brigittevisser.reismee.nl

20-07-2022. Een lange reisdag

Ik begin maar weer eens een reisverslag. Een beetje voor mezelf, want hoe leuk is het om die verhalen af en toe weer eens terug te lezen. En een beetje voor ma Kemp, na alle verdrietige dingen van de afgelopen tijd neem ik u weer (digitaal) mee op reis. En wie verder mee wil lezen is natuurlijk ook weer van harte welkom. En dankzij Marian kan ik gewoon verder met foto’s plaatsen, dus die komen er ook weer aan.


We hadden een lange reisdag zeggen ze bij “we zijn er bijna”, nou dat had ik ook. Vanmorgen al om 6.29 uur in de trein in Amersfoort en er vanavond om 21.30 uur in Praag weer uit. Poe hee!


En de dag begon met stress, volgens de app van NS Internationaal die ik op Amersfoort centraal even raadpleegde, zou er na Duisburg geen trein meer rijden. Terwijl ik 1 station verder moet naar Dusseldorf, om daar over te stappen. Dus ik stond in dubio, wat te doen? Via Berlijn dan maar? Tja, dat duurt 2 uur langer en wie zegt dat die treinen wel allemaal rijden. Daarom toch maar in de trein naar Utrecht gestapt en wat bleek? De trein reed gewoon wel naar Dusseldorf. Stress voor niets.


Na Arnhem wordt het uitzicht al echt anders, heuvelachtiger en in het grensgebied zie je veel, heel veel mais. Verder in Duitsland wordt veel mais afgewisseld met veel, heel veel graan. En nog weer verder komen daar veel, heel veel zonnebloemen bij.


In Dusseldorf wacht de overstap op weer een ICE trein, nu richting Munchen en ik moet er straks in Nurnberg uit. Maar dat is 4 uur verder, dus ik installeer me maar eens goed. De ICE treinen zijn lekker voorzien van airco, dus ik reis comfortabel.


In Nurnberg stap ik over op een RE trein naar Schwandorf, voor de laatste overstap. Maar helaas in deze trein hield het comfortabele reizen op. Een RE trein (regio express) kent aircos van het merk ARKO (AlleRamenKunnenOpen) En op de stations kijkt de machinist uit het raampje of hij de deuren alweer kan sluiten. En helaas zegt de beste man op het station van Neukirch: we gaan niet verder. Als u verder wilt naar Schwandorf dan moet u naar Gleis 1, daar komt de trein die verder rijdt. Neukirch was pas halverwege mijn traject…. Dus de hele inhoud van de trein naar spoor 1, en toen we daar stonden werd er omgeroepen dat de trein naar Schwandorf 30 minuten vertraging heeft. Jammer joh, ik had in Schwandorf een overstap van 6 minuten en die volgende trein rijdt maar eens in de 2 uur.


Maar goed niets aan te doen, dus wij met de hele treininhoud onder een afdakje zodat we niet in de brandende zon staan. De Duitsers mopperden: waarom heet dit een Regioexpress, haha


In Schwandorf aangekomen heb ik dus veel tijd, eerst maar wat eten scoren dan, want dat wordt hem niet meer in Praag na aankomst daar.

En wat blijkt, ik krijg nog meer tijd, want deze trein heeft ook vertraging. Het begint met een half uur, maar uiteindelijk komt ie bijna een uur te laat in Schwandorf aan. Gelukkig heb ik geen overstap meer hierna.


Na het instappen in deze trein waan ik me terug in de Transsiberie express. Ook hier is ARKO, en de trein doet het op zijn gemakkie. Ik denk dat hij denkt, ik ben nu toch al laat dus ik ga me niet haasten. We moeten regelmatig stoppen voor een tegemoetkomende trein en dan staan we zomaar een kwartier stil in the middle of nowhere. En ineens stopt de trein ook weer voor een servicebeurt onderweg. Op de stations waar we langsrijden staan de perronwachters in de houding te kijken of de trein goed voorbij rijdt.

Maar de omgeving is prachtig, mooie bossen, bergen, dalen en rivieren afgewisseld met nog meer graanvelden en zonnebloemweides. Heerlijk genieten.


En uiteindelijk komen we toch op de plaats van bestemming, Praag centrum. Ik ga maar eens lekker wandelen naar het hotel, na zo’n lange dag zitten is dat wel lekker. Ik heb mijn rugzak weer gepakt, dus dat loopt vertrouwd. Hoe ik het voor elkaar krijg om zonder tent, slaapzak, matje en andere kampeerspullen toch 15 kg in dat ding te stoppen laat ik maar even in het midden. Ik heb mijn spullen weer op mijn rug en dat voelt best fijn.

In het hotel eerst maar eens goed vocht aangevuld (gewoon met water hoor) want het was best warm vandaag.

En nu, na die lange reisdag, lekker mijn bedje in en morgen Praag verkennen.



Reacties

Reacties

Jos

Je weet het vast al, maar het Joodse kerkhof is écht een aanrader!

Brigitte Visser

De Joodse wijk inclusief begraafplaats staat in de top 3 Jos, thanx voor de tip

Ronald

Veel plezier mam!!

Christa

Mooie reis ??

Loes

Heel veel plezier Brigitte, geniet van je reis. Wij lezen weer met plezier je verslag. ?

Gerry Ehren

Lees weer met veel plezier je reisverslag.

Ingrid

Fantastische vakantie gewenst en dank dat k weer mee mag genieten.?

Ellen

Heel veel plezier Brigitte! Leuk om met je mee te mogen “reizen”.

Jan

Dag Brigitte. Ik ga je weer volgen hoor want zoals jij het beschrijft hoef je bijna zelf niet meer op naar die streken.
Fijne reis en geniet ervan (eigenlijk een overbodige raad?)

Carla

Wat een reis,en dan die warmte,maar je gaat lekker genieten en Praag is heel mooi.

Marian van Essen

Dobré ráno, (goedemorgen in het Tsjechië’s…lang leve Google Translate ?)ik zit er weer helemaal klaar voor, heerlijk om weer met je mee te gaan!
Ik wens je ‘n geweldige reis toe!

Elsbeth

Leuk, we gaan je weer volgen. Praag is prachtig! Groetjes E2

Desiree

Nu onze vakantie in Italië er weer op zit, reis ik nog even mee met jou ?. Veel plezier!

Lia Visser

Hoi Brigitte, we zijn op dit moment zelf met vakantie en heb dus niet zoveel data om je steeds te volgen maar geweldig weer hoor!
Fijne reis en als t kan, lees ik je blog.

Marina

Weer als van ouds gezellig meebeleven. Tot nog toe komt mij dit heel bekend voor. Ja ik begin nu pas maar dan heb ik nog wat te beleven iedere dag

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours