brigittevisser.reismee.nl

23-07-2022. Van Praag naar Boedapest

Vandaag was weer een reisdag en weer een lange! Om 8.56 uur vertrok mijn trein vanaf Praag hl.n, dat laatste betekent zoiets als Praag Centraal. De borden gaven aan spoor 4, oh nee toch niet, 1 minuut voor tijd werd dat veranderd in spoor 2. Dus rennen met de rugzak op, maar gehaald, pfff. Ik heb in deze trein weer een gereserveerde zitplaats in de eerste klas. Kennelijk heb ik bij het boeken van de reis gekozen voor eerste klas tickets, hahaha was ik allang weer kwijt, maar ik geniet ervan.

Ook deze morgen is er al snel vertraging op de lijn, er wordt aan het spoor gewerkt. Ben benieuwd hoe dat de rest van de dag gaat uitpakken. Ik heb vandaag 2 opties, de eerste is in deze intercity express blijven tot Szob, dan daar een stuk in een vervangend vervoer bus -want daar is door een grote aardverschuiving de spoorrails een paar meter opgeschoven- en dan het laatste stuk weer in een regionale trein. De tweede optie is uitstappen in Breclav, daar op de trein naar Wenen en in Wenen op de trein naar Boedapest. Ik twijfel welke van de twee het wordt, maar er is nog twijfeltijd want de rit tot Breclav duurt bijna 4 uur.


Ondertussen geniet ik van het landschap, de graan-, mais- en zonnebloemvelden gaan weer gewoon door. Maar nu worden ze afgewisseld met reeën, best veel reeën. Ik zie ook een grote haas ruzie maken met een roofvogel, die is vast uit op het hazenleger. We rijden een stuk langs de Elbe en ik word herinnerd aan de topo-lessen van vroeger. Plaatsen als Brno en Bratislava komen voorbij, we gaan dus ook door Slowakije. Ondertussen zie ik goederentreinen volgeladen met boomstammen, wat een hout wordt hier verwerkt zeg.


Ik zit in een 6-persoons coupe, samen met een jongeman. We raken aan de praat en hij vertelt dat hij uit Oostenrijk komt, maar inmiddels in Bratislava woont. We kletsen over onze reizen, hij komt nu net terug van een treinreis door Zweden, Noorwegen en Denemarken en gaat via Praag (waar een vriend woont) weer terug naar huis. Hij blijkt leerkracht te zijn op een German School in Bratislava, dus we hebben gespreksstof genoeg.

Met hem overleg ik ook even over mijn twee opties, volgens hem is de busrit echt maar een klein stukje en ondanks de warmte dus best te doen. En als ik zie dat de trein uit Breclav ook vertraging heeft en ik misschien de aansluiting in Wenen mis, besluit ik te blijven zitten en dat stukje toch maar met de bus te gaan. Bovendien is het gesprek met mijn Oostenrijkse reisgenoot veel te leuk om al uit te stappen. Dit is het leuke aan treinreizen én aan alleen gaan, je maakt snel contact en voert gesprekken die je anders nooit met een vreemde zou voeren. Ik geniet ervan.


Maar uiteindelijk moet hij er natuurlijk toch uit als we Bratislava aandoen. Daarna reis ik nog 1,5 uur verder met deze trein tot Szob. Daar worden we uit de trein gejaagd en de klaarstaande bussen in. Het is buiten 37 graden, daar merk je niks van in de trein die voorzien is van airco. Maar buiten en in de bus des te meer. Maar het vervangend vervoer is prima geregeld, we zitten met ongeveer 15 personen in de bus en rijden een kleine 20 minuten naar het volgende treinstation. Daar gaat iedereen weer uit de bussen, hup de klaarstaande trein in. En geluk bij een ongeluk, deze Hongaarse regiotrein is een hypermodern geval, met heerlijk werkende airco.

Het laatste stuk tot Boedapest rijden we langs de Donau en ik zie overal mensen zwemmen en varen. Iedereen zoekt verkoeling vanwege de hitte.


Aangekomen in Boedapest (17.00 uur) doe ik een poging om tramkaartjes te kopen, maar oh jee dat Hongaars, help! En hier spreekt lang niet iedereen Engels merk ik al snel.

Maar uiteindelijk lukt het me om een 10-rittenkaart te kopen en die ook nog te betalen hahaha. Dus hup, de tram in en voor het nieuwe hotel er weer uit. Hier mag ik weer 3 nachten verblijven en van hieruit ga ik Boedapest verkennen.

Reacties

Reacties

Jan

Volgens mij heb jij een bepaalde niet te noemen invloed op het treingebeuren?Maar blij dat je toch bij je hotel bent aangekomen??

Marian

Hoi Brigit, leuke berichtgeving weer! Als ik het stukje lees over je Oostenrijkse reisgenoot moet ik denken aan mijn eerste 4-daagse toen ik ‘alleen’ ging lopen. Hoe vaak ik de vraag heb gehad of ik dat in mijn eentje ging doen is niet op 2handen te tellen!? mensen vergeten dat je veel sneller aanspraak hebt juist omdat je ‘alleen’ bent en met verrassende verhalen! Dat maakt het onwijs leuk! Geniet van de dagen in Boedapest!???

Je Dansman

Voor een niet zo vaak lezer, lees ik ze tot nu toe iedere dag. Blijf genieten en schrijven!

Gerry Ehren

Knap hoe jij je reis hebt voorbereid en onderweg ook nog kunt improviseren. Hoeveel tijd heb je in die voorbereiding gestoken! Moet vast ook veel voorpret hebbenopgeleverd. Ik blijf je volgen. Is net of ik ook een beetje op vakantie ben.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours