brigittevisser.reismee.nl

26-07-2022 van Boedapest naar Krakau

Vanmorgen maar begonnen met een wandelingetje naar station Budapest Keleti, dat is maar klein stukje, maar even bewegen voor de lange zit weer begint leek me wel een goed idee. Vandaag gaat het in Boedapest regenen, dus ik vertrek precies op tijd, net zoals ik dat in Praag deed, net voor de regen daar losbarstte. Het mag wel even regenen hier trouwens, want het is gortdroog overal.

De trein vertrok keurig op tijd, maar bij de eerste stop was er alweer vertraging, hoe kan dat toch! Gelukkig heb ik in Wenen 40 minuten voor de overstap dus het komt vast goed. Ik had natuurlijk weer een 1e klas stoelreservering, maar in de eerste klas werkte de airco niet, dus werd ik door een spoor-meneer in een 2e klas wagon gestopt, hij tilde mijn rugzak in het bagagerek. Wat aardig hè? Daarna vroeg ie wel om een fooi, hahaha.


In mijn 6-persoons coupe zaten 6 vrouwen, waarvan er 5 de hele route op de telefoon zaten te kijken….en ik was het niet. Deze keer dus niet zo gezellig gekletst, tot vlak voor Wenen, want ik werd een beetje ongerust, de vertraging liep namelijk nogal op. De Hongaarse tegenover me had het in de gaten en zij heeft me in Wenen de overvolle trein uit geloodst, me het juiste perron gewezen en daarna gingen onze wegen weer uiteen. Zij gaat het huis van haar overleden moeder leeghalen en ik verder met mijn reis. Superlief hoe ze me wilde helpen.


Gelukkig was er toch nog tijd genoeg om de trein richting Warschau te halen en daar zou ik volgens schema 4 uur en 40 minuten in zitten, wat een afstanden leg ik af.

Na de chaos van het spoor in Tsjechie en Hongarije is de orde van het station in Wenen wel even wat anders zeg. Schoon, op tijd en luxe treinen.


En natuurlijk gingen we weer terug naar Tsjechie, want daar moeten we door op weg naar Polen. En wat denk je, we zijn de grens over en meteen lopen we weer achter op schema. Ik denk dat de spoorlijnen in deze landen wel wat verbeteringen nodig hebben. Dus die 4 uur en 40 minuten werden er uiteindelijk 5 en een half. En dat allemaal voor hetzelfde geld. Betekende natuurlijk wel dat ik weer een aansluiting miste in Katowice. Maar ja, daar ben ik nu wel aan gewend en lossen we ook weer op. Gelukkig gaat er van Katowice met regelmaat een trein naar Krakau, dus hier hoefde ik niet lang te wachten. Ik stapte uiteindelijk weer in een moderne trein, een beetje zoals de nieuwe sprinters in Nederland. Alleen zijn hier de bordjes en de omroeper onleesbaar en onverstaanbaar, hahaha. Ik hoef er maar één goed te lezen: nastepna stacja Krakow Glozny (en dan met van die krulletjes op en onder de medeklinkers)

Oh en ik weet al een eerste woordje Pools: ‘opoznienie’, betekent ‘vertraagd’ of ‘laat’.


In the end kwam ik toch op station Krakau aan en dankzij de prima routebeschrijving van de treinreiswinkel was ik ook in een paar minuten in mijn hotel. Daar heb ik een soort boudoir als kamer, te grappig! Helaas wel met een eenpersoonsbed, dat zal even wennen zijn. Nu eerst maar eens uitpakken en installeren voor de komende 4 nachten.

Reacties

Reacties

Marian

Je hebt echt wel ‘n talenknobbel? En je hebt engelengeduld! ? ?! Ben benieuwd naar het vervolg! Welterusten en morgen gezond weer op ??

Jan

Wat een reis en omweg via Wenen met vertraging. Maar er zijn ook behulpzame mensen die waarschijnlijk zeer bekend zijn met de onvolkomenheden van OV.
Om mensen uit het vliegtuig te krijgen voor gebruik OV zijn jouw belevenissen geen opsteker. Slaap lekker en tot het volgende verslag??

Jos S

We zijn met onze NS blijkbaar nog niet zo slecht af. Goede voortzetting van je reis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours