brigittevisser.reismee.nl

Ouistreham

Dag 36. Ouistreham

Vandaag maar een klein stukkie wandelen, want op de camping in Ouistreham heb ik afgesproken met Olga en Tjitske. Zij reizen met hun camper, niet helemaal toevallig, door deze streek.

Vandaag mocht ik dan de Orne oversteken met de Hordybrug en daarna het Canal de Caen met de Pegasusbridge waar in de nacht van 5 op 6 juni 1944 een drietal Britse vliegtuigen landden, vol manschappen die de brug veroverden om de verdere doortocht van de geallieerden te waarborgen. Ik ga niet iĂ©der museum in, want dan ben ik alleen daarmee al dagen bezig. En zoals Martin gisteren zei: “Vanaf nu kun je van museum naar museum wandelen. Of van souvenirwinkel naar souvenirwinkel”, en dat doe ik toch maar niet. Maar ik vind de daadwerkelijke plaatsen wel heel interessant. Bij de Pegasusbrug koffie gedronken in een cafeetje, de dame achter de bar herkende ik volgens mij van het programma van Philip Freriks, “In de voetsporen van D-Day”. Het kroegje hangt vol met foto’s (vooral van de dame zelf met allerlei verschillende militairen), vlaggen, poppykransen, en herkenningstekens van allerlei brigade’s en er zijn heel veel Britten op bezoek.

Daarna over een jaagpad langs het Canal de ruim 3 km weer terug naar de kust gelopen. Prachtig wandelen, door een ‘volgens de boekjes’ paradijs voor vogels. Ik heb helaas alleen, meeuwen, meerkoeten en een paar aalscholvers gezien. Maar in het zonnetje was het prachtig wandelen. En omdat het echt maar een korte wandeling is vandaag, heb ik wat extra pauzes genomen om even uitgebreid te staren over het water.

Het ‘wandelstokdoppen-verhaal’ heeft een dramatische wending genomen: mijn kunstig vervaardigde leukoplast/kurk-dop bleef hangen tussen twee planken van een houten bruggetje en toen ‘plop’ verdween mijn kunstwerk in het water onder de brug! Daarna de andere dop ook maar weggedaan en hele kurken aan de stokken geprikt, zoals de Franse meneer een paar dagen geleden. Maar het verhaal heeft gelukkig ook een happy end, want vriendinnen Olga en Tjitske hebben een setje nieuwe doppen bij zich dat ik mag gebruiken. Jippie!

Aangekomen bij de camping blijkt er hier ‘voor de deur’ een kampement van asielzoekers te zijn! Ik ben dus toch niet in staat gebleken om ze volledig te ontlopen, sorry zoons, broers en zwagers. Bizar gezicht: allemaal kleine tentjes op een openbaar grasveld, veel Afrikaans ogende mannen die rond een vuurtje samenzijn. Zo te zien zijn ze er al een tijdje want veel tenten hebben een groot zeil eroverheen. Vanuit Ouistreham gaat de boot naar Portsmouth en daar hopen ze op, denk ik. Maar volgens de campingmevrouw en de reviews op internet veroorzaken ze geen overlast en komen ze niet op de camping zelf Ă©n omdat deze camping er goed verzorgd uitziet blijven we toch maar hier.

Het is heerlijk om Olga en Tjitske te zien en even gewoon lekker Nederlands te kletsen. En daarbovenop hebben ze zich voorgenomen om me ook nog eens lekker te verwennen. Ik houd ervan! Entja, Olga is al 40 jaar mijn vriendin dus we hebben een feestje te vieren. Gezellig.

Reacties

Reacties

Martin en angela

Gezellig hoor. Doe ze de groetjes. En geniet ervan!

Monique

Gezellig Brigitte!! Veel plezier samen en toch voor broers en zoons een fijn idee dat je daar niet helemaal alleen bent ;-). Xx

Marleen

O wat leuk om vriendinnen op bezoek te hebben. Heerlijk om lekker bij te kletsen. Ik las het niet goed, ik las dat je hele stok in de sloot verdwenen was, dus ik riep hier al ooh en ah.

Jos

Van je vrienden(innen) moet je toch maar hebben ook buiten Nederland. Je kunt je beste beentje(stokje) weer voortzetten!? Succes maar weer en groet

Bert

Hoi Brigitte je verhalen blijven prachtig en heerlijk om te lezen. En lekker bij de tijd, door ook nog even een bericht naar ‘ het kantoor’ te sturen. Dank! Blijf genieten dan genieten wij lekker mee met je verhalen (zonder de inspanningen , dat is toch win-win) veel plezier met je feestje ( met vriedin(nen)!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours