brigittevisser.reismee.nl

Beijing dag 1 en 2

Na aankomst in het hotel heb ik eerst eens even genoten van deze luxe! Wat een heerlijk hotel. Een mooie kamer, met bad en warm water! Een eigen wc, waar kan een mens blij van worden he?

Na een lekkere douche kon ik het niet laten om meteen de stad in te gaan. Het hotel is dicht bij het Plein van de Hemelse Vrede, maar omdat dat morgen op de planning staat als ik met de gids op pad ga, ben ik naar de Wangfujing Dajie gelopen, dat is een winkel/voetgangersgebied met veel mooie warenhuizen en winkels. Ik had het gevoel dat ik de enige Europeaan was daar, maar wat is het leuk hier op straat. Na Ulaan Baatar voel je je overal veilig dus ik heb lekker rondgewandeld en rondgeneusd. Ben een Hutong ingelopen, dat is een stelsel van allerlei kriskras-straatjes vol met kraampjes met van alles en nog wat. Er is ongelooflijk veel kleur in al die kraampjes en het krioelt van de mensen.
Voorlopig vind ik Beijing een heerlijke stad, morgen met de gids op stap om de bezienswaardigheden te bekijken.

Zaterdag op stap met alweer een persoonlijke gids, Daniel, wat een luxe zeg! In Beijing hebben we zelfs een privéauto tot onze beschikking om overal snel en eenvoudig te komen. De eerste stop was het Plein van de Hemelse Vrede (Tian'anmen Guangchang), jeetje wat is dit groot! Ik heb heel wat pleinen gezien deze vakantie: van het Paleisplein in St. Petersburg, naar het Rode Plein in Moskou en via het plein van de Zwarte Tulp in Yekaterinenburg en het Sukhe Batorplein in Ulaan Baatar naar dit immense plein. De gids vertelde dat er bij grote feesten 1 miljoen mensen op dit plein aanwezig zijn! Kom daar maar eens om op het Lievevrouwenplein in Amersfoort, hihi. Overal zie je afbeeldingen van 'de great leader' Mao, hij wordt nog steeds behoorlijk aanbeden hier. Van het plein zijn we naar de Verboden Stad gelopen. Toen Daniel een kaartje ging kopen, moest ik even wachten op een centrale plek op het plein voor de ingang van de Verboden Stad, daar kwamen ook Patrick en Sharon (mijn coupe-genoten in de trein) bij me staan, zij hebben ook een tour van Tiara, maar dan met hun eigen gids! Patrick is een blonde reus van 2 mtr en hij werd onmiddellijk belaagd door allemaal Chinezen die met hem en later met ons alle drie op de foto wilden, grappig het voelde alsof we morgen in de Privé staan!!
In de tijd van de verschillende dynastieën, je hebt de Ming en de Qing en de Han en nog veel meer, wel 22 dynastieën, was de Verboden Stad hier in China natuurlijk net zo welvarend en overdadig als Versailles, St. Petersburg en alle andere koninklijke paleizen die er geweest zijn. Pas in 1925, ruim na de revolutie van 1911, is de Verboden Stad opengesteld voor het gewone volk, voor die tijd mochten alleen de keizers, de soldaten, de concubines en de keizerlijke familie deze stad betreden. Het is werkelijk prachtig om al die gebouwen te zien, zo kleurrijk! En wat een toeristen zijn hier zeg, het merendeel is overigens gewoon Chinees, als Europeaan val je wel op door je lengte en je huidskleur. Het complex van de Verboden Stad is enorm, er zijn 9.999,5 kamers en de laatste keizer had 1000 concubines om uit te kiezen.
Na de Verboden Stad gingen we naar een restaurant om te lunchen en ook daar waren Patrick en Sharon, dus we hebben met zijn drieën geluncht, gezellig. Na de lunch hebben we het verplichte nummer afgewerkt: een bezoekje aan de zijdefabriek. Iedere toerist uit het buitenland moet een bezoek brengen aan iets dergelijks, of een zijdefabriek, of een emailleverwerkingsbedrijf, of een pottenbakkerij. Maar wij dus naar de zijde, superleuk om te horen hoe zijde gemaakt wordt, wist je dat een zijderups een levenscyclus heeft van maar 2 maanden? Ik heb in de bijbehorende winkel een veel te dure, maar super mooi dekbedovertrek van echte zijde gekocht. Lang leve de creditcards. Na de zijdefabriek was de laatste stop van de dag De Tempel van de Hemel. In deze tempel aanbad de keizer in vroeger dagen, 3x per jaar,de hemel met allerlei verschillende rituelen. In het park rond deze tempel waren erg veel Chinese mensen samen aan het kaarten, of dansen en er werd zelfs uitgebreid samen gezongen. Leuk om te zien met wat voor overgave er werd meegedaan door iedereen.
Daniel vertelde dat in dit park ook erg veel mensen ‘s morgens hun ‘exercise' doen en dan bedoelt hij dat er dan Tai Chi wordt beoefend.

Ook in Beijing is het weer heerlijk om een eigen gids te hebben, het Engels is goed, maar soms door de uitspraak lastig te verstaan en dan is het fijn als je nog een keer kunt vragen wat hij bedoelt. We hebben ook hier weer uitgebreid gesproken over het leven in onze beider landen, hoe het zit met de Communistische Partij in China en hoe het zit met verzekeringen(geen: ziekenhuizen en artsen worden contact betaald), salarissen (weinig, waarvan de helft aan huur wordt uitgegeven) , woonruimte(hij heeft een huis/kamer in Beijing van 10 m2) en ga zo maar door. Hij heeft ook veel uitgelegd over de symboliek die hier overal te vinden is, yin en yang uiteraard en alle bescherming door leeuwen, schildpadden, kraanvogels en de betekenis van alle verschillende kleuren die gebruikt zijn en ga zo maar door. Morgen gaat hij me vertellen in welk jaar (volgens mij het jaar van de Rat) ik ben geboren en wat dat betekent voor mijn karakter hihi, dus wordt vervolgd. Het weer is erg warm hier, vanmiddag helaas ook wat regen, maar mijn gids heeft gewoon een paraplu voor me bij zich, dus ook dat is perfect georganiseerd.

Morgen staan de Great Wall en het Olympisch dorp op het programma, de andere 6 Nederlanders gaan dan ook mee op excursie. De rest van vandaag doe ik even rustig aan, want morgen is een vol programma.

Reacties

Reacties

Jan

Je zal als keizer sterrebeeld tweeling hebben en niet kunnen kiezen. Wat een probleem ????
Volgens mij wil je daar wel langer blijven
Kn ????

Jan

Vraagtekens waren emoticons maar dat werkt niet goed bij de tekst. Sorry
Kn

loes

Ongelooflijk hoe jij kunt schrijven.....t is een grote geschiedenisles....of je hebt je enorm goed ingelezen van te voren of je hebt een enorm goed geheugen door alles te onthouden wat alle gidsen je vertellen! Wellicht tijd voor een carriere switch??? Reisleidster op de Trans Siberië expres ;-) Ga vooral door met genieten...

Brigitte

Hahaha Loes, het is denk ik een combinatie van beiden, ik heb me ingelezen, maar ook de gidsen vertellen veel. Ik vind ´t allemaal superboeiend, dus dat zal ook wel schelen. Misschien ga ik wel solliciteren bij Tiara! En genieten doe ik zeker, maar dat lees je ook wel af aan de verhalen denk ik. Groetjes

Albert & Amber

Hoi hoi! Je bent er maar druk mee! Wij trouwens ook met al dat lezen ;)
Fijn om te lezen dat je zo geniet! Zei je van te voren niet iets over dat je geen zijde moest kopen bij de fabriek omdat het daar veels te duur was??? Haha gelukkig dat je een creditcard hebt.
Word je woensdag al opgehaald door iemand? Anders komen wij je halen namelijk. Nou geniet nog van de dagen in Peking. Wij liggen nu lekker de mannen hockey finale te kijken. Hopen op nog een gouden hockey medaille in navolging op de dames!

Liefs

Manon

Heeeey! Wat een verhalen kun jij schrijven zeg! Klinkt allemaal erg goed! Geniet nog lekker van de laatste dagen. Zal wel weer ff wennen worden hier.... Groeten van ons. X.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours