brigittevisser.reismee.nl

Ronda


Ik heb het even opgezocht, want mijn luxe hotel is wel heel bijzonder. Het is een parador, en dat blijkt een luxueus staatshotel op een mooie locatie te zijn. Paradores zijn gevestigd in monumentale panden die tot het Spaanse erfgoed behoren. Het is gewoon prachtig!

Maaike je zou gek worden van me vandaag, musea, kerken en hoogtes, echt iets voor jou.
Ik ga eerst een stuk lopen aan de rand van de klif. Ik heb geen hoogtevrees, maar wil me hier soms gewoon toch vasthouden, wat een diepte!
Daarna loop ik binnen in het museo Plaza de Tores, de stierenvechtersarena. Best interessant om de geschiedenis te zien en te lezen. Als je geinteresseerd bent: op 1 september om 18.00 uur is het volgende gevecht. Ik hoef niet persé.
Ook hier komt de Duke of Montpensier en zijn vrouw Maria Luisa (die van het park in Sevilla) volop in de verhalen voor. En ook hier de verhalen van de Moorse bezetting en daarna de overwinning door de Katholieke Castillanen. Het is duidelijk dat Andalusië veel verschillende bevolkingen heeft gekend en dat dit invloed heeft op de gebouwen en de cultuur.
Ik leer ook dat hier de tweede Spaanse rijschool van Europa werd geopend. Wenen was natuurlijk de eerste. En daar was ik in april met Silvia.

Ik koop een kaartje om ín de Puenta Nuevo te kunnen kijken, daar is een kleine tentoonstelling over de bouw van de brug en de ontwikkeling van Ronda. Niet heel spectaculair, behalve als je bedenkt hoelang het geleden is dat deze brug gebouwd is (halverwege de 18e eeuw) In een tijd zonder alle hulpmiddelen die we tegenwoordig hebben.

Daarna loop ik naar Casa Don Bosco, een prachtig stadspaleis dat na de dood van de aristocratische eigenaren werd geschonken aan de orde van de Salesianen. Wat een prachtig huis, met de allermooiste tuin die ik tot nu toe zag én met een fabelachtig uitzicht op de brug. Het kaartje voor dit museum koop ik bij een Nederlandse mevrouw die me meteen herkent als landgenoot. Zij is getrouwd met een Spanjaard en werkt op deze prachtige plek.

En tot slot van deze wandelochtend loop ik naar de Iglesia Santa Maria de Major. Olga en ik hebben de gewoonte ontwikkeld om elkaar foto’s te sturen als we een mooi Mariabeeld zien. Maar @Olga, ik kan je foto’s blijven sturen van Maria, het zijn er zoveel!!! Dit is alweer een mooie kerk, wat een prachtige beelden hebben ze hier. Je kunt ook helemaal naar boven klimmen en dan kom je op een ieniemini balkonnetje helemaal boven in de kerk terecht, nogmaals ik heb geen hoogtevrees, maar ik houd me toch maar vast aan het hekje.

Het blijft vandaag onder de 35 graden én dit hotel heeft een lekkere tuin met verkoelend zwembad. De middag breng ik daarom door aan de rand van en in het zwembad, wat een heerlijke plek is dit!

Reacties

Reacties

Tineke

Bea en Nico, waar we gisteren waren , zagen de foto met het uitzicht uit jouw kamer en wisten direct waar dat was. Ze zeiden dat het heel erg diep is, dus ik begrijp dat je je soms wel vast wilde houden al heb je geen hoogtevrees.
Geniet van je zwemmiddagje lekker even afkoelen na die warme dagen.

Jan

Wat een prachtige stadsreis. En ik begrijp dat er soms een erg groot hoogteverschil is. Ik weet niet of ik dat leuk vind dus geniet ik van jouw verhaal daarover. Liefs

Gerry

Je genot van Ronda spat van dit verhaal af.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours