brigittevisser.reismee.nl

Calais, twee dagen

Dag 9 en 10 Calais

Wauw Calais is voor 40% vernietigd in en na de 2e WO, wat een ravage! Ik heb een rememberance museum bezocht dat vertelt over 1939-1944. Allemaal oorlogsmateriaal bijeengebracht door inwoners van Calais die ‘erbij waren’. Er is hier echt verschrikkelijk gevochten! 10 mei 1940 was ook hier de dag van een groot bombardement. Heel veel oud centrum is er daarom niet over, maar toch is het een leuke plaats. Werkelijk op iedere straathoek, echt overal vind je herdenkingsplaten, namen van slachtoffers en vlaggen. Tegelijkertijd is er in een groot fort een mooi sportpark gemaakt, dat heet Stade des Souvenirs, mooi.

Calais heeft mooie parken, waar ik heerlijk op bankjes voor me uit heb zitten staren. Gewoon niks doen en kijken naar de karpers in de vijver die af en toe hoog uit het water springen. En luisteren naar de vogeltjes in de bomen, weer eens iets anders dan de meeuwen die de afgelopen week altijd te horen waren. Onthaasten ‘to-the-max’ is dit.

Veel gezien overigens in Calais, en ook aardig wat meters gelopen. Het strand en de pier waar die grote passagiersschepen af en aan varen. Twee parken, twee musea, het Centre de Ville, een citadelle, een Belfort, een kerk, nou ja van alles dus.

Het Frans is weer even wennen, ben al zolang niet meer in dit land op vakantie geweest. Ik gooi er gewoon Spaans, Engels en soms zelfs Duits doorheen, hahaha. Maar het lukt, we begrijpen elkaar en daar gaat het om.

Enne...het verschil tussen de Belgische Kust en de Franse? Dat je bij je biefstuk lekkere groenten krijgt in plaats van alleen een berg friet.

Wilma Sanders

Haha dat herken ik die talen door elkaar. Maar ik kom er ook altijd uit.
Lijkt me heerlijk onthaasten. Lekker genieten.

Angela & Martin

Veel mensen (inclusief wij) vliegen Calais voorbij op weg naar de tunnel. Terwijl deze plaats veel historie te bieden heeft. De hele kust trouwens. Mooi dat je er zo van kan genieten en dat volop doet.

Marleen

Indrukwekkend de sporen die een oorlog achter laat. Daar zul je de komende tijd dan nog heel wat van zien op de route.
Ging het lopen met de teen?

Bert

Bedankt voor je geschiedenisles(je)! Zo steek je nog weer eens wat op ! Dank je! Ben benieuwd naar je volgende bijdrage als razende en lopende reporter

Ingrid

Het is volop genieten van jouw verhalen, dankjewel.

Tiara Tours