brigittevisser.reismee.nl

31-07-2022 Berlijn

En toen ging om 2.30 uur het brandalarm en stonden we met het hele hotel buiten op de stoep. Twee brandweerwagens, maar niet met veel haast, kwamen aan en het bleek inderdaad vals alarm. Zij schakelden het alarm uit en na een kwartiertje konden we weer terug naar bed.

Maar slapen is daarna natuurlijk niet zo eenvoudig, de adrenaline zit gewoon toch hoog. Dus het werd een kort nachtje!

Want de wekker stond ook weer op tijd omdat ik vandaag mijn derde fietstocht-met-gids ga maken.


Deze heet ‘geheim Berlijn’, we gingen niet perse langs de highlights, maar langs bijzondere plekken die je als gewone toerist niet zo snel tegenkomt. Zo kwamen we langs een enorme centrale van Vattenfall waar door middel van een indoor waterval een koelsysteem wordt gevoed dat alle regeringsgebouwen er omheen koel houdt, we kwamen langs de laatst overgebleven bunker in de stad, langs de plek waar jarenlang bruine beren werden gehouden midden in de stad, langs een park waar iedere bondskanselier een boom heeft geplant bij het aanvaarden van zijn/haar ambt dit heet het Parlament der Baume-Steine gegen Krieg, langs een muur met ‘kunstwerken’ waar veel grote namen naked zijn afgebeeld (bijzonder kunstwerk?) en tot slot kwamen we langs Ingo de Flamingo in het Tierpark. Kennelijk de oudst levende flamingo (in gevangenschap dan). Het was een geinige fietstocht met een heel enthousiaste Berliner gids, volgens hem was het ruim 17km, dus de lekkere lunch erna had ik wel verdiend.


En daarna, tja waar moet je beginnen in Berlijn? Er is zoveel te zien! Maar gelukkig heb ik een 48-uurs ov kaartje dat scheelt. @Anita, de 9-eurokaartjes zijn steeds voor een kalendermaand, omdat ik vandaag en morgen hier ben zou ik 2x zo’n kaartje moeten kopen, 1 voor juli en 1 voor augustus, ik ben dus beter af met dit 48-uurs-kaartje.

Maar goed, dat over het vervoer, ik neem eerst maar eens de metro naar Unter den Linden want ik wil naar het museum Topography of Terror. Dat is (alweer) het verhaal over de vervolging en uitroeiing van de Joden tussen 1939 en 1945. Bij dat museum staat ook nog een stuk muur en op het buitenterrein wordt de geschiedenis van de muur verteld, ik blijf het interessant vinden hoor al die geschiedenis op mijn reis. Na dit museum ging ik door naar Checkpoint Charly, er zijn van die plekken waar je gewoon even langs moet. Deze keer heb ik ook het Mauermuseum daar bezocht. Dat vertelt, hoe verrassend, de geschiedenis van de Muur, dus van 1961 tot 1989. Over de vele vluchtpogingen, over de politieke verhoudingen tussen USA en USSR, maar ook over de vele conflicten in de wereld sinds de Tweede Wereldoorlog. Ook de 9/11 aanslag en de inval van Rusland in Oekraine worden getoond. Als je dat allemaal ziet word je niet heel vrolijk, wat hebben we al veel oorlogen en vrijheidsstrijd gezien.

En omdat ik al zoveel Joodse wijken, verhalen over de vervolging heb gehoord en de concentratiekampen Auschwitz en Birkenau heb gezien ging ik tot slot van deze middag ook nog naar het Holocaust Memorial en ook daar heb ik het museum bezocht, indrukwekkend ook weer.


En daarna was het wel gedaan met de energie hoor, gelukkig heeft mijn hotel een restaurant dus na een lekker diner op het terrasje voor de deur, rolde ik zo mijn kamer in. Nu maar hopen dat er vannacht geen alarm afgaat.



Reacties

Reacties

Angela

We hebben dit weekend even meegedaan met je. gisteren naar het verscholen dorp en vandaag kamp Amersfoort…..

Brigitte Visser

Das ook indrukwekkend he? Heb je ook de Stenen Man gezien?

Anita

Inderdaad, jij bent er in juli en in augustus. Niet bij stil gestaan ;)

Ben op veel plekken die je beschrijft in de afgelopen jaren ook geweest; o.a. Krakau, Auswitch, zoutmijn. Maakt dat ik direct een beeld heb bij jouw verhalen. Mooie, indrukwekkende reis!

Jan

De nachtrust heb je zeker verdiend. Wat een indrukken heb je weer opgedaan en met ons gedeeld. Daar wordt je zeker moe van. ??

Angela

Uiteraard, had net twee boeken gelezen over wo2 dan leeft het weer een beetje meer hè?

Angela

Ga je nog naar Potsdam? Mooie parken, veel groen!

Brigitte Visser

Nee, ik sla Potsdam over, ben hier maar 2 dagen. Ga morgen in de Reichstag op bezoek bij Olaf Scholz?

Carla smeels

Prachtig al die belevenissen.
Ook wij vonden Berlijn heel indrukwekkend. Het was toen over de 30gr en dat was een beetje jammer.

Jos

Mocht je nog tijd over hebben, dan is het oude vliegveld Tempelhof de moeite van het bezoeken waard. Je kunt er een rondleiding krijgen (tegen betaling :-) ) en op de start/landingsbanen is van alles te doen (ik weet niet of dat doordeweek ook zo is). Mocht je nog een restaurant voor vanavond zoeken, dan kan ik je het restaurant waar wij tijdens onze IB conferentie hebben gegeten (Japans) aanraden. Ik zal je het adres wel even appen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours