brigittevisser.reismee.nl

Bayeux

Dag 42, Bayeux

Zes weken ben ik al onderweg! Los van alles en iedereen, nou ja bijna dan. Want natuurlijk heb ik af en toe contact met kinderen en kleinkinderen. En via de appjes, reacties op dit blog en Wordfeud ook met veel anderen. Dat maximaal halve uur online per dag, dat ik me had voorgenomen is niet gelukt. Alleen al voor het plannen van de route en het zoeken naar campings die nog open zijn, het boeken van een hotel zo hier en daar en voor het vinden van de busdiensten heb ik het internet nodig. En voor het contact met thuis, dit blog en al die andere dingen overschrijd ik met plezier mijn maximale datalimiet.

Vandaag maak ik een zijsprongetje, ik ga naar Bayeux. Mijn Nederlandse hotelburen in Honfleur hebben me op het hart gedrukt om ‘La Tappisserie de Bayeux’ te gaan bekijken. “Als je van borduren én van geschiedenis houdt, moet je daarheen”, zeiden ze. Dus dat doe ik dan maar nu ik er zo dichtbij ben. Dit stond niet op mijn programma, maar ik laat me graag afleiden van de initiële plannen. (Het doel was om de doelstellingen los te laten, toch?) En ik heb Guillome le Conquereur al zo vaak voorbij zien komen in de afgelopen weken dat ik zijn verhaal op dat tapijt zeker moet gaan bekijken. Dus heb ik een hotel geboekt in het centrum van Bayeux voor twee nachten. Daarna pak ik de bus naar Omaha-beach voor het vervolg.

Ik heb aan de dame bij de VVV in Arromanches gevraagd of zij een mooie wandelroute naar Bayeux wist. Het is maar 10 km en dan wil je toch mooi lopen. Zij adviseerde de fietsroute tussen Arromanche en Bayeux te nemen, dus dat heb ik gedaan. Eerst dacht ik, is dit het nou? Maar hoe verder ik kwam, hoe mooier de omgeving. Van die Franse boerderijen die in een vierkant gebouwd zijn, met heel hoge muren eromheen. En als je dan even naar binnen gluurt dan zie je een heel idyllisch plaatje, vol bloemen en mooie zitjes. Veel zijn inmiddels in gebruik als gites, sommige nog echt als boerenbedrijf, maar er staan er ook heel wat leeg. Daar zou je een nieuw leven onder de zon kunnen beginnen hoor. En alweer van die slaperige kleine dorpjes, nog slaperiger omdat het zondag is. En als je dan in de verte ineens de torens van Bayeux ziet liggen is dat ook weer mooi. Het voordeel van een fietsroute is dat de weg grotendeels verhard is, dat is weer eens wat anders dan door enkel-hoog gras te ploeteren.

In het hotel aangekomen snel de bagage afgegooid en op pad naar dat tapijt. Eerst zien dan geloven he?! Maar het was de extra wandeling zeker waard hoor! Prachtig geborduurd ‘stripverhaal’ over de slag bij Hastings en de troonsverovering door Willem de Veroveraar. Leuk om alle stukjes die ik tot nu toe onderweg tegenkwam te kunnen zien en horen in het hele verhaal. Heel andere geschiedenis dit, maar ook interessant.
En daar komt nog bij dat Bayeux een heel leuk stadje is, ik geniet van mijn omweg.

Reacties

Reacties

Marian

Hoi Brigitte, al weer 6 weken! Ik eigenlijk benieuwd hoe het met je onderdanen is gesteld! ‘n Kurk is niet voldoende omdat op te vangen??! Mijn respect groeit met de regel die je schrijft, met elk verhaal wat ik lees.....(Als je straks terug bent wil je niets anders meer dan lopen! Om maar niet te spreken en het denken van en in de taal...!) Chapeau om het lef te hebben van je route af te gaan! En dat je het jezelf gunt om lekker in ‘n hotel te logeren met alles wat daarbij hoort??Je begint jouw doelstelling al aardig onder de knie te krijgen! En meid....wat geweldig om te lezen! Op naar jouw volgende verhaal!??????????

Jan?

Prima dagje toch? Wat wil een mens nog meer??

Tineke

Leuk om jouw berichten te lezen over plaatsen en bezienswaardigheden waar wij jaren geleden ook geweest zijn. Super, geniet van je hotel.?

Jos (en Gerard)

Jouw verhalen zijn voor ons een feest van herkenning, want we hebben die regio twee jaar geleden uitvoerig bezocht. Bayeux is inderdaad een leuke stad, veel bezienswaardigheden en vlakbij de kathedraal een erg goed vegetarisch restaurant.
Je gaat straks vast richting het grote kerkhof met vooral Amerikaanse, Canadese en Engelse soldaten. Bezoek vooral ook het Duitse kerkhof, in zijn eenvoud erg indrukwekkend.

Jos

Goed dat je gekozen hebt voor bezoek aan dit wereldberoemde tapijt. Als je terug bent in Nederland moet je ook een naar Batavialand gaan. Daar hangt een soortgelijk tapijt Maar dan over de ontstaansgeschiedenis van Flevoland. HG vanuit Roemenië

Marjolein

Al 6 weken onderweg....ik lees dus ook al 6 weken, bijna dagelijks, met heel veel plezier je verhalen. So far een hele mooie reis. Ik wens je de komende weken ook nog heel veel moois!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours