brigittevisser.reismee.nl

22-07-2022 De Praagse Burcht

Bedankt allemaal voor de leuke reacties die jullie plaatsen, fijn om te zien dat zoveel mensen ‘meereizen’.

Vandaag is zus Marga jarig, gefeliciteerd zussie.


Vanmorgen was ik al vroeg op pad, want de Praagse Burcht stond in mijn agenda en ik was gewaarschuwd dat het daar druk zou zijn. Ik was dus al rond 9.30 bij de St. Vituskathedraal. Via GetYourGuide had ik een ticket gekocht en daarmee mocht ik de hele kerk bezichtigen. Nou dat is de moeite waard! En even terugkomend op mijn woorden van gisteren: de Katholieke rijkdom en overdaad wint het toch van de Joodse hier in Praag. Wat een goud en zilver is er in die kerk verwerkt, en wat een mooie glas-in-loodramen! Een is zelfs ontworpen door Alfons Mucha, niet echt klassiek dus. Maar wel mooi.

Na de kathedraal was The Old Royal Palace aan de beurt, een echt ‘old’ paleis. De Vladislavzaal was indrukwekkend, maar liefst 62 meter lang. Dit was de plek waar de verkiezing van de koning (en later van de president) plaatsvond. De muren van het paleis waren voorzien van allerlei wapens van ‘de heren van Praag’ en er was in die tijd een ingewikkeld stelsel van hierarchie. Na een korte drinkpauze ging mijn persoonlijke excursie verder naar de Sint Jorisbasiliek, die Joris en de draak zijn ook echt overal. Dit is in tegenstelling tot de gotische kathedraal een romaans bouwwerk, in alle eenvoud ook weer heel mooi. Ik vind het jammer dat alle kerken hier in gebruik zijn als museum, nergens een gewone plek voor een kaarsje. Maar ja, Maartje vertelde gisteren al dat Tsjechie zichzelf het meest atheistische land ter wereld noemt, de kerken zijn gewoon niet meer in gebruik voor de liturgie.

In het Gouden Straatje, de vierde attractie op mijn ticket, zag ik allerlei kleine huisjes, ingericht zoals ze vroeger waarschijnlijk gebruikt zijn. Inclusief ridderharnassen en een martelkerker, bah. Het heet trouwens het Gouden Straatje omdat er volgens de overlevering allemaal goudsmeden gevestigd waren. Of dat nou waar is, in die kleine huisjes……

Mijn laatste doel in de burcht waren de Koninklijke Tuinen met orangerie en zomerpaleis. Uiteraard een prachtig aangelegde en onderhouden tuin. Helaas was de orangerie niet toegankelijk, en voor zover ik kon zien was ie ook helemaal leeg. Daarom ben ik maar eens lekker op een bankje gaan zitten, in de schaduw, voor het zomerpaleis. Lekker een boekje gelezen en zitten gluren naar een fotoshoot van een Tsjechisch fotomodel, grappig.


Het weer is hier warm, iedere dag boven de 30 graden en ook al kan ik daar goed tegen, het is wel een beetje afzien met al het lopen dat ik doe, vandaag wel ruim 23.000 stappen. Dus die pauze in de schaduw was erg lekker. Daarna was het tijd voor de lunch en die heb ik genoten in een restaurant in de burcht. Op een terras met uitzicht over Praag, een prachtig plekje en een heerlijke salade.


En toen moest ik weer naar beneden…… want die burcht ligt hoog! De afdaling ging voor een deel via een trap, maar voor een deel ook over klinkerstraatjes. Ik ben blij dat ik mijn wandelschoenen aan had. Dat is best warm, maar wel veilig. Via de Karelsbrug, waar het nu wel topdrukte was, liep ik terug naar de oude stad.
Op die Karelsbrug is het net het Parijse Montmarte of de Ramblas van Barcelona, een en al schilder, tekenaar, sieradenmaker en houtsnijwerker die zijn producten aan je wil verkopen.


In de oude stad had ik het Wenceslausplein voor ogen, volgens mijn Praag-boekje de navel van de stad. Er is een prachtig Nationaal Museum aan het begin van het plein en pal daarvoor staat een immens standbeeld van de heilige Wenceslaus. Steeds als er een opstand of protest in de stad is, dan is dat standbeeld het trefpunt. Een beetje zoals de Stier in Amersfoort, hahaha. Dit is ook de plek waar Jan Palach zichzelf in 1969 in brand stak, daarmee protesteerde hij tegen de bezetting van Tsjechie door de landen van het Warschaupact.

Langs het grote plein, eigenlijk meer een brede boulevard staan prachtige Jugendstilhuizen, heerlijk om langs te slenteren.


Tot slot van deze laatste dag in Praag heb ik lekker gegeten bij het Hard Rockcafé, ik vind het superleuk om die in iedere stad waar ik ben op te zoeken. Hoewel ik na deze maaltijd niet weet of ik dat 4x in twee weken tijd aankan. Maar vanavond waren de nachos en The Legendary Burger weer heerlijk.


Nu mijn rugzak inpakken, want morgen hebben we weer een lange reisdag.



Reacties

Reacties

Loes

Wauw Brigitte; je bent gewoon een reizende reisgids! Wat geef je veel informatie en wat laat je ons delen in al die kennis. Zo leren we ook nog eens wat. ?Slaap lekker straks.

Marian

Goedemorgen deze morgen, ik hoop dat je goed bent uitgerust? Ik wens je ‘n fijne reis dag morgen! Op naar de volgende bestemming en vooral de bijbehorende verhalen!
Dobry vylet! ( er horen eigenlijk schuine streepjes boven de y maar die zitten niet in mijn ei pet?)

Jos S

Roept bij ons weer mooie herinneringen op. We gaan zelfs de eigen gemaakte foto's van destijds weer opzoeken. Goede verdere reisdagen gewenst

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours