinstel apart opgehesen en werden de onderstellen van de trein verwijderd, daarna kwam er een nieuw onderstel onder. Omdat het spoor in Mongolië en Rusland breder is dan alle andere sporen in de wereld was deze wisseling van het onderstel nodig. Alles bij elkaar een klusje van een paar uur. Om 1.00 uur ging de reis weer verder. Uiteraard was het voor ons toen bedtijd. 's Morgens bij het wakker worden waren we ineens weer in een andere wereld. Waar Mongolië vooral leeg is, zag je hier buiten weer landbouw en meer bebouwing. Ook ging de reis een groot deel door een werkelijk prachtig gebergte. We zijn wel 20 tunnels gepasseerd om alle bergen te trotseren. Ook weer een mooie ervaring. Na aankomst in Beijing stond de gebruikelijke transfer-service alweer te wachten. Met 7 Nederlanders zijn we naar het Chongwenmen hotel gebracht, dicht tegen het centrum van Beijing aan. Het is hier enorm warm en super leuk op straat met zoveel mensen, tuktuk's, scooters, auto's en nog veel meer om naar te kijken. Na een heerlijke douche met warm water deze keer, ga ik nu de stad maar eens verkennen.

Ina Buist

Leuk om jouw avonturen te lezen! Veel plezier in Bejing, liefs vanuit Thuringen, Inz

Jan

Merk je wat van de os want de chinezen doen het erg goed in totaal overzicht.
Geniet er nog van
Kn

Brigitte

Hoi Jan, ik ga zo de tv aanzetten, eens lekker naar de Olympische Spelen kijken. Heb het helemaal gemist tot nu toe, dus ben benieuwd. Knuf terug

Ronald

Mocht je internet hebben en toch de os gaan kijken dan heb ik 2 tips, nee sorry... Must see's!!!

1. Epke zonderland finale rekstok (kippenvel)
2. Hakve finale hockey mannen tegen engeland

En wat een verhaal weer, nu je daar bent ben ik toch wel echt jaloers!!

Liesbeth Bos

Hallo Brigitte,

Wat een mooie reis zeg en goede verhalen ook. Ik geniet mee! Nog veel nieuwe indrukken gewenst, vanuit Salzburg.

Liesbeth

Angela

Leuk hè Beijing! Roept herinneringen op! Genieten hoor!

Tiara Tours