brigittevisser.reismee.nl

Bayeux 2

Dag 43. Bayeux 2

Vanmorgen weer genoten van een hotel-ontbijtje en daarna op pad naar alweer een museum. Musée de Bataille Normande, gaat ook weer over de 100 dagen strijd in dit deel van Europa. Eerlijk gezegd word ik een beetje museum-moe, want steeds weer wordt hetzelfde verhaal verteld. Weliswaar steeds vanuit een ander oogpunt, nu vooral vanuit de medische troepen en de oorlogscorrespondenten, maar toch.... Hierna ga ik alleen nog het Overlord-museum in Coleville in en de rest sla ik over.

Wat wel mooi is, is een rememberance-park voor alle overleden oorlogsverslaggevers sinds de tweede wereldoorlog. Op grote witte stenen staan, in een mooi bloemrijk park, de namen van honderden reporters. Prachtig. ‘Onze’ Stan Storiman staat op de gedenkplaat van 2008.
En ook mooi is de commonwealth begraafplaats, waar ze hier nog een grapje over Willem de Veroveraar maken. In het Latijn staat er op de gevel van een soort tempel iets in de trand van: wij (de Britten) die veroverd werden door Willem de Veroveraar hebben gevochten om het land van onze onderdrukker te bevrijden van diens onderdrukker. Grappig om de geschiedenis zo aan te halen. Het blijft indrukwekkend om die kaarsrechte rijen met graven te zien. Het heet hier the British Cemetary, maar er zijn naast Britten ook allerlei andere nationaliteiten en onder andere graven van moslim, joodse en onbekende soldaten te zien. Bijna 5.000 graven, waarvan bijna 4.000 Brits, poeh!

Na al dat oorlogsgedoe ben ik eens lekker gaan winkelen (zo’n heerlijk grote supermarché) en door het mooie Bayeux gaan slenteren. Terrasjes gepakt, lekker gegeten.
En toen het conform de voorspelling aan het eind van de middag ging regenen heb ik heerlijk mijn toevlucht genomen tot mijn hotelkamer en in mijn vuistje lachend een boek gelezen op een warme, droge plek. Kortom alweer een heerlijk dagje.



Reacties

Reacties

Marleen

Ik vind die grote Franse supermarchées altijd geweldig alsof ze er veel meer hebben dan in Nederland. De laatste keer had ik bijna een wasrek gekocht, maar Rogier verklaarde mij voor gek, alsof we dat in Nederland niet zouden kunnen krijgen.
Die Franse ontbijtjes zijn idd heel lekker maar hoe doe jij dat, het is heel veel jam.
Zo’n middag met een boek luieren hoort ook bij vakantie.
Geniet ervan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours