brigittevisser.reismee.nl

Amersfoort-Barcelona

vandaag begin ik weer aan een nieuw avontuur, een treinrondreis door Andalusië. Met de hittegolf van dit moment misschien niet het beste tijdstip, maar ik ga ervoor om lekker te genieten en veel te zien. Als je het leuk vindt om mee te lezen….gezellig!

Daar gaan we dan:
Wat een vroege start van de dag! De wekker ging om 5 uur, maar natuurlijk was ik daarvoor al wakker, iets met reisstress geloof ik. Maar goed, na een lekkere douche, het laatste thuis-ontbijtje en de check of alles goed is afgesloten ga ik om 6 uur op weg naar de trein.
Ik heb mezelf een eersteklas treinreis cadeau gedaan voor deze trip, dus daar zit ik lekker ruim en rustig. Goed geregeld Visser.

In Amsterdam moet ik overstappen op de Thalys, uiteraard ben ik ruim op tijd. Beter te vroeg dan te laat nietwaar. Maar de trein is er keurig op tijd en dat geeft een relaxed gevoel. Vooralsnog gaat het beter dan met al die vertragingen van vorig jaar.

Omdat het in Andalusië warm, of misschien wel heet, is, heb ik geen jas of lange broek aan. Het is nu best koud in de trein en op het station…..een beetje spijt van mijn korte broek en korte mouwen, brrrr.

In Parijs is het al warmer, toch wel fijn die korte broek en korte mouwen. Hier ga ik met de RER van Gare du Nord naar Gare de Lyon en daar is het ruim 2 uur wachten op de trein naar Barcelona. Maar met een lekkere Starbucks koffie en vooral veel mensen kijken kom ik de tijd wel door.

De TGV is er al vroeg en opnieuw heb ik een mooi plekje in de 1e klasse. Steeds een stoel alleen, dat betekent wel dat de kletspraatjes nog even uitblijven, maar zo kan ik wel lekker veel lezen en af en toe mijn ogen even dichtdoen voor een dutje.
En gelukkig mag ik ‘achteruit’ rijden. Met de snelheid van deze trein zie je op die manier gewoon meer, dan wanneer je vooruit rijdt.

Onderweg zie ik eindeloze graanvelden, sommige al geoogst en andere nog volop aan het rijpen. Ook zijn er de zonnebloemvelden, en rijden we langs lieflijke Franse plattelandsdorpjes. En natuurlijk ook veel van die mooie Blonde d’ Aquitaine koeien, prachtig.
Helaas is de lavendel al geoogst, ik zie de velden liggen als we verder Frankrijk in rijden, maar het mooie paars is er vanaf.

In deze trein is het gebruikelijk dat je niet gaat zitten bellen in de coupé. Een soort stiltecoupé dus, hoewel dat nergens op een bordje staat aangegeven. Maar een meneer die kennelijk lekker even wilde slapen stuurde een jongeman zonder pardon de coupé uit met zijn telefoon. En hij ging ook nog, dus kennelijk is dat de regel.

Als we verder Frankrijk in rijden verandert het landschap, nu zie ik veel wijnbouw, olijfboomgaarden en ook veel onherbergzame stukken. Ik moet steeds aan de wielrenners in de tour denken, die zitten nu weliswaar in de Alpen en die hobbels zie ik alleen vanuit de verte, maar die kleine bergweggetjes, klimpartijen en afdalingen die ik hier zie hebben zij daar ook. Respect als je dat op je fietsje doet.

Als we bij Sète stoppen zie ik ook ineens de Middellandse Zee! Mooi blauw water, met een niet-zo strakblauwe lucht. Tot nu toe is het wel steeds droog, maar er zijn ook best veel wolken te zien onderweg. Hoe warm het buiten is? Geen idee, in de trein heerst de airco-temperatuur.
Tussen Sète en Agde rijdt de trein over die smalle strook land tussen Middellandse Zee en het Etang de Thau en ja hoor ik heb de flamingo’s gespot. Een veld vol van die prachtige roze vogels.

We vliegen laag door Frankrijk, na 5 uur zijn we al in Perpignan en zoeven we Spanje in. En dan denk je dat je er bent….maar Barcelona is toch nog een aardig stuk tuffen door het prachtige Catalaanse land.
Maar uiteindelijk ‘landde’ de trein om 21.45 uur op Barcelona Sants. En dat is maar 20 minuten later dan gepland. Mijn hotel heet Barcelo Sants en is letterlijk bovenop het station. Dus ik rol zo uit de trein mijn bed in, heerlijk.
Welterusten


Reacties

Reacties

Tineke

Prachtig hè zo’n hotel op het station. Veel plezier, maar eerst slaap lekker.

Gerry

Leuk om je nieuwe reisavonturen weer mee te volgen.

Thea Roks

Brigitte,
Fantastische reis toe gewenst.
Als het lukt geniet ik al lezende van je avonturen. Het begin is al mooi. Als kind tot mijn puberteit maakte ik de treinreis vanuit Roosendaal naar Barcelona. Dus stukje back to memorylane. ?

Lia visser

Leuk Brigitte!!
We gaan je weer volgen
Fijne reis!

Reineke

Geniet van deze welverdiende vakantie! Ik kijk uit naar al jouw belevenissen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours