brigittevisser.reismee.nl

Luc-sur-Mer

Dag 38. Luc-sur-Mer

Gisteren enorm genoten van het gezelschap. Samen gegeten en daarna onder de luifel van de camper heerlijk de andere campinggasten gekeken. Het had een hoog ‘we zijn er bijna’ gehalte en we hebben dan ook veel gelachen. Het wijntje, biertje en pannenkoeken resulteerden wel in een stuk hogere suikerwaarde vanmorgen, dus vanaf nu weer even terug naar mijn dieet. Maar dat komt goed, want ik ben weer op weg. Olga en Tjitske zijn op weg naar Mont Saint Michel en daarna zien ze wel. En ik ben op weg naar Luc-sur-Mer, ben nu echt op de landingsstranden aangekomen dus de rest van mijn route is vrij overzichtelijk.
Meiden: hartstikke bedankt voor de heerlijke tijd samen, het was goed jullie even te zien en te knuffelen. Fijne reis verder.

Ik ben vanmorgen begonnen in de grote bunker in Ouistreham, daar is een museum over de Atlantik Wall. Letterlijk ín die bunker wordt uitgelegd hoe deze verdedigingslinie tot stand is gekomen en hoe de Duitse militairen daarin werkten en woonden. Brrr....je zou claustrofobisch worden als je daarin moet leven, zeker als je weet dat de vijand eraan komt. Doodeng in zo’n betonnen gevangenis.

Daarna ging ik op pad richting Luc-sur-Mer, een route langs het strand. Niet meteen medelijden met me hebben hoor, want de hele weg ligt er een plankier of betonnen wandelpad langs Sword Beach. Dus het is minder zwaar dan het klinkt.
Wat ik heel mooi vind hier is dat ze de gevallen en overleden militairen een gezicht geven door aan iedere lantaarnpaal een foto met naam en regiment van de betrokkene te hangen. Daardoor spreken die verhalen over de enorme aantallen soldaten nog meer tot de verbeelding. En natuurlijk zijn er heel veel gedenktekens met de onvermijdelijke poppykransen.

Het weer is ineens een stuk minder, 17 graden en bewolkt. Soms ook een beetje regen. Gisterenavond probeerde ik voor vandaag een camping te vinden, maar toen bleek dat in deze regio veel campings op 1-9 dichtgaan. Dat was niet de afspraak! Voor vanavond dan maar een hotel geregeld, dat is sowieso fijn als het regent. En vandaag zoek ik vast voor morgen en overmorgen naar een kampeerplek.

In het hotel aangekomen snel de bagage afgegeven en terug naar buiten. Nu schijnt even de zon, dus lekker een terrasje ‘gepakt’ heerlijk. Er is in deze plaats niet zoveel te zien, het ligt ook precies tussen Sword en Juno beach in, dus het mag zichzelf geen landingsstrand noemen. Maar er is wel een mooi park en er zijn prima terrasjes, dat reken ik ook goed. En ik heb een hotelkamer met zeezicht, dus vanavond kan ik heel comfortabel vanuit mijn luie stoel de zon in zee zien zakken, best goed geregeld al zeg ik het zelf.

Reacties

Reacties

Masja

? ? ☀

Olga en Tjitske

?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours