brigittevisser.reismee.nl

Barcelona


Het hele hotel is in ruimtevaartsfeer, zo at ik vanmorgen in The Oxygen room en zie je overal planeten en de melkweg. Grappig gedaan.
Het ontbijt is immens, wat een keuze! Ik ben niet zo van de warme maaltijden als ik net mijn bed uitrol, maar hier kun je zelfs een rijsttafel eten. Zal wel te maken hebben met het grote aantal Aziatische gasten dat ik hier om me heen zie.

Voor vanmorgen heb ik een kaartje voor Parc Guëll, al vanuit huis gekocht dus ik ‘skip the lines’. Maar eerst moet ik met de metro in de buurt van dat park zien te komen, want dat vind ik toch een beetje te ver lopen. Met metro 3, wat fijn dat ik de routes nog een beetje weet van vorig jaar, kom ik in de buurt. Dat is nog maar 10 minuten lopen, maar ik was even vergeten hoe hoog Parc Guëll ligt! Tegen de tijd dat ik de ingang bereik loopt het zweet overal langs mijn lijf, poeh! Maar goed, ik ben er. En op een Gaudi bankje in die prachtige viaducten neem ik even de tijd om uit te dampen. In de schaduw, met een klein briesje is het heerlijk.

Ik wandel heerlijk door het mooie park en zit op heel wat bankjes lekker te chillen. In het Gaudi House Museo leer ik alles over het ambitieuze woningbouwplan van meneer Guëll en meneer Gaudi, dat nooit van de grond kwam. Uiteindelijke resulteerde het wel in dit prachtige park waar het goed toeven is. En waar de handtekening van Gaudi overal te vinden is.

Ik geniet enorm van de mooie planten en bloemen, veel bougainvillea en plumbago op dit moment, maar ook cactussen en palmbomen in alle soorten en maten.
Na deze relax-rondwandeling lunch ik met een gewoon broodje kaas, oh nee pan con queso. Mijn suikerwaarde schiet omhoog en meteen krijg ik een alarm via het ‘dopje’ op mijn arm. Maar jammer dan, ik moet toch ook gewoon eten.
Na de lunch wandel ik terug naar de metro, daarmee verbrand ik de suikers weer, en ga even naar mijn hotel om op mijn gemak een boekje te lezen, die siesta is best een goede gewoonte van de Zuid-Europeanen. Het fijne van zo’n klim op de heenweg is dat je terug lekker daalt.

Na de siesta pak ik weer de metro, nu naar de Plaça de Catalunya, want ik wil natuurlijk even over de Ramblas zwerven en de Mercado de Boqueria bezoeken. Meteen maar even fruit gekocht voor de treinreis van morgen. De zijstraatjes van de Ramblas lokken me ook met hun mooie huizen en balkonnetjes, dus ik slenter heerlijk door de Barri Gotic en zo vind ik mezelf ‘ineens’ terug op een terras op mooi plein en eet ik de eerste tapas-maaltijd. In die mooie oude wijk achter de Ramblas vind je sowieso leuke terrasjes en aparte winkeltjes, maar waar ik niet aan kan wennen is dat de zwervers letterlijk naast zo’n terras of voor de etalageruit liggen te slapen. Wat een armoede zie je toch in zo’n grote stad, kunnen we daar nou niks aan doen met zijn allen?

Het leven speelt zich hier letterlijk op straat af, aan het einde van de middag komt iedereen zijn huis uit en ontmoet elkaar op het terras of in een park. Na mijn lekkere diner besluit ik om deze keer niet de metro te nemen, maar terug te wandelen naar het hotel. Zo zie ik overal mensen sporten, lekker op een bankje zitten of met de hond wandelen. Ik kom langs het Parc Joan Miro, waar een mooi beeld van hem staat. En ook zie ik het Palau Real vanaf het Plaça Espanol, mooi! De stierenvechters arena is een modern winkelcentrum geworden, beter denk ik.
Als ik bijna bij mijn hotel ben loop ik nog even langs de Drac de ferro (vertaald uit het Catalaans is dat: de ijzeren draak) en zie daarachter een soort parkje met een grote vijver, ook is er een autovrije straat waar men skate, rolschaatst, danst, hardloopt, fietst….kortom iedereen is buiten en geniet van deze mooie avond. Hoewel….niet voor iedereen is het een mooie avond, vanuitmijn hotelkamer kijk ik een grote straat in en daar zie ik de brandweer verwoede pogingen doen om een flinke woningbrand te blussen. Ik hoop dat er geen gewonden zijn.

Ik heb vandaag ruim 20.000 stappen gezet, dat is met een siesta van een paar uur best knap al zeg ik het zelf. En nu naar bed, morgen wacht een vroege trein. Welterusten

Reacties

Reacties

Marian van Essen

Owh… wat ben ik weer blij met jouw vakantie! Lekker mee gaan in de flow van Barcelona dit keer! Vanaf de bank meegaan en ervaren hoe je je tegoed doet aan tapas en het kijken naar alles wat je geboden wordt! Het is weer fantastisch zonder dat je moe wordt??

Jan

Hoi Brigitte.
Dankzij jou beschrijving van jouw rondzwerven in Barcelona,had ik het gevoel daar ook te lopen en weer beleven wat we ook gezien hadden toen we daar waren. Erg leuk hoor ook het gezicht vanuit je hotelraam op een grote straat was herkenbaar.
Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours