brigittevisser.reismee.nl

Van Sevilla naar Ronda


Vandaag is weer een reisdag, maar ik kan rustig aan doen want de trein vertrekt pasom 12.40 uur. Dus ik slaap lekker uit.

Na een uitgebreid ontbijt hang ik mijn rugzak weer op mijn rug en vertrek ik lopend naar het station. De taxi laat ik nu maar achterwege. Het is ruim een half uur lopen en het is nog niet zo warm, dus ik ga ervoor.

Ik ben ruim op tijd op het station en na een bescheiden lunch is het weer tijd om mijn tas door de scanner te laten gaan en in te stappen in de trein richting Malaga. Dit is de eerste keer dat de controleur ook mijn Interrailpas wil zien. Kaartjes controleren doen ze hier trouwens voor je het perron op mag, maar tot nu toe keken ze alleen naar mijn zitplaatsreservering. Ik gebruik de Deutse Bahn-app weer voor het volgen van mijn trip, ik heb een digitale Interrailkaart met de hele route erop, maar die DB-app is gewoon altijd actueel met treintijden enzo. Hoewel tot nu toe alle treinen perfect volgens schema rijden, wat een verschil met vorig jaar toen echt iedere trein vertraging had.

Onderweg zie ik weer veel olijfbomen, druivenranken en sinaasappelbomen. En dat alles onder de brandende Spaanse zon.
We stoppen in Cordoba en in Puente Genil-Herrera, in Antequera-Santa-Ana moet ik eruit om over te stappen op de trein naar Ronda.

Vandaar is het nog een uur naar Ronda. Maar eerst is er even verwarring, op de trein die op platform 5 aankomt staat namelijk dat die naar Sevilla gaat……dat is niet de bedoeling. Maar op het bord op het station staat dat ie naar Ronda gaat, dus wat is het nou. Ik stap maar gewoon in, het ziet ernaar uit dat dezeom 14.44vertrekt en dan is het de goede trein. Gelukkig ben ik niet de enige die in de war is gebracht. En gelukkig zit ik in de goede trein, alleen een beetje jammer dat ze dat pas omroepen als de trein al rijdt, hahaha.

Volgens de beschrijving van mijn reis is deze route naar Ronda een prachtige tocht over het Andalusische platteland en mooi is het zeker. Maar hoeveel olijven heeft de wereld nodig mensen?? Mijn hemel wat zijn het er veel! Ook hier zie ik weer velden vol zonnepanelen en nu ook windmolens in overvloed, goed bezig Spanje.

Deze trein is een lokale die op vrijwel alle tussenstationnetjes stopt, een soort sprinter. Ook grappig hoor, soms lijkt het of de trein in de middle of nowhere stilstaat, maar dan is er ineens een perron. Het lijkt er ook op dat hij soms wat moeite heeft bergop, maar misschien verbeeld ik me dat maar, hij maakt in ieder geval genoeg herrie. Gelukkig ook in deze trein wel airco, maar dat is overal. Soms is het zelfs koud binnen, en dan krijg je een enorme klap in je gezicht als je naar buiten stapt. Maar voor iedereen die gewoon moet werken lijkt het me onmisbaar.

Als ik in Ronda uitstap ga ik de routebeschrijving maar weer volgen, ongeveer 13 minuten lopen. Ik heb het idee dat deze stad welvarender is dan ik tot nu toe zag. Prachtige huizen en een mooie winkelstraat waar je met grote zonnedoeken beschermd wordt tegen de warme zon. Als ik bij mijn hotel aankom moet ik wel even twee keer kijken, is dit prachtige huis mijn onderkomen? Maar het klopt echt want ik krijg de sleutel van kamer 125. En als ik daar binnenga…….wauw! Er is een prachtige houten vloer, een mooie badkamer met alweer een ligbad, een zitkamer en een apart slaapgedeelte. Maar het allermooist is het balkon, ik kijk vanaf mijn balkon zo op de Puenta Nuevo, deze brug is de reden waarom je naar Ronda gaat. Ik denk dat ik hier maar gewoon blijf zitten, het stadje hoef ik verder niet in.
Nee hoor, dat is een grapje. Na een korte break ga ik natuurlijk even een wandeling maken door de oude stad. De brug of eigenlijk de kloof, deelt Ronda in tweeën, het oude deel en het nieuwe. Mijn hotel staat net in het nieuwe. De oude stad heeft ook weer veel Moorse invloeden dat is wel het verhaal van deze reis. Het ziet er hier allemaal net wat meer aangeharkt uit dan in Cordoba en Sevilla, toch echt wel wat rijker denk ik, hoewel ook hier de bedelaars bij de kerk zitten.
Als je aan zo’n klif ‘woont’ kun je er natuurlijk op rekenen dat de wegen en paden niet vlak zijn, maar dat was ik even vergeten. Poeh zeg, dat klimmen en dalen valt niet mee.
En toch ga ik morgen eens kijken of ik hier een lekker stukkie kan gaan wandelen, maar dat is morgen. Ik ga eerst eens genieten van mijn prachtige uitzicht vanaf mijn balkon.

Reacties

Reacties

Gerry

Ja, dat is nog eens een Koninklijk uitzicht.

Jan

Wat een reis en dan als hoogtepunt je tijdelijke verblijf. Wat een luxe.Geniet er maar van.liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours