brigittevisser.reismee.nl

02-08-2022 van Berlijn naar huis

Nog een laatste wandelingetje door Berlijn, het laatste terrasje voor een bakkie koffie en dan zit het erop. Ik ga mijn rugzak weer inpakken en omhangen voor de laatste lange reisdag. Nach Hause of zu Hause, wat is er juist?


In de trein heb ik even (ruim8 uur) tijd om terug te kijken. En wat een lekkere reis heb ik gehad, ik heb genoten van de treinreizen, ook al duurden ze bijna allemaal langer dan verwacht. Misschien moeilijk voor te stellen maar de altijd actieve Brigitte vindt het heerlijk om vanuit een trein een paar uur naar buiten te kijken en te genieten van het voorbijglijdende landschap, lekker zen. Ik heb mijn boek naast me liggen, maar meestal komt er niet zoveel van lezen.


In de 4 mooie steden die ik bezocht, heb ik het naar mijn zin gehad en heb ik veel gezien en gedaan.

Ik heb gemiddeld 15.000 stappen per dag gelopen dus ook al was dit geen wandelvakantie, ik heb mijn beweging meer dan voldoende gehad.


Ik heb ook enorme afstanden afgelegd met de verschillende treinen door verschillende landen:

  1. Amersfoort-Utrecht-Dusseldorf-Neurenberg-Neukirch-Schwandorf-Praag (839km)
  2. Praag-Szob-Nagymaros-Budapest (528km)
  3. Budapest-Wien-Katowice-Krakau (520km)
  4. Krakau-Berlijn (599 km)
  5. Berlijn-Amersfoort (618 km)


Wat een verschillen waren er tussen de steden, Praag en Krakau voelden aan als klein en comfortabel, terwijl Budapest en Berlijn immens aanvoelden. Overigens voelde ik me overal veilig en heb ik nergens mijn tas vast lopen houden uit angst voor zakkenrollers. In iedere stad hing op veel plekken de OekraĂŻense vlag, dat was wel het centrale thema zal ik maar zeggen.

De hotels waren ook zeer verschillend, het begon met Hotel Pav in Praag een leuk en heel vriendelijk hotel vlakbij het centrum. Het hotel in Budapest, Atrium Fashion hotel, was hip en modern. En hotel Euopesjki in Krakau was juist heel erg vergane glorie, mijn ‘boudoir’ was in mijn Westerse ogen spuuglelijk, maar het personeel was daar juist weer supervriendelijk. Het Adamo Grand Central tenslotte in Berlijn was volgens mij behoorlijk nieuw, de vele spiegels en het zwarte marmer maakten soms dat ik twee keer moest kijken of het nou een doorgang was of een spiegel. En ze hebben daar dus een goed werkend brandalarm hahaha.


Ik ben (weer) enorm tevreden over de voorbereiding door de Treinreiswinkel, zij zorgden voor al mijn tickets, stoelreserveringen en hotelboekingen. (heb ik dus niet zelf bedacht, Gerry). Ik kan iedereen die een treinreis wil boeken aanraden om dat via hen te doen. Maar als je onderweg bent moet je wel zelf alert zijn en blijven omdat de treinen nu eenmaal niet altijd volgens schema rijden. En dan is de app van DB een betere optie dan die van NS International. De DB-app is steeds actueel en geeft je dus een goed inzicht van de mogelijkheden bij vertragingen en ander spoor-leed.


Het weer was lekker heet, zelfs erg heet in Praag en Budapest (35 en meer) en goed zomers in Krakau en Berlijn. EĂ©n buitje viel er op mijn kop, tijdens de zoektocht naar een restaurant in Krakau en Ă©Ă©n regendag maakte ik mee, maar dat was vanachter het raam van de trein.


Bedankt aan iedereen die mee gelezen heeft, ik vond het superleuk om jullie reacties te lezen op mijn verhalen. Als je alleen reist maakt dit blog het mogelijk om ervaringen te delen en daar heb je soms toch behoefte aan als sociaal dier hĂš. Nu ben ik weer terug in Nederland en ga ik lekker genieten van mijn eigen huissie. Reizen is leuk, maar thuiskomen net zo.


Tot een volgende reis

XXX


Reacties

Reacties

Marian

Hoi Brigit, het is weer als ‘n ‘sneltrein’ voorbij gegaan! Terwijl ik dit schrijf denk is: Zo jammer
.geen reisverhalen meer voorlopig
.geen foto’s om te bekijken
.dat wordt weer afkicken! Maar ik snap heel goed dat het ook weer heerlijk is om naar huis te gaan en weer lekker in je eigen bed slapen! Bedankt voor alle en vooral mooie verhalen, dat ik met je mee mocht treinen, wandelen, eten en drinken! Het was weer geweldig ?????

Marjan Polhout

Ik heb genoten van je reisverhalen en nu lekker thuis nog even vakantie vieren.

Ronald

??? mooie verhalen weer!!!

Jan

Wat jammer voor ons dat het afgelopen is smet de reisverhalen.
Heel hartelijk dank je wel voor het delen van jouw wel en wee in het oosten van Europa.
Geniet weer van je eigen plekje???

Ingrid

Heb weer enorm genoten van de reisverhalen, dank daarvoor. En voor nu een fijne resterende vakantie thuis gewenst. Liefs moi.

Gerry Ehren

Hoi Brigitte weer welkom in ons toch ook wel mooie Nederland. Het was weer leuk om met je “mee te reizen”. Met sommige steden een leuke kennismaking. En met andere een feest der herkenning. Hopelijk ben je nog vaak in staat een avontuurlijke reis te ondernemen. Groetjes hopelijk zie ik je gauw weer “ life”

Loes

Dank voor je uitgebreide reisverhaal! Zo tof en stoer dat je dit in je uppie doet. Jij kunt dit heel goed, voorbereid en met kennis van zaken die je weer deelt met de lezer; genietend met volle teugen.
Tot de volgende reis. ?

Angela en Martin

We hebben weer mooi meegelift met je en genoten van je verhalen en foto’s. Lekker nog even bijkomen en nagenieten voor jou!

Desiree

Thanks, Brigitte!
Leuk om mee te mogen reizen.

Lia Visser

Hoi Brigitte, nu eindelijk in de Franse zo’n, je reisverhalen kunnen lezen omdat ik nu WiFi had.
Geweldig weer. Wat een plezier moet je hebben gehad. Zoveel gezien, zoveel gedaan.
Hopelijk kan ik in de toekomst weer genieten van je verhalen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours