brigittevisser.reismee.nl

Naar huis...

Vandaag de laatste dag in Beijing vooral lopend doorgebracht. Vanmorgen was ik al vroeg op pad, want ik wilde de Tai Chi oefeningen zien in het park. Ik liep dus al om 8.30 uur buiten! Maar het was de moeite waard! In een park vlakbij het hotel waren erg veel groepen bezig met hun ochtendgymnastiek. Een soort `Nederland in beweging´, maar dan buiten en massaal! Er was een groep bezig met een soort kung fu oefeningen onder leiding van een leraar, er was een groep ´dertigers´ heel geconcentreerd een soort yoga-achtige bewegingen aan het maken, er waren ouderen die met een waaier allerlei oefeningen deden en er waren ook jongeren die badminton speelden, of hooghouden met een soort van shuttle-achtig balletje. Zo deed iedereen zijn eigen oefeningen, in zijn eigen clubje. Mooi om te zien, vooral die geconcentreerde oefeningen waren bijna balletachtig.
Toen ze allemaal klaar waren ben ik verder gelopen naar Silk Street Market, een enorm complex met een soort van Beverwijkse Bazaar, er was echt van alles en nog wat te koop. Ik was er behoorlijk vroeg en zo'n beetje de enige Europeaan, dus ik werd echt belaagd door iedere koopman en - vrouw. Ik vond het niet echt prettig, er werd aan mijn armen getrokken en continue werd ik naar binnen gehaald. Bovendien was er zoveel te koop dat ik gewoon niet meer wist waar ik moest kijken. Ik ben dus maar weer, zonder iets te kopen, naar buiten gegaan. Heb bij de McDonalds ernaast even een kop koffie gedronken om bij te komen en ben toen verder gewandeld naar de Wangfujing Dajie, de winkelstraat waar ik vrijdagavond ook al geweest was. Daar heb ik langs alle winkeltjes en kraampjes in de hutong lopen snuffelen, ik heb slangen en sprinkhanen gezien en allerlei gekke beesten die ze hier eten. Alleen gekeken hoor! Ik begin er niet aan om dat te proeven, blah!

Na het shoppen ben ik op mijn gemakkie terug gelopen naar het hotel en heb ik dit laatste verslag geschreven. Mijn reis zit erop! Straks mijn tas weer inpakken en dan nog één keer een Chinees restaurantje opzoeken en slapen in het hotel. Morgen om 7.00 uur Chinese tijd staat de transferservice voor ons klaar en om 11.15 uur gaat de KL898 met mij erin weer richting Nederland.

Wat heb ik genoten van deze reis! De 3 weken zijn voorbij gevlogen en tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik al drie maanden onderweg ben. Ik heb zoveel gezien en gedaan. Ik zou niet kunnen zeggen wat ik het allerleukst vond, iedere ervaring op zich was bijzonder. Rusland is een bijzonder land, volop in ontwikkeling en er is veel moois te zien. Ik vond het bijzonder om in het land rond te reizen waarvan we vroeger altijd het beeld hadden dat het onze vijand was. In onze geschiedenisboekjes lezen we eigenlijk te weinig over de cultuur en de geschiedenis van dit bijzondere land.
Naar Mongolië zou ik zo weer terug willen, wat is dat een prachtig land. Hoewel......, als ik een reisje zou winnen naar Ullaan Baatar dan gaf ik deze prijs onmiddellijk terug. Maar de natuur in Mongolië is weergaloos. Ik hoop dat dit land in staat is om dit, ondanks het groeiende toerisme, in een goede staat te behouden.
En Beijing is natuurlijk ook een prachtige plek om te beleven. Zoveel mooie dingen te zien en zoveel cultuur te snuiven in deze stad.
Kortom, alles bij elkaar was het een heerlijke reis.

Soms was het afzien, de treinreis van Yekaterinenburg naar Ulaan Baatar, was niet echt leuk, zoveel smerigheid heb ik nog niet eerder meegemaakt en ook ons avontuur met de jak-wagen doe ik liever niet opnieuw. Maar over het algemeen heb ik met volle teugen genoten van alles wat ik heb gedaan en gezien. En Martin: ik heb alles gedaan wat ik wilde doen, je kunt trots op me zijn!

Voor iedereen die overweegt om ook met de Trans Mongolië expres op reis te gaan heb ik twee tips:

  • Boek je reis bij Tiara tours, dan is alles tot in de puntjes geregeld, hoewel het excursieprogramma soms net een beetje anders in elkaar zat dan ik van te voren te horen had gekregen. Tiara heeft er voor gezorgd dat ik me steeds veilig heb gevoeld, er was altijd iemand op tijd om me op te halen en weer weg te brengen. De excursies waren goed en de lokale gidsen spraken bijna allemaal verstaanbaar Engels.
  • Zorg dat je een flexibele instelling hebt, wees voorbereid op vieze treinen, vieze toiletten, geen of koude douches en dergelijke.

Voor iedereen die heeft meegelezen, bedankt voor al jullie leuke reacties. Het was super om steeds als ik mijn laptop opendeed weer nieuwe reacties te lezen.

Graag tot een volgend reisverslag!

Reacties

Reacties

Jan

Jammer dat de tijd zo snel gaat.
Erg leuk om je belevenissen te kunnen meelezen.
Veilige terugreis
Bkn

Marian van Essen

Ik wil jou nogmaals bedankt voor een ongelooflijke, mooie en leerzame reis! Het is door jou dat we hebben mogen mee leven in de 3 weken dat je onderweg was, de ontberingen die je hebt moeten doorstaan en de mooie dingen die je hebt laten zien en lezen! Bedankt en wel thuis!

Agnes

Leuk om jouw verhalen te lezen zo vertrekken wij al een beetje voorbereid op reis. We vetrekken 1/9 met Tiara Tours voor een maand met de trein tot Xian en nadien reizen we op eigen houtje verder door China, Laos, Cambodja (waar onze zoon woont) en Vietnam om op 12/12 terug in België te zijn.

Loes

t Was erg leuk en leerzaam om je verslagen te lezen en op die manier jouw prachtige reis te volgen! Je kunt zeker trots zijn op jezelf; ik zou het je niet nadoen zo'n reis in mijn eentje. Goede reis nog naar huis.

Tineke

Goh Brigitte als je dit leest ben je waarschijnlijk al weer thuis. maar wat heb jij veel gezien en beleefd zeg. Geweldig en van harte gegund, maar als je weer veilig thuis bent is dat voor ons ook wel weer fijn.
welkom thuis dus, liefs

Martin

Ha die Big,
Je bent waarschijnlijk al thuis of dik op weg naar huis als je dit leest, maar natuurlijk ben ik trots op je. En blij dat je er zo van genoten hebt, het maakt je zo veel rijker om andere culturen te leren begrijpen door ze op de plaats te zien waar ze hun oorsprong hebben. Een rijkdom die je nooit meer wordt afgenomen, koester dit in je hart.

Knuf Du't

willy kemp

Blij dat je weer gezond terug ben. Ik heb genoten van je reisverslag en je foto's. Deze 3 weken heb ik mee gereisd en veel geleerd. Kom maar weer eens aan met alle verhalen. Met pa gaat het heel langzaam wat beter.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours