brigittevisser.reismee.nl

25-07-2022. Boeda

Vandaag is het plan dus de overkant van de Donau, daarom de wandelschoenen maar weer aan want voor zover ik weet is het daar weer klimmen en dalen. Maar eerst wil ik even langs de grote markthal, nog net aan deze kant van de rivier. Toen we zo’n 20 jaar geleden bij het Balatonmeer op vakantie waren en we een bezoekje aan Boedapest brachten vond ik die al heel mooi, dus daar wilde ik graag naar terug. Ik was er best vroeg en ik weet niet of het daardoor komt, maar het was er uitgestorven. Veel kraampjes waren ook gesloten, misschien toch ook een corona-erfenis? In ieder geval heb ik lekker fruit gekocht, goed voor de reis van morgen.


Daarna dan toch echt de brug over, met een bus deze keer. Boedapest is echt een grote stad en met de hitte red je het gewoon niet om alles lopend te doen, dus maak ik dankbaar gebruik van mijn 10-rittenkaartje. Vanaf de bushalte was er een trap omhoog naar de Buda-burcht.

De eerste stop was bij het Vissersbastion, uiteraard moest ik daar als echte Visser even naartoe. En na een kopje koffie heb ik genoten van het uitzicht over Pest vanaf het hooggelegen bastion, prachtig. Daarna heb ik op mijn gemakje een rondje geslenterd over en door het kasteelterrein. Mooi over de vestingwal en uiteindelijk ook door het kasteel. En wat een pracht en praal is het ook hier weer. Ik lees op dit moment een boek over de opkomst van Napoleon en zijn beginnende liefde voor Joséphine, in dat verhaal speelt natuurlijk de opstand van het volk tegen de rijke bourgeoisie een grote rol. Als ik hier zo door zo’n kasteel loop, dan snap ik die opstand wel hoor. Net zoals je dat begrijpt als je door het Louvre of de Hermitage loopt. Wat een overdaad aan marmer en goud.

Maar goed, voor ons toeristen is dit natuurlijk heerlijk om je aan te vergapen. Helaas zijn de musea op maandag gesloten, dus die lokkende art-deco tentoonstelling ging jammer genoeg niet door.


Daarom ben ik maar naar beneden gelopen, ruim 200 treden trouwens! En daar heb ik de beroemde tram 2 gepakt. Toch weer aan de Pest-zijde dus. Maar dit trammetje, zo’n ouderwetse gele, rijdt langs de Donau en de grote, mooie gebouwen aan deze oever. Leuk om te doen!

Bij het parlement, dat immens grote, prachtige gebouw ben ik even uitgestapt voor de lunch en een korte wandeling langs de Donau. Want gisteren tijdens de fietstocht wees de gids ons op een bijzonder gedenkteken. Op de kade, schuin voor het parlementsgebouw, staan een heleboel schoenen, deze schoenen staan er om de Joden te gedenken die in de Tweede Wereldoorlog hier het ijskoude water in werden gegooid, nadat ze eerst hun schoenen hadden moeten uittrekken. Dat wilde ik even van dichterbij bekijken, en weer denk ik: hoe kan de ene mens dit de andere aan doen?


Hierna ben ik weer in tram 2 gestapt, want mijn volgende doel was de Parisien Passage, ik dacht dat dit een overdekte winkelpromenade was in Parijse art-nouveau stijl, maar nee….het bleek een theesalon te zijn, niet goed gelezen Visser. Toen heb ik daar lekker op mijn gemakje gewoon een veel te dure thee zitten drinken, dat was een mooi plekje.

Tot slot nog via de meest toeristische winkelstraat van Boedapest teruggewandeld richting hotel. En omdat het zo warm is vandaag heb ik onderweg heerlijk een poosje in een park verder zitten lezen over Joséphine en Napoleon.


Morgen is er weer een reisdag, alweer een lange, maar ik hoef niet zo vroeg op. De eerste trein vertrekt om 10.40 uur.



Reacties

Reacties

Jan

Er is dus qua openingstijden van musea geen verschil tussen Hongarije en Nederland ?? dus niet alleen een lezersfout.
Goede reis morgen en ik,hoop dit keer zonder veel problemen ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours