brigittevisser.reismee.nl

Cordoba


Vandaag een dagje Cordoba zonder plan, heerlijk. Na een verschrikkelijk fout ontbijt in het hotel ga ik op pad, het is nu heerlijk zonnig, lekker warm zomerweer. Dus ik begin in het Alcazar de los Reyos Christianos. Het paleis van de Katholieke Koningen. En dan meteen maar ‘even’ de toren beklimmen, nu kan het nog zonder plakrug, haha. Maar wat is het mooi hier, het is een prachtig gerestaureerd gebouw, waar heel veel mozaieken bewaard zijn die ze elders in Cordoba hebben ‘opgegraven’. Het gebouw speelde een grote rol in de tijd van de inquisitie…..beetje luguber wel met de wetenschap dat het er hier toen even niet zo christelijk aan toeging.
Ook zijn hier de koninklijke stallen te zien, maar wat ik vooral zag was een staljongen die erg bezig was om de buitenbak netjes aan te harken.
En vanuit het Alcazar loop je zo de prachtige tuinen in, ik geniet volop, wat is dit mooi, daar kan geen botanische tuin tegenop. Er zijn veel standbeelden die de verschillende Katholieke Koningen moeten voorstellen. En met een ingenieus systeem van fonteinen en kleine kanaaltjes zorgen ze ervoor dat de planten ook in het klimaat hier goed kunnen groeien en bloeien. En natuurlijk staan deze tuinen ook vol met olijfbomen en limoenbomen, je zou de limoenen zo kunnen plukken.

Na een lekker bakkie koffie ga ik op pad naar de synagoge, ik zit tenslotte niet voor niets in de Joodse wijk. De synagoge is een heel oude (in 1315 gebouwd) en één van de weinige die er in Spanje te vinden zijn. Daarna loop ik het museum van de Sefardische Joden binnen om het verhaal van deze verguisde en opgejaagde bevolkingsgroep te zien en te horen. Het is het aloude en bekende verhaal: de joden werden verantwoordelijk geacht voor veel tegenspoed, ook al in 1482. En ook toen al werd er een wet aangenomen die voorschreef dat de Joden in bepaalde wijken moesten gaan wonen en dat ze kleding in voorgeschreven kleuren moesten dragen om zo herkenbaar te zijn als Jood. Veel mensen hielden zich aan deze regels, maar veel anderen trokken naar andere landen op zoek naar meer vrijheid en een beter leven.
Maimonides een grote meneer hier, geboren in Cordoba en filosoof, rabbijn en arts, is een van de Sefardische Joden die de hele wereld over trokken. Ondertussen schreef hij vele boeken en werd hij een beroemdheid in zijn tijd, men vereert hem hier enorm.
Aan het einde van mijn tour door het museum worden we getrakteerd op een ‘concert’ door een jongeman die 3 traditionele Sefardische liederen zingt. Ik weet niet of ik het mooi vind…..maar bijzonder is het wel.

Na dit stukje geschiedenis, ga ik maar eens lekker op een terrasje zitten, de Juderia is een bruisende wijk met muziek op iedere straathoek, dus waar je ook gaat zitten het is gezellig. En daarna loop ik via een supermarkt, met een salade en alweer een 2-literfles water naar een parkje om in de schaduw van de bomen mijn boek te lezen.
Het is verbazingwekkend hoeveel water ik drink op zo’n dag en angstaanjagend hoe weinig ik naar de wc moet….

Na de lunch en een heel stuk verder in mijn boek slenter ik wat door het meer moderne stadscentrum, ook mooi, maar niet zo pittoresk als ‘mijn’ wijkje bij het hotel. Wel kom ik langs een Romeinse tempel en oude stadsmuren, ook zie ik een prachtig plein ‘de Plaza de Corredera’ waar net zo’n boqueria is als in Barcelona. De vis stinkt je al tegemoet als de deur opengaat hahaha. Maar er is ook veel vers fruit en groente te koop.
Ik snap ook ineens de smalle straatjes in de oude stadswijk (een auto kan er met ingeklapte spiegels net doorheen), want door de dicht op elkaar staande huizen krijgt de zon minder kans om alles op te warmen, slim bedacht. Hier in het moderne stadscentrum zijn de straten breder en is het veel warmer. Via twee bruggen over de rivier Guadalquivir slenter ik terug naar het hotel voor mijn siësta.

En daarna ga ik lekker naar buiten voor een diner op alweer een terras, ik kan wel wennen aan dit leven hoor. Na deze relaxte, lekkere zomerdag trek ik me weer terug op mijn dakterras en ga ik op tijd naar bed, morgen heb ik een guided tour door de mezquita.

Reacties

Reacties

Wilma Sanders

Geniet heerlijk van je prachtige vakantie

Tineke

Weer een geweldig beeldend verhaal Brigitte. Het is net of ik het zo mee beleef.
Top?

Gerry

Goede mix cultuur, geschiedenis en ontspanning

Carla smeels

Wat een boeiende verslagen prachtige foto ,s

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours